Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kazakh People’s Meeting with New Life, New Year and New Day: Amal (Körisüw) Feast

Yıl 2022, Sayı: 53, 209 - 227, 25.03.2022
https://doi.org/10.24155/tdk.2022.202

Öz

In this study, the Amal (Körisüw) Feast, which is celebrated by
nomadic Kazakh people as meeting with each other with the happiness of
their coming out of winter, is discussed. This feast, which is considered to
be the beginning of the new year, is celebrated on the 14th of March. Amal
is celebrated especially in the western regions of Kazakhstan, while today
it has started to be celebrated in the whole of Kazakhstan at the national
level. According to the old Baibaqty Qazybek folk calendar, the first day
of Nawryz coincides with the 14th of March in the contemporary calendar.
Even if the Nawryz and Amal feasts were the same at the beginning,
today with the different characteristics, these two feasts differ from each
other. This distinction is not just about date difference. Unique rituals
have been formed and stereotyped for both feasts. It is seen that the Amal
(Körisüw) Feast has four basic functions: unifying, refreshing, educative
and relaxing. The aim of the study is to examine and reveal the origins,
celebration traditions and functions of Amal feast, based on oral and
written sources. In this study, literature review and compilation methods
with directed interview technique are applied.
It is seen that more attention is paid to the projects and traditions
that will provide a spiritual awakening in the years after independence in
Kazakhstan. For this reason, Amal Feast, which looks like a local feast,
has been raised to the national level and become more recognized. It has
been reported that Nawryz feast events will be celebrated for nine days,
each with its own content and name. Accordingly, the Nawryz Feast in
Kazakhstan will begin with Amal (Körisüw) on the 14th of March.

