Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

6 Şubat Depremlerinden Etkilenen Bölgelere Giden Gönüllü Öğretmenlerin Deneyimleri

Yıl 2024, Cilt: 6 Sayı: 2, 628 - 648
https://doi.org/10.46464/tdad.1538913

Öz

Bu araştırmanın amacı, 6 Şubat depremleri sonrası deprem bölgelerinde arama, kurtarma, yardım ve eğitim faaliyetlerine katılan gönüllü öğretmenlerin deneyim ve görüşlerinin incelenmesidir. Araştırma nitel bir araştırma olup, fenomenoloji deseni ile yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubunu depremden sonra bölgeye gönüllü olarak gitmiş olan öğretmenler oluşturmaktadır. Araştırma verileri içerik analizi ile çözümlenmiştir. Araştırmada elde edilen bulgulara göre gönüllü öğretmenler bölgeye vardıklarında üzüntü, acı ve korku hissetmiş; büyük bir yıkımla karşılaştıklarını dile getirmişlerdir. Büyük depremler sonrasında eğitimde hasarlı okul binaları ve öğretmen eksikliği gibi sorunlar yaşanırken, okulların normal hayata geçiş ve çocukların güvenliği açısından çok önemli olduğu ifade edilmiştir. Ayrıca katılımcılar, öğretmenlere yönelik afet yönetimi eğitimlerinin yaygınlaştırılması, gönüllü eğitim kuruluşlarının desteklenmesi ve okullarda kriz müdahale ekiplerinin kurulması önerilerinde bulunmuşlardır.

