Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Rituals and Burial Masks in Shamanism Belief

Yıl 2018, Sayı: 46, 27 - 55, 31.10.2018

Öz

The masks are artificial faces and helmets made of different materials and put on

face and head for the purposes such as protection, not being recognized, appearing

beautiful. The meaning and function of masks depend on the binding. And they are

categorized in two: ritual and burial masks. While ritual masks are made for livings,

burial ones are made for deaths. Thanks to the scientific studies made in Siberia,

Altai and especially in Yenisei region, a good number of masks, bust, puppet and

masks carved on the rocks as well as animal-figure drawings have been found. In this

context in rituals and ceremonies performed by the Shaman(Kam)to gain the mercy of

the spirits and gods who govern nature and to be pleasant to them, the shaman, who

govern the ritual, wears the appropriate mask and helmet. It is known that the mask

worn by Hakas or Yakut shamans in the ritual symbolizes the animal or entity to which

he or she belongs.

Masks called burials and busts were applied to the skulls of the large and final

burials made in a few years. Here are some purposes. Burial masks are to prevent and

disguise any deformation of the head of death, to deny surrendering to the death and

to recognize bodies in huge burial. The body of the deceased person shall be kept in

temporary place until the final burial by the family and community of which he is a

member. Dummy-mannequins were built as a place to find the spiritual soul of the deceased,

and the ashes of the burnt corpse were placed in this puppet. The burial masks

and bustings were made of plaster stone clay in general; the burial mannequins were

prepared from animal skins. The society tries its best to prepare the deaths for the

ultimate burial and does not cease its spiritual contact with the past, which has their

own cultural memory. The spiritual bond with which the people are trying to protect

is the foundation of their future.

Kaynakça

  • ASSMAN, Jan (2015), Kültürel Bellek, (Çeviren: Ayşe Tekin), Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • BİÇURİN, Nikita Yakovleviç (1851), “Sobranie Svedeniy O Narodah Obitavşih v Sredney Azii v Drevnie Vremena”, http://www.vostlit.info/Texts/Dokument / u/China/ Biçurinht, SSCB, Moskova-Leningrad, 1950, 2001, 2005.
  • ÇOBANOĞLU, Özkul (2001), “Anonim Sözlü Edebiyatı”, Türk Dünyası Edebiyat Tarihi, C 1, s. 5-444, Atatürk Yüksek Kurumu Atatürk Kültür Merkezi Yayını, Ankara.
  • KAPTAN, Özgür (1997), İç Mekânda Seramik Maskelerin Mekâna Bağlı Yardımcı Malzemeler ile Uygulanması, (Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, basılmamış Yüksek Lisans Tezi), Eskişehir.
  • KAPTAN, Özgür, Maske Geleneği // https://earsiv.anadolu.edu.tr (Erişim 15.02.2017).
  • KATANOV, Nikolay Fyodoroviç (2004), Türk Kabileleri Arasında // Merkez ve Doğu Asya Türk Kabilelerinde Gömü Gelenekleri, (Çeviren: Atilla Bağcı ), Kömen Yayınları, Konya.
  • POTANİN, G. N. (1881-1883), Oçerki Severo-Zapadnoy Mongolii: Rezultatı Puteşestviiy, İspolnennıh v 1876-18777, 1879-1880 gg. Po Poruçenii İmp. Russk. Geog. Ob-va., Sankt-Peterburg, s. 53.
  • PROKOFYEVA, Yekaterina Dmitriyevna (2014), “Şamanskiye Kostümı Narodov Sibiri”, (Çeviren: Atilla Bağcı), TKAE, Ankara.
  • RAGLAN, Lord (2005), “Mit ve Ritüel”, (Çeviren: Evrim Ölçer Özünel), Halkbiliminde Kuramlar ve Yaklaşımlar, C. 2, s. 318-331, Geleneksel Yayıncılık, Ankara.
  • RAPPAPORT, Roy A. (2006), “Ritüel”, (Çeviren: Kürşat Korkmaz), Halkbiliminde Kuramlar ve Yaklaşımlar, C. 1, s. 299-308, Geleneksel Yayıncılık, Ankara.
  • SEGAL, A. Rober (2014), “Dinsel Mit-Ritüel Kuramı”, (Çeviren: Naim Atabağsoy), Halkbiliminde Kuramlar ve Yaklaşımlar, C. 4, s. 271-284, Geleneksel Yayıncılık, Ankara.
  • TOPUZ, Hıfzı (1992), Kara Afrika Sanatı, Anadolu Matbaası, İstanbul.
  • VADETSKAYA, Elga Borisovna (2009), Drevnie Maski Yeniseya, Krasnoyarsk – St.Petersburg.
  • VADETSKAYA, Elga Borisovna (2014), Sibirya Kurganları, (Çeviren: Atilla Bağcı), TKAE, Ankara.