Kaynakça

  • Argınbayev, H., Muqanov, M. ve Vostrov, V. (2000). Qazaq Şejiresi Xaqında. Almatı: Atamura.
  • Artıqbayev, J. O. (2017). Nawrız - Qazaqtıŋ Töl Meyramı. «Ulıstıŋ Ulı Küni – Äz Nawrız» Attı Respublikalıq Ğılımiy Konferentsiya Materialdarı (s. 4-11). Astana: Qazaqstan Respublikası Ulttıq Muzeyi.
  • Canpolat, M. (2018). Behcetü’l-hadâik fî Mev’izati’l-halâik. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Çobanoğlu, Ö. (2000). “Yapısal ve İşlevsel Bakımdan Geleneksel Bayramlar Bağlamında Nevruz ve Hıdrellez”. Türkbilig(1), 51-59.
  • Ekrem, N. H. (2016). “Çin Kaynaklarına Göre Türklerde Nevruz”. Current Research in Social Sciences, 2(2), 67-78.
  • Erişeva, T. ve Bekturğanov, Q. (2014). “Qazaq Xalqınıŋ Salt-Dästürlerindegi Aymaqtıq Erekşelikter”. Regional socio-humanistic researches. History and contemporaneity : materials of the IV international scientififi c conference on January 25–26 (s. 95-98). Prague: Vědecko vydavatelské centrum «Sociosféra-CZ».
  • Januzaq, T., Omarbekov, S. ve Jünisbek, Ä. (2011). Qazaq Ädebiy Tiliniŋ Sözdigi (On Bes Tomdıq, I-Tom: A-A). Almatı: Axmet Baytursınulı Atındağı Til Bilimi İnstitutı.
  • Karaköse, S. (2008). “Eski Türk Edebiyatında Nevrûz ve Nevrûzla İlgili Unsurlara Genel Bir Bakış”. Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi(23), 171-187.
  • Kartaeva, T. ve Habijanova, G. (2017). “Kazak Kültüründe Nevruz ve Nevruznâme Bayramı Ritüelleri, Özellikleri”. Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi(82), 107-124.
  • Kayhan, Sh. (2019). “Türk Cumhuriyetlerinde Nevruz Kutlamaları”. TURANSAM Turan Stratejik Araştırmalar Merkezi Dergisi, XI(41), 484-489.
  • Kınacı, C. ve Balcı, F. (2020). “Geleneğin İcadı ve Yeniden Canlandırılması Tartışmaları Ekseninde Bir Kazak Geleneği: Amal Merekesi-Körisüv Küni (Amal Bayramı/Görüşme Günü)”. Milli Folklor, 16(125), 46-59.
  • Mamırbekova, G. (2017). Qazaq Tilindegi Arab, Parsı Sözderiniŋ Tüsindirme Sözdigi. Almatı: Memlekettik Tildi Damıtuw İnstitutı.
  • Toqtabay, A. (2005). “Nawrız” Qazaq Xalqınıŋ Dästüri men Ädet-Ğurıptarı (Birinşi Tom: Birtuwtastığı jäne Erekşeligi) (s. 11-22). Almatı: Arıs Baspası.
  • Yudahin, K. K. (1985). Kirgizsko-Russkiy Slovar’ (Kırgızça-Orusça Sözdük). Frunze: Glavnaya Redaktsiya Kirgizskoy Sovetskoy Entsiklopedii.
  • Baqıt, N. (2020, Ocak 28). Bıyıl Ulıstıŋ Ulı Küni - Nawrız Meyramı 9 Kün Toylanadı. https://aikyn.kz/biyl-ulystyng-uly-kueni-nawryz-mejramy-9-kuen-tojlanady/ adresinden alındı.
