In the late 19th and early 20th centuries, Tsarist Russia developed spiritual colonization policies aimed at severing the religious and cultural ties between the Turkic-Muslim peoples of Turkestan and the Ottoman Empire. During this period, the Jadidist movement gained significant momen tum, and religious scholars from the Ottoman Empire were labeled as “Turkish agents” by Russian authorities. Their activities were subjected to strict surveillance and heavy restrictions, especially in the realms of religious education, press culture, and Jadidist schools, which promoted modern educational methods. This study examines the mechanisms of surveillance and suppression employed by the Tsarist regime in Turkestan, using intelligence files and archival sources. Following İsmail Gasprinski’s visit to Istanbul, the growing presence of Ottoman religious figures in the region influenced Russian policies. Pilgrimage routes and madrasas were identified as critical points for ideological transmis sion, prompting the implementation of restrictive measures to monitor religious education and curb intellectual mobility. This research analyzes the historical role of religious leaders labeled as “Turkish agents” and highlights their impact on political and cultural transformations in Turkestan.
Tsarist Russia Turkestan Jadid movement İlminskiy Dukhovskoy
19. yüzyılın sonları ile 20. yüzyılın başlarında Çarlık Rusyası, Türkistan’daki Türk-Müslüman halkların Osmanlı ile olan dinî ve kültürel bağlarını koparmak amacıyla manevi sömürgeleştirme politikaları geliştirmiştir. Bu dönemde Cedi dçilik hareketi geniş bir etki alanı kazanırken, Osmanlı’dan gelen din adamları Rus makamlarınca “Türk ajanı” olarak damgalanmış ve faaliyetleri sıkı denetim altına alınmıştır. Özellikle dinî eğitim, basın kültürü ve modern usullerde eğitim veren Ceditçi okullar sıkı bir gözetimle karşılaşmıştır. Bu çalışma, Çarlık yönetiminin Türkistan’da uyguladığı takip ve baskı mekanizmalarını, istihbarat belgeleri ve arşiv kaynakları ışığında incelemektedir. İsmail Gaspıralı’nın İstanbul ziyareti sonrası Osmanlı din adamlarının bölgeye artan ilgisi, Rusya’nın politikalarına yön vermiştir. Ayrıca hac yolları ve medreseler, ideolojik kontrol noktaları olarak görülmüş ve entelektüel hareketliliği sınırlamaya dönük önlemler alınmıştır. Bu araştırma, Türk ajanı olarak nitelendirilen din adamlarının bölgedeki etkisini tarihsel bağlamda analiz etmektedir.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Türk Halkları ve Toplulukları |
| Bölüm | Araştırma Makaleleri |
| Yazarlar | |
| Erken Görünüm Tarihi | 20 Haziran 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 17 Nisan 2025 |
| Kabul Tarihi | 12 Haziran 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 137 Sayı: 272 |

Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.