ŞAMANİZM İNANCINDA RİTÜEL MASKELERİ VE GÖMÜ MASKELERİ

Yıl 2018, Sayı: 46, 27 - 55, 31.10.2018

Öz

Maske tanınmamak, korunmak, gizlenmek ve güzel görünmek gibi farklı amaçlarla
yüze ve başa takılan, çeşitli malzemelerden hazırlanan yapay yüz ve başlıktır. Maskeler
bağlamına göre anlam ve işlevsellik kazanır. Maskeler “ritüel ve gömü maskeleri”
olarak ikiye ayrılmaktadır. Ritüel maskeleri canlılar, gömü maskeleri ölüler için
hazırlanmaktadır. Sibirya, Altay ve özellikle Yenisey bölgelerinde yapılan bilimsel
araştırmalar neticesinde çok sayıda maske, büst, kukla ve kayalar üzerine yapılmış
maske ve maskeli hayvan figürlü resimler bulunmuştur. Şaman(Kam)lar tarafından
doğayı idare eden ruhlar ve tanrıların merhametini kazanmak, onlara hoş görünmek
için yapılan ritüel ve ayinlerde, ayini yöneten şaman, bağlama uygun maske ve başlık
takmaktadır. Bu maskeler tahta, hayvan derisi ve çeşitli metallerden hazırlanmakta,
üzerlerine çeşitli motifler yapılmakta ve bazı aksesuarlar monte edilmektedir. Hakas
veya Yakut şamanlarının ayinde taktığı maskelerin onun kişiliğine bürüneceği hayvan
veya varlığı sembolize ettiği bilinmektedir.
Gömü maske ve büstleri olarak adlandırılan maskeler ise birkaç yılda yapılan büyük
ve nihai gömüye kadar bekletilen cesetlerin kafataslarına uygulanmıştır. Burada
bazı amaçlar gözetilmektedir. Gömü maskeleri ölenin kafatasında meydana gelebilecek
bozulmaları önlemek ve gizlemek, ölüme hemen teslim olmayı reddetmek ve pratik
olarak büyük gömüde cesetleri tanıyabilmek amacıyla yapılmıştır. Ölen kişinin cesedi,
ailesi ve mensubu olduğu toplum tarafından nihai gömüye kadar geçici gömü yerinde
muhafaza edilir. Ölen kişinin tinsel ruhunun bir bulunma mekânı olarak kukla-mankenler
yapılmış, yakılan cesedin külleri de bu kuklaya yerleştirilmiştir. Gömü maske
ve büstleri umumiyetle alçı taşı kilden yapılmıştır; gömü mankenleri ise hayvan
derilerinden hazırlanmıştır. Halk, gömü maskeleri sayesinde toplu olarak gömeceği
ölülerini nihai gömüye en iyi şekilde hazırlamaya ve bu maskeler vasıtasıyla da gömüden
sonra da kendi kültürel belleği olan mazisiyle manevi irtibatını koparmamaya gayret etmiş. Halkın korumaya çalıştığı kendi geçmişiyle olan manevi bağ geleceğinin
temellerini oluşturmaktadır.