  • Janat, E. (14, Mart 2016). “Amal” Merekesi Nege 14 Nawrızda Toylanadı? https:// www.inform.kz/kz/amal-merekesi-nege-14-nauryzda-toylanady_a2880566 adresinden alındı.
  • OMKQK (2021, Mart 17). Amal Merekesinde Keşende Tal Egüw Aktsiyası Ötti. Otpan Memlekettik Kommunaldıq Qazınalıq Käsipornı «Amal» Merekesi:
  • http://www.otpan.kz/kz/amal?title=amal_merekesyinde_keshende_tal_egu_ aktsiyasyi_ottyi_139 adresinden alındı.
  • Qumırzaqulı, A. (2017, Mart 14). Körisüw - Türik Moŋğol Xalqınıŋ Ejelgi Dästüri.
  • Qazaqstan Tarıhy: https://e-history.kz/kz/news/show/2197/ adresinden alındı. KK1: Manarbek Jumabayev, Yaş: 21, Batıs Qazaqstan (Batı Kazakistan) oblısı (Şıŋgırlaw köyü).
  • KK2: Miras Quspanov, Yaş: 21, Batıs Qazaqstan oblısı (Oral şehri), hukuk lisans.
  • KK3: İnabat Aydığaliyeva, Yaş: 21, Aqtöbe oblısı, uzman teolog.
  • KK4: Samaraddin Kerimbay, Yaş: 21, Almatı şehri, teoloji lisans.
  • KK5: Barısgül Erlanqızı Keŋes, Yaş: 23, Aqtöbe oblısı, filolog doktorant.
  • KK6: Baqıtjan Temirlanulı Raxat, Yaş: 27, Aqtöbe oblısı (Şubarquwdıq köyü).
  • KK7: Qulayım Jaŋbırbayeva, Yaş: 58, Aqtöbe oblısı (Noğaytı köyü).
  • KK8: Elmira Abdenovna, Yaş: 50, Jambıl oblısı (Taraz şehri).
  • KK9: Kamila Kerimkulovna Kerimbayeva, Yaş: 30, Jambıl oblısı (Taraz şehri)
  • KK10: Sadıq Diydar Aydarulı, Yaş: 23, Almatı şehri, uzman filolog.
  • KK11: Fariyza Serikqızı Bereketova, Yaş: 23, Maŋğıstaw oblısı (Aqtaw şehri), filolog.
  • KK12: Al’bina Erlanqızı Keŋes, Yaş: 21, Aqtöbe oblısı, sağlık çalışanı.
  • KK13: Ayajan Esalqızı Mutaliyeva, Yaş: 24, Türkistan oblısı (Jetisay).
  • KK14: Miyramgül Serğojaqızı Mnaydarova, Yaş: 40, Pavlodar oblısı, dil uzmanı.
  • KK15: Uldanay Maratqızı Qanaşeva, Yaş: 23, Aqtöbe oblısı, dil uzmanı.
  • KK16: Ayşa Slamğaliy, Yaş: 23, Aqtöbe oblısı (Oyıl köyü), dil uzmanı.
  • KK17: Dosjan Ämirulı Baltabay, Yaş: 24, Türkistan oblısı (Sozaq), dil uzmanı.
  • KK18: Örken Abdiyrov, Yaş: 24, Türkistan oblısı (Otırar), doktorant.
  • KK19: Ayda Azamatqızı Jaras, Yaş: 23, Aqtöbe oblısı, sağlık çalışanı.
  • KK20: Gawxar Moldağaliy, Yaş: 22, Atıraw şehri, dil uzmanı.
  • KK21: Altınay Sarsenbayeva, Yaş: 22, Aqtöbe şehri, mimar.
  • KK22: Ayajan Serğazı, Yaş: 23, Şığıs Qazaqstan (Doğu Kazakistan) oblısı.
  • KK23: Äygerim Sağadatqızı Äbdikärim, Yaş: 25, Qızılorda, uzman biyoteknolog.
  • KK24: Gimiş Nazar, Yaş: 25, Şinjaŋ Uygur Özerk Bölgesi (Doğu Türkistan) - Altay Vilayeti, Çin Halk Cumhuriyeti, üniversite öğrencisi.
  • KK25: Äli Muratulı Baybosın, Yaş: 25, Türkistan oblısı (Qazığurt), dil uzmanı.
  • KK26: Samırıx Dinislam, Yaş: 25, Bayan Ölgiy-Moğolistan, üniversite mezunu