Kaynakça

  • Açmaz Özden M., Özden A.T., 2022. Olayın "Mekansallaşması": İzmir Depremi Üzerinden Toplumsal Dirençliliği Arttıracak Bir Yöntem Tartışması, Online Journal of Art and Design 10(1), 214-222.
  • AFAD, 2014. Açıklamalı Afet Yönetimi Terimleri Sözlüğü, Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı, Ankara, Erişim adresi: https://www.afad.gov.tr/aciklamali-afet-yonetimi-terimleri-sozlugu.
  • Alkın R.C., 2021. Afet Yönetiminde Sivil Toplum: İzmir Depremi Sonrası Müdahale ve İyileştirme Aşamaları Üzerine Bir İnceleme, Karadeniz Araştırmaları, 18(70): 313-334.
  • Arıcı F., Bozkaya H., Cengiz E., Kuzey M., 2023. Education in Disaster Situations: The Impact of the Kahramanmaraş Earthquake on Teachers' Experiences, Sakarya University Journal of Education, 13(4), 650-684.
  • Basnet B.K., 2020. Earthquake and its Impacts on Education: Aftermath Nepal Quake 2015, The European Educational Researcher, 3(3), 101-118.
  • Borland J., 2006. Capitalising on Catastrophe: Reinvigorating the Japanese State with Moral Values through Education following the 1923 Great Kantô Earthquake, Modern Asian Studies 40, 875-907.
  • Brasini F., Modenesi D., Camassi R., Ercolani E., Pessina V., Todesco M., Nave R., 2020. L’eruzione immaginaria. Un’indagine sulla rappresentazione del rischio vulcanico nella fantasia dei bambini. Quaderni di Geofisica, 161, 1-¬46, https://doi.org/10.13127/qdg/161 .
  • Bullock J.A., Haddow G., Coppola D.P., 2016. Managing Children in Disasters: Planning for Their Unique Needs, CRC Press.
  • Carlton S., Nissen S., Wong J.H.K., 2023. Ripples from an Earthquake: Legacies of a Disaster Volunteer Response, Environmental Hazards, 22(4), 367-385.
  • Creswell J.W., 2016. Nitel Araştırma Yöntemleri, (Çev. Ed.: M. Bütün & S.B. Demir), Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Creswell J.W., 2017. Eğitim Araştırmaları: Nicel ve Nitel Araştırmanın Planlanması, Yürütülmesi ve Değerlendirilmesi, (Çev. Ed. H. Ekşi), Edam Yayıncılık.
  • Creswell J.W., Creswell J.D., 2018. Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches, (5th ed.), Sage.
  • Çelebi İ., Tuna A., Çalişkan C., 2024. Evaluation of Incoming Messages to Whatsapp Communication Network Created by Volunteers in Major Disasters: The Case of Turkey Earthquake, Disaster Med Public Health Prep., 18(e53), https://doi.org/10.1017/dmp.2024.65.
  • ÇOKMED, 2021. Salgın ve doğal afetler sırasında çocukların korunması çocuk hakları örgütleri için bir izleme raporu, Erişim adresi: https://cokmed.net/ps-sistem/dosyalar/files/Salgin%20ve%20Dogal%20Afetlerde%20Cocuklarin%20Korunmasi(1).pdf.
  • Danışman I.G., Okay D., 2017. Afetlerin Çocuk ve Ergenler Üzerindeki Etkileri ve Müdahale Yaklaşımları, Türkiye Klinikleri Journal of Psychology-Special Topics, 2(3), 189-197.
  • Duruel M., 2023. Sivil Toplum Kuruluşlarının Afet Yönetimindeki Rolü: 6 Şubat Depremi Hatay Örneği, Uluslararası Politik Araştırmalar Dergisi, 9(2), 1-17.
  • Erol M., Özdemir F., 2024. Returning to Education after the Earthquake in the Perspective of Teachers in Provinces Declared as Disaster Areas: Problems and Solution Suggestions, Sakarya University Journal of Education, 14(1), 60-78.
  • Haraoka T., Ojima T., Murata C., Hayasaka S., 2012. Factors Influencing Collaborative Activities Between Non-Professional Disaster Volunteers and Victims of Earthquake Disasters, PLoS ONE, 7(10): e47203, https://doi.org/10.1371/journal.pone.0047203.
  • Krippendorff K., 2018. Content analysis: An introduction to its methodology, (4th ed.), Sage.
  • Le Brocque R., De Young A., Montague G., Pocock S., March S., Triggell N., Rabaa C., Kenardy J., 2017. Schools and Natural Disaster Recovery: The Unique and Vital Role that Teachers and Education Professionals Play in Ensuring the Mental Health of Students Following Natural Disasters, Journal of Psychologists and Counsellors in Schools, 27(1), 1-23, https://doi.org/10.1017/jgc.2016.17.
  • Lincoln Y.S., Guba E.G., 1985. Naturalistic Inquiry, Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Marangoz M., İzci Ç., 2023. Doğal Afetlerin Ekonomik, Sosyal ve Çevresel Etkilerinin 6 Şubat 2023 Kahramanmaraş Merkezli Depremler Bağlamında Girişimciler Açısından Değerlendirilmesi, Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Dergisi, 24(52), 1-30.
  • Merriam S.B., Tisdell E.J., 2016. Qualitative Research: A Guide to Design and Implementation, (4th ed.), San Francisco, CA: Jossey Bass.
  • MEB, 2023. Bakan Özer: Afet bölgesinde 2 milyon 700 bin öğrenci ve veliye psikososyal destek sağladık, Millî Eğitim Bakanlığı, Erişim adresi: https://www.meb.gov.tr/bakan-ozer-afet-bolgesinde-2-milyon-700-bin-ogrenci-ve-veliye-psikososyal-destek-sagladik/haber/29975/tr.
  • Mutch C., 2014. The Role of Schools in Disaster Preparedness, Response and Recovery: What Can We Learn from the Literature? Pastoral Care in Education, 32(1), 5-22.
  • O’Connor P., Takahashi N., 2014. From caring about to Caring for: Case Studies of New Zealand and Japanese Schools Post Disaster, Pastoral Care in Education, 32(1), 42-53.
  • ÖBA, 2023. Afet sonrası öğretmenlerin psikososyal destek becerilerinin geliştirilmesi semineri, Öğretmen Bilişim Ağı, Erişim adresi: https://www.oba.gov.tr/egitim/listeleme/3?sort=DESC.
  • Polat M.S., Sarıçam H., 2024. 6 Şubat Depreminden Etkilenen Bölgelerdeki Öğretmenlerin Karşılaştığı Sorunlar: Hatay İli Örneği, Akademik Yaklaşımlar Dergisi, 15(1), 764-789.
  • Sharififar S., Khoshvaghti A., Jahangiri K., 2019. Management Challenges of Informal Volunteers: The Case of Kermanshah Earthquake in Iran (2017), Disaster Medicine and Public Health Preparedness, 15(1), 7-14.
  • SBB, 2023. 2023 Kahramanmaraş ve Hatay Depremleri Raporu, Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı, Erişim adresi: https://www.sbb.gov.tr/wp-content/uploads/2023/03/2023-Kahramanmaras-ve-Hatay-Depremleri-Raporu.pdf.
  • Sungur M.Z., 1999. İkincil Travma ve Sosyal Destek, Klinik Psikiyatri, 2, 105-108.
  • Şenyurt O., 2014. İzmit ve Çevresi/III Arayışlar: Deprem Olgusu/Kolektif Bellek/İkonik Bir Tasarım, Sosyologca Dergisi, 7, 289-310.
  • Tüzün I., 2023. Afet Döneminde Eğitim: 6 Şubat Depremlerinin Ardından ERG’nin Deneyimleri ve Önerileri, Reflektif Sosyal Bilimler Dergisi, 4(2) 373-381, https://doi.org/10.47613/reflektif.2023.111.
  • UNICEF, 2013. Jamaica: Guidelines for Child-Friendly Disaster Management and Response, Office of Disaster Preperadness (OPDEM).
  • Yıldırım A., Şimşek H., 2011. Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • Yükseler M., Yazgan J., 2023. Spontaneous Volunteers in Emergencies and Disasters, IntechOpen, https://doi.org/10.5772/intechopen.109330.