Kaynakça

  • ASSMAN, Jan (2015), Kültürel Bellek, (Çeviren: Ayşe Tekin), Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • BİÇURİN, Nikita Yakovleviç (1851), “Sobranie Svedeniy O Narodah Obitavşih v Sredney Azii v Drevnie Vremena”, http://www.vostlit.info/Texts/Dokument / u/China/ Biçurinht, SSCB, Moskova-Leningrad, 1950, 2001, 2005.
  • ÇOBANOĞLU, Özkul (2001), “Anonim Sözlü Edebiyatı”, Türk Dünyası Edebiyat Tarihi, C 1, s. 5-444, Atatürk Yüksek Kurumu Atatürk Kültür Merkezi Yayını, Ankara.
  • KAPTAN, Özgür (1997), İç Mekânda Seramik Maskelerin Mekâna Bağlı Yardımcı Malzemeler ile Uygulanması, (Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, basılmamış Yüksek Lisans Tezi), Eskişehir.
  • KAPTAN, Özgür, Maske Geleneği // https://earsiv.anadolu.edu.tr (Erişim 15.02.2017).
  • KATANOV, Nikolay Fyodoroviç (2004), Türk Kabileleri Arasında // Merkez ve Doğu Asya Türk Kabilelerinde Gömü Gelenekleri, (Çeviren: Atilla Bağcı ), Kömen Yayınları, Konya.
  • POTANİN, G. N. (1881-1883), Oçerki Severo-Zapadnoy Mongolii: Rezultatı Puteşestviiy, İspolnennıh v 1876-18777, 1879-1880 gg. Po Poruçenii İmp. Russk. Geog. Ob-va., Sankt-Peterburg, s. 53.
  • PROKOFYEVA, Yekaterina Dmitriyevna (2014), “Şamanskiye Kostümı Narodov Sibiri”, (Çeviren: Atilla Bağcı), TKAE, Ankara.
  • RAGLAN, Lord (2005), “Mit ve Ritüel”, (Çeviren: Evrim Ölçer Özünel), Halkbiliminde Kuramlar ve Yaklaşımlar, C. 2, s. 318-331, Geleneksel Yayıncılık, Ankara.
  • RAPPAPORT, Roy A. (2006), “Ritüel”, (Çeviren: Kürşat Korkmaz), Halkbiliminde Kuramlar ve Yaklaşımlar, C. 1, s. 299-308, Geleneksel Yayıncılık, Ankara.
  • SEGAL, A. Rober (2014), “Dinsel Mit-Ritüel Kuramı”, (Çeviren: Naim Atabağsoy), Halkbiliminde Kuramlar ve Yaklaşımlar, C. 4, s. 271-284, Geleneksel Yayıncılık, Ankara.
  • TOPUZ, Hıfzı (1992), Kara Afrika Sanatı, Anadolu Matbaası, İstanbul.
  • VADETSKAYA, Elga Borisovna (2009), Drevnie Maski Yeniseya, Krasnoyarsk – St.Petersburg.
  • VADETSKAYA, Elga Borisovna (2014), Sibirya Kurganları, (Çeviren: Atilla Bağcı), TKAE, Ankara.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Atilla Bağcı

Yayımlanma Tarihi 31 Ekim 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Sayı: 46

Kaynak Göster

APA Bağcı, A. (2018). ŞAMANİZM İNANCINDA RİTÜEL MASKELERİ VE GÖMÜ MASKELERİ. Türk Dünyası Dil Ve Edebiyat Dergisi(46), 27-55.
AMA Bağcı A. ŞAMANİZM İNANCINDA RİTÜEL MASKELERİ VE GÖMÜ MASKELERİ. Türk Dünyası Dil ve Edebiyat Dergisi. Ekim 2018;(46):27-55.
Chicago Bağcı, Atilla. “ŞAMANİZM İNANCINDA RİTÜEL MASKELERİ VE GÖMÜ MASKELERİ”. Türk Dünyası Dil Ve Edebiyat Dergisi, sy. 46 (Ekim 2018): 27-55.
EndNote Bağcı A (01 Ekim 2018) ŞAMANİZM İNANCINDA RİTÜEL MASKELERİ VE GÖMÜ MASKELERİ. Türk Dünyası Dil ve Edebiyat Dergisi 46 27–55.
IEEE A. Bağcı, “ŞAMANİZM İNANCINDA RİTÜEL MASKELERİ VE GÖMÜ MASKELERİ”, Türk Dünyası Dil ve Edebiyat Dergisi, sy. 46, ss. 27–55, Ekim 2018.
ISNAD Bağcı, Atilla. “ŞAMANİZM İNANCINDA RİTÜEL MASKELERİ VE GÖMÜ MASKELERİ”. Türk Dünyası Dil ve Edebiyat Dergisi 46 (Ekim 2018), 27-55.
JAMA Bağcı A. ŞAMANİZM İNANCINDA RİTÜEL MASKELERİ VE GÖMÜ MASKELERİ. Türk Dünyası Dil ve Edebiyat Dergisi. 2018;:27–55.
MLA Bağcı, Atilla. “ŞAMANİZM İNANCINDA RİTÜEL MASKELERİ VE GÖMÜ MASKELERİ”. Türk Dünyası Dil Ve Edebiyat Dergisi, sy. 46, 2018, ss. 27-55.
Vancouver Bağcı A. ŞAMANİZM İNANCINDA RİTÜEL MASKELERİ VE GÖMÜ MASKELERİ. Türk Dünyası Dil ve Edebiyat Dergisi. 2018(46):27-55.