KAZAK HALKININ YENİ ÖMÜR, YENİ YIL VE YENİ GÜNLE GÖRÜŞMESİ: AMAL (KÖRİSÜW) MEREKESİ

Yıl 2022, Sayı: 53, 209 - 227, 25.03.2022
https://doi.org/10.24155/tdk.2022.202

Öz

Bu çalışmada konargöçer Kazak halkının kıştan sağ salim çıkışının
mutluluğunu birbiriyle görüşerek kutladığı Amal (Körisüw) Bayramı
ele alınmıştır. Yeni yılın başladığı gün olarak kabul edilen bu bayram,
14 Mart’ta kutlanmaktadır. Amal Merekesi, özellikle Kazakistan’ın batı
bölgelerinde kutlanırken günümüzde ulusal düzeyde Kazakistan’ın bütününde kutlanmaya başlanmıştır. Eski Baybaqtı Qazıbek takvimine göre
Nawrız’ın birinci günü, çağdaş takvimde 14 Mart’a denk gelmektedir.
1918 yılında Rusya ile birlikte Kazakistan’da takvim değişikliği yaşansa
da ülkenin batısında, eski halk takvimine uygun olarak 14 Mart tarihi korunmuştur. Başlangıçta Nawrız ve Amal Merekesi bir olsa da günümüzde
bu iki bayramın farklı özellikleri ön plana çıkarak birbirinden ayrışmıştır.
Bu ayrım sadece tarih farklılığından ibaret değildir. Kendine özgü ritüeller oluşmuş ve kalıplaşmıştır. Amal (Körisüw) Bayramı’nın birleştirici,
canlandırıcı, eğitici ve rahatlatıcı olmak üzere dört temel işlevi olduğu görülmektedir. Çalışmanın amacını Amal Bayramı’nın kökenlerinin, kutlama geleneklerinin ve işlevlerinin sözlü ve yazılı kaynaklara dayalı olarak
incelenip ortaya çıkarılması oluşturmaktadır. Çalışmada literatür taraması
ve yönlendirilmiş görüşme tekniği ile derleme metotları kullanılmıştır.
Kazakistan’da bağımsızlıktan sonraki yıllarda, manevî uyanış sağlayacak projelere ve geleneğe daha çok önem verildiği görülmektedir. Bu
sebeple yerel bir bayram görünümündeki Amal Merekesi ulusal düzeye
çıkartılarak daha çok tanınır hâle gelmiştir. Nevruz Bayramı etkinliklerinin, her birinin kendine ait içeriği ve adı olmak üzere dokuz gün boyunca
kutlanacağı bildirilmiştir. Buna göre Kazakistan’da Nevruz Bayramı kutlamaları, 14 Mart Amal (Körisüw) Günü ile başlamaktadır.