The Experiences of Volunteer Teachers in Regions Affected by the February 6 Earthquakes

Yıl 2024, Cilt: 6 Sayı: 2, 628 - 648
https://doi.org/10.46464/tdad.1538913

Öz

The aim of this study is to examine the experiences and opinions of volunteer teachers who participated in search, rescue, relief and education activities in earthquake zones after the February 6 Earthquakes. The research is qualitative research and was conducted with phenomenology design. The study group of the research consists of teachers who voluntarily went to the region after the earthquake. The research data were analyzed by content analysis. According to the findings of the study, volunteer teachers felt sadness, pain and fear when they arrived in the region and expressed that they encountered great destruction. While problems such as damaged school buildings and lack of teachers were experienced in education after major earthquakes, it was stated that schools were very important for the transition to normal life and the safety of children. Participants also suggested that disaster management training for teachers should be expanded, volunteer training organizations should be supported, and crisis intervention teams should be established in schools.

Kaynakça

  • Açmaz Özden M., Özden A.T., 2022. Olayın "Mekansallaşması": İzmir Depremi Üzerinden Toplumsal Dirençliliği Arttıracak Bir Yöntem Tartışması, Online Journal of Art and Design 10(1), 214-222.
  • AFAD, 2014. Açıklamalı Afet Yönetimi Terimleri Sözlüğü, Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı, Ankara, Erişim adresi: https://www.afad.gov.tr/aciklamali-afet-yonetimi-terimleri-sozlugu.
  • Alkın R.C., 2021. Afet Yönetiminde Sivil Toplum: İzmir Depremi Sonrası Müdahale ve İyileştirme Aşamaları Üzerine Bir İnceleme, Karadeniz Araştırmaları, 18(70): 313-334.
  • Arıcı F., Bozkaya H., Cengiz E., Kuzey M., 2023. Education in Disaster Situations: The Impact of the Kahramanmaraş Earthquake on Teachers' Experiences, Sakarya University Journal of Education, 13(4), 650-684.
  • Basnet B.K., 2020. Earthquake and its Impacts on Education: Aftermath Nepal Quake 2015, The European Educational Researcher, 3(3), 101-118.
  • Borland J., 2006. Capitalising on Catastrophe: Reinvigorating the Japanese State with Moral Values through Education following the 1923 Great Kantô Earthquake, Modern Asian Studies 40, 875-907.
  • Brasini F., Modenesi D., Camassi R., Ercolani E., Pessina V., Todesco M., Nave R., 2020. L’eruzione immaginaria. Un’indagine sulla rappresentazione del rischio vulcanico nella fantasia dei bambini. Quaderni di Geofisica, 161, 1-¬46, https://doi.org/10.13127/qdg/161 .
  • Bullock J.A., Haddow G., Coppola D.P., 2016. Managing Children in Disasters: Planning for Their Unique Needs, CRC Press.
  • Carlton S., Nissen S., Wong J.H.K., 2023. Ripples from an Earthquake: Legacies of a Disaster Volunteer Response, Environmental Hazards, 22(4), 367-385.
  • Creswell J.W., 2016. Nitel Araştırma Yöntemleri, (Çev. Ed.: M. Bütün & S.B. Demir), Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Creswell J.W., 2017. Eğitim Araştırmaları: Nicel ve Nitel Araştırmanın Planlanması, Yürütülmesi ve Değerlendirilmesi, (Çev. Ed. H. Ekşi), Edam Yayıncılık.
  • Creswell J.W., Creswell J.D., 2018. Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches, (5th ed.), Sage.
  • Çelebi İ., Tuna A., Çalişkan C., 2024. Evaluation of Incoming Messages to Whatsapp Communication Network Created by Volunteers in Major Disasters: The Case of Turkey Earthquake, Disaster Med Public Health Prep., 18(e53), https://doi.org/10.1017/dmp.2024.65.
  • ÇOKMED, 2021. Salgın ve doğal afetler sırasında çocukların korunması çocuk hakları örgütleri için bir izleme raporu, Erişim adresi: https://cokmed.net/ps-sistem/dosyalar/files/Salgin%20ve%20Dogal%20Afetlerde%20Cocuklarin%20Korunmasi(1).pdf.
  • Danışman I.G., Okay D., 2017. Afetlerin Çocuk ve Ergenler Üzerindeki Etkileri ve Müdahale Yaklaşımları, Türkiye Klinikleri Journal of Psychology-Special Topics, 2(3), 189-197.
