The aim of the study is to classify the verbs aspectually and investigate
the durational aspect and the -Iyor ‘-Ing’ morpheme in the verbal language
sample of Turkish Cypriot children in their day-care setting by using
Radden and Dirven’s (2007) time schemas and 13 designated classes of
aspect. The study is important in identifying the scarcity in -Iyor ‘-Ing’
morpheme usage in Turkish Cypriot children. Moreover, the study
proposes a new situation type: ‘Bounded iterative activity’. According to
aspectual verb classification studies on Turkey Turkish, iterative activity
verbs were marked with -Iyor ‘-Ing’ morpheme. However, they were
not used with -Iyor ‘-Ing’ morpheme, but with -Ir ‘-do/does’ in Turkish
Cypriot child language data. In order to accommodate these verbs, a
new situation type category was formed, defined and a new time schema
was drawn. Some situation types were encountered as having the same
aspectual features but different time schemas in Radden and Dirven’s
(2007) approach. Three additional aspectual features for these situation
types were written in order to promote verb classification process. Three
aspectual features were formed as [±repetitive], [±revocable], [±endpoint
oriented]. The rate of incidence of aspectual class in descending order
were like the following: Achievements 40.7%, accomplishment 24.6%,
indefinitely lasting state 16.0% (marked with -DI); bounded activity
8.1% (marked with -Ir); Accomplishing activity, unbounded activity,
culminating activity, temporary states, and temporary habitual states
5.3% (marked with -Iyor). These findings and comparisons with research
on Turkey Turkish points out to less usage of -Iyor ‘-Ing’ morpheme in
Turkish Cypriot children language data.
Durational aspect -Iyor Turkish Cypriot children language morpheme
Öz
Bu çalışmada Radden ve Dirven’in (2007) yaklaşımında kullanılan
zaman şemaları ve belirlenen 13 hâl türü ulamı esas alınarak, Kıbrıslı
Türk çocukların günlük konuşmalarında kullandıkları durum ve olaylar
hâl türlerine göre ulamlara ayrılmıştır. Eylemlerin çocuk dili verisine
göre hangi görünüş biçim birimleri ile işaretlendikleri belirlenmiştir.
Bu çalışma Kıbrıslı Türk çocukların günlük konuşmalarında -Iyor
biçim biriminin kullanım kısıtlılığını belirlemesi ve bu kısıtlılıklar için
yeni bir hâl türü önermesi açısından önemlidir. Türkiye Türkçesi odak
alınarak yapılan çalışmalarda -Iyor biçim birimi ile kullanılan yinelemeli
edimsellik eylemlerinin, Kıbrıslı Türk çocuklardan elde edilen veride -Ir
biçim birimi ile kullanılması sonucunda sınırlı yinelemeli edimsellik hâl
türü ulamı bu çalışma çerçevesinde oluşturulmuş, tanımlanmış ve zaman
şeması çizilmiştir.
Çalışma sırasında Radden ve Dirven’in (2007) yaklaşımındaki
bazı hâl türü ulamlarının zaman şemaları farklı olmasına karşın aynı
görünüşsel özellikleri taşıdıkları durumu ile karşı karşıya gelinmiş ve
kullanılmakta olan görünüşsel özelliklere üç yeni özellik eklenerek hâl
türlerinin ayırıcı özelliklerinin saptanmasına da katkıda bulunulmuştur.
Eklenen özellikler [±yinelenmeli], [±vazgeçilebilir] ve [±bitirme noktası
odaklı] olarak ortaya konmuştur.
Kıbrıslı Türk çocukların günlük konuşmalarında kullandıkları
durum ve olayların hâl türlerine göre ulamlara ayrılması çalışmasının
sonucunda ulaşılan en büyük üç hâl türü ulamındaki bitirme (%40,7),
tamamlama (%24,6) ve kalıcılığı belirsiz durum (%16,0) eylemlerinin
en sık -DI biçim birimi ile kullanıldığı saptanmıştır. Dördüncü en büyük
ulam olan sınırlı edimsellik (% 8,1) eylemleri en sık -Ir biçim birimi ile
kullanılmaktadır. En az kullanım sıklığı sınırlı edimsellik dışında kalan
tüm edimsellik ve geçici durum eylemlerinin toplamı (%5,3) -Iyor biçim
birimi ile kullanılmıştır. Bu saptamalar Kıbrıslı Türk çocukların günlük
konuşmalarında -Iyor biçim biriminin kısıtlı kullanımına işaret etmektedir.
Sürerlik görünüşü -Iyor Kıbrıslı Türk çocuk dili biçim birimi
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Dil Çalışmaları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 19 Mart 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Sayı: 51 |