Kaynakça

  • Argınbayev, H., Muqanov, M. ve Vostrov, V. (2000). Qazaq Şejiresi Xaqında. Almatı: Atamura.
  • Artıqbayev, J. O. (2017). Nawrız - Qazaqtıŋ Töl Meyramı. «Ulıstıŋ Ulı Küni – Äz Nawrız» Attı Respublikalıq Ğılımiy Konferentsiya Materialdarı (s. 4-11). Astana: Qazaqstan Respublikası Ulttıq Muzeyi.
  • Canpolat, M. (2018). Behcetü’l-hadâik fî Mev’izati’l-halâik. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Çobanoğlu, Ö. (2000). “Yapısal ve İşlevsel Bakımdan Geleneksel Bayramlar Bağlamında Nevruz ve Hıdrellez”. Türkbilig(1), 51-59.
  • Ekrem, N. H. (2016). “Çin Kaynaklarına Göre Türklerde Nevruz”. Current Research in Social Sciences, 2(2), 67-78.
  • Erişeva, T. ve Bekturğanov, Q. (2014). “Qazaq Xalqınıŋ Salt-Dästürlerindegi Aymaqtıq Erekşelikter”. Regional socio-humanistic researches. History and contemporaneity : materials of the IV international scientififi c conference on January 25–26 (s. 95-98). Prague: Vědecko vydavatelské centrum «Sociosféra-CZ».
  • Januzaq, T., Omarbekov, S. ve Jünisbek, Ä. (2011). Qazaq Ädebiy Tiliniŋ Sözdigi (On Bes Tomdıq, I-Tom: A-A). Almatı: Axmet Baytursınulı Atındağı Til Bilimi İnstitutı.
  • Karaköse, S. (2008). “Eski Türk Edebiyatında Nevrûz ve Nevrûzla İlgili Unsurlara Genel Bir Bakış”. Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi(23), 171-187.
  • Kartaeva, T. ve Habijanova, G. (2017). “Kazak Kültüründe Nevruz ve Nevruznâme Bayramı Ritüelleri, Özellikleri”. Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi(82), 107-124.
  • Kayhan, Sh. (2019). “Türk Cumhuriyetlerinde Nevruz Kutlamaları”. TURANSAM Turan Stratejik Araştırmalar Merkezi Dergisi, XI(41), 484-489.
  • Kınacı, C. ve Balcı, F. (2020). “Geleneğin İcadı ve Yeniden Canlandırılması Tartışmaları Ekseninde Bir Kazak Geleneği: Amal Merekesi-Körisüv Küni (Amal Bayramı/Görüşme Günü)”. Milli Folklor, 16(125), 46-59.
  • Mamırbekova, G. (2017). Qazaq Tilindegi Arab, Parsı Sözderiniŋ Tüsindirme Sözdigi. Almatı: Memlekettik Tildi Damıtuw İnstitutı.
  • Toqtabay, A. (2005). “Nawrız” Qazaq Xalqınıŋ Dästüri men Ädet-Ğurıptarı (Birinşi Tom: Birtuwtastığı jäne Erekşeligi) (s. 11-22). Almatı: Arıs Baspası.
  • Yudahin, K. K. (1985). Kirgizsko-Russkiy Slovar’ (Kırgızça-Orusça Sözdük). Frunze: Glavnaya Redaktsiya Kirgizskoy Sovetskoy Entsiklopedii.
  • Baqıt, N. (2020, Ocak 28). Bıyıl Ulıstıŋ Ulı Küni - Nawrız Meyramı 9 Kün Toylanadı. https://aikyn.kz/biyl-ulystyng-uly-kueni-nawryz-mejramy-9-kuen-tojlanady/ adresinden alındı.
  • Janat, E. (14, Mart 2016). “Amal” Merekesi Nege 14 Nawrızda Toylanadı? https:// www.inform.kz/kz/amal-merekesi-nege-14-nauryzda-toylanady_a2880566 adresinden alındı.
  • OMKQK (2021, Mart 17). Amal Merekesinde Keşende Tal Egüw Aktsiyası Ötti. Otpan Memlekettik Kommunaldıq Qazınalıq Käsipornı «Amal» Merekesi:
  • http://www.otpan.kz/kz/amal?title=amal_merekesyinde_keshende_tal_egu_ aktsiyasyi_ottyi_139 adresinden alındı.
  • Qumırzaqulı, A. (2017, Mart 14). Körisüw - Türik Moŋğol Xalqınıŋ Ejelgi Dästüri.
  • Qazaqstan Tarıhy: https://e-history.kz/kz/news/show/2197/ adresinden alındı. KK1: Manarbek Jumabayev, Yaş: 21, Batıs Qazaqstan (Batı Kazakistan) oblısı (Şıŋgırlaw köyü).
  • KK2: Miras Quspanov, Yaş: 21, Batıs Qazaqstan oblısı (Oral şehri), hukuk lisans.
  • KK3: İnabat Aydığaliyeva, Yaş: 21, Aqtöbe oblısı, uzman teolog.
  • KK4: Samaraddin Kerimbay, Yaş: 21, Almatı şehri, teoloji lisans.
  • KK5: Barısgül Erlanqızı Keŋes, Yaş: 23, Aqtöbe oblısı, filolog doktorant.
  • KK6: Baqıtjan Temirlanulı Raxat, Yaş: 27, Aqtöbe oblısı (Şubarquwdıq köyü).
  • KK7: Qulayım Jaŋbırbayeva, Yaş: 58, Aqtöbe oblısı (Noğaytı köyü).
  • KK8: Elmira Abdenovna, Yaş: 50, Jambıl oblısı (Taraz şehri).
  • KK9: Kamila Kerimkulovna Kerimbayeva, Yaş: 30, Jambıl oblısı (Taraz şehri)
  • KK10: Sadıq Diydar Aydarulı, Yaş: 23, Almatı şehri, uzman filolog.
  • KK11: Fariyza Serikqızı Bereketova, Yaş: 23, Maŋğıstaw oblısı (Aqtaw şehri), filolog.
  • KK12: Al’bina Erlanqızı Keŋes, Yaş: 21, Aqtöbe oblısı, sağlık çalışanı.
  • KK13: Ayajan Esalqızı Mutaliyeva, Yaş: 24, Türkistan oblısı (Jetisay).
  • KK14: Miyramgül Serğojaqızı Mnaydarova, Yaş: 40, Pavlodar oblısı, dil uzmanı.
  • KK15: Uldanay Maratqızı Qanaşeva, Yaş: 23, Aqtöbe oblısı, dil uzmanı.
  • KK16: Ayşa Slamğaliy, Yaş: 23, Aqtöbe oblısı (Oyıl köyü), dil uzmanı.
  • KK17: Dosjan Ämirulı Baltabay, Yaş: 24, Türkistan oblısı (Sozaq), dil uzmanı.
  • KK18: Örken Abdiyrov, Yaş: 24, Türkistan oblısı (Otırar), doktorant.
  • KK19: Ayda Azamatqızı Jaras, Yaş: 23, Aqtöbe oblısı, sağlık çalışanı.
  • KK20: Gawxar Moldağaliy, Yaş: 22, Atıraw şehri, dil uzmanı.
  • KK21: Altınay Sarsenbayeva, Yaş: 22, Aqtöbe şehri, mimar.
  • KK22: Ayajan Serğazı, Yaş: 23, Şığıs Qazaqstan (Doğu Kazakistan) oblısı.
  • KK23: Äygerim Sağadatqızı Äbdikärim, Yaş: 25, Qızılorda, uzman biyoteknolog.
  • KK24: Gimiş Nazar, Yaş: 25, Şinjaŋ Uygur Özerk Bölgesi (Doğu Türkistan) - Altay Vilayeti, Çin Halk Cumhuriyeti, üniversite öğrencisi.
  • KK25: Äli Muratulı Baybosın, Yaş: 25, Türkistan oblısı (Qazığurt), dil uzmanı.
  • KK26: Samırıx Dinislam, Yaş: 25, Bayan