  • Duruel M., 2023. Sivil Toplum Kuruluşlarının Afet Yönetimindeki Rolü: 6 Şubat Depremi Hatay Örneği, Uluslararası Politik Araştırmalar Dergisi, 9(2), 1-17.
  • Erol M., Özdemir F., 2024. Returning to Education after the Earthquake in the Perspective of Teachers in Provinces Declared as Disaster Areas: Problems and Solution Suggestions, Sakarya University Journal of Education, 14(1), 60-78.
  • Haraoka T., Ojima T., Murata C., Hayasaka S., 2012. Factors Influencing Collaborative Activities Between Non-Professional Disaster Volunteers and Victims of Earthquake Disasters, PLoS ONE, 7(10): e47203, https://doi.org/10.1371/journal.pone.0047203.
  • Krippendorff K., 2018. Content analysis: An introduction to its methodology, (4th ed.), Sage.
  • Le Brocque R., De Young A., Montague G., Pocock S., March S., Triggell N., Rabaa C., Kenardy J., 2017. Schools and Natural Disaster Recovery: The Unique and Vital Role that Teachers and Education Professionals Play in Ensuring the Mental Health of Students Following Natural Disasters, Journal of Psychologists and Counsellors in Schools, 27(1), 1-23, https://doi.org/10.1017/jgc.2016.17.
  • Lincoln Y.S., Guba E.G., 1985. Naturalistic Inquiry, Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Marangoz M., İzci Ç., 2023. Doğal Afetlerin Ekonomik, Sosyal ve Çevresel Etkilerinin 6 Şubat 2023 Kahramanmaraş Merkezli Depremler Bağlamında Girişimciler Açısından Değerlendirilmesi, Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Dergisi, 24(52), 1-30.
  • Merriam S.B., Tisdell E.J., 2016. Qualitative Research: A Guide to Design and Implementation, (4th ed.), San Francisco, CA: Jossey Bass.
  • MEB, 2023. Bakan Özer: Afet bölgesinde 2 milyon 700 bin öğrenci ve veliye psikososyal destek sağladık, Millî Eğitim Bakanlığı, Erişim adresi: https://www.meb.gov.tr/bakan-ozer-afet-bolgesinde-2-milyon-700-bin-ogrenci-ve-veliye-psikososyal-destek-sagladik/haber/29975/tr.
  • Mutch C., 2014. The Role of Schools in Disaster Preparedness, Response and Recovery: What Can We Learn from the Literature? Pastoral Care in Education, 32(1), 5-22.
  • O’Connor P., Takahashi N., 2014. From caring about to Caring for: Case Studies of New Zealand and Japanese Schools Post Disaster, Pastoral Care in Education, 32(1), 42-53.
  • ÖBA, 2023. Afet sonrası öğretmenlerin psikososyal destek becerilerinin geliştirilmesi semineri, Öğretmen Bilişim Ağı, Erişim adresi: https://www.oba.gov.tr/egitim/listeleme/3?sort=DESC.
  • Polat M.S., Sarıçam H., 2024. 6 Şubat Depreminden Etkilenen Bölgelerdeki Öğretmenlerin Karşılaştığı Sorunlar: Hatay İli Örneği, Akademik Yaklaşımlar Dergisi, 15(1), 764-789.
  • Sharififar S., Khoshvaghti A., Jahangiri K., 2019. Management Challenges of Informal Volunteers: The Case of Kermanshah Earthquake in Iran (2017), Disaster Medicine and Public Health Preparedness, 15(1), 7-14.
  • SBB, 2023. 2023 Kahramanmaraş ve Hatay Depremleri Raporu, Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı, Erişim adresi: https://www.sbb.gov.tr/wp-content/uploads/2023/03/2023-Kahramanmaras-ve-Hatay-Depremleri-Raporu.pdf.
  • Sungur M.Z., 1999. İkincil Travma ve Sosyal Destek, Klinik Psikiyatri, 2, 105-108.
  • Şenyurt O., 2014. İzmit ve Çevresi/III Arayışlar: Deprem Olgusu/Kolektif Bellek/İkonik Bir Tasarım, Sosyologca Dergisi, 7, 289-310.
  • Tüzün I., 2023. Afet Döneminde Eğitim: 6 Şubat Depremlerinin Ardından ERG’nin Deneyimleri ve Önerileri, Reflektif Sosyal Bilimler Dergisi, 4(2) 373-381, https://doi.org/10.47613/reflektif.2023.111.
  • UNICEF, 2013. Jamaica: Guidelines for Child-Friendly Disaster Management and Response, Office of Disaster Preperadness (OPDEM).
  • Yıldırım A., Şimşek H., 2011. Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • Yükseler M., Yazgan J., 2023. Spontaneous Volunteers in Emergencies and Disasters, IntechOpen, https://doi.org/10.5772/intechopen.109330.
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Politikası, Öğretmen ve Öğrenci Refahı
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Gizem Yıldız Baklavacı 0009-0005-6815-2646

A. Faruk Levent 0000-0003-3429-6666

Erken Görünüm Tarihi 5 Aralık 2024
Yayımlanma Tarihi
Gönderilme Tarihi 27 Ağustos 2024
Kabul Tarihi 9 Ekim 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yıldız Baklavacı, G., & Levent, A. F. (2024). 6 Şubat Depremlerinden Etkilenen Bölgelere Giden Gönüllü Öğretmenlerin Deneyimleri. Türk Deprem Araştırma Dergisi, 6(2), 628-648. https://doi.org/10.46464/tdad.1538913
AMA Yıldız Baklavacı G, Levent AF. 6 Şubat Depremlerinden Etkilenen Bölgelere Giden Gönüllü Öğretmenlerin Deneyimleri. TDAD. Aralık 2024;6(2):628-648. doi:10.46464/tdad.1538913
Chicago Yıldız Baklavacı, Gizem, ve A. Faruk Levent. “6 Şubat Depremlerinden Etkilenen Bölgelere Giden Gönüllü Öğretmenlerin Deneyimleri”. Türk Deprem Araştırma Dergisi 6, sy. 2 (Aralık 2024): 628-48. https://doi.org/10.46464/tdad.1538913.
EndNote Yıldız Baklavacı G, Levent AF (01 Aralık 2024) 6 Şubat Depremlerinden Etkilenen Bölgelere Giden Gönüllü Öğretmenlerin Deneyimleri. Türk Deprem Araştırma Dergisi 6 2 628–648.
IEEE G. Yıldız Baklavacı ve A. F. Levent, “6 Şubat Depremlerinden Etkilenen Bölgelere Giden Gönüllü Öğretmenlerin Deneyimleri”, TDAD, c. 6, sy. 2, ss. 628–648, 2024, doi: 10.46464/tdad.1538913.
ISNAD Yıldız Baklavacı, Gizem - Levent, A. Faruk. “6 Şubat Depremlerinden Etkilenen Bölgelere Giden Gönüllü Öğretmenlerin Deneyimleri”. Türk Deprem Araştırma Dergisi 6/2 (Aralık 2024), 628-648. https://doi.org/10.46464/tdad.1538913.
JAMA Yıldız Baklavacı G, Levent AF. 6 Şubat Depremlerinden Etkilenen Bölgelere Giden Gönüllü Öğretmenlerin Deneyimleri. TDAD. 2024;6:628–648.
MLA Yıldız Baklavacı, Gizem ve A. Faruk Levent. “6 Şubat Depremlerinden Etkilenen Bölgelere Giden Gönüllü Öğretmenlerin Deneyimleri”. Türk Deprem Araştırma Dergisi, c. 6, sy. 2, 2024, ss. 628-4, doi:10.46464/tdad.1538913.
Vancouver Yıldız Baklavacı G, Levent AF. 6 Şubat Depremlerinden Etkilenen Bölgelere Giden Gönüllü Öğretmenlerin Deneyimleri. TDAD. 2024;6(2):628-4.

AÇIK ERİŞİM ve LİSANS


Bu derginin içeriği Creative Commons Attribution 4.0 International Non-Commercial License'a tabidir.




Flag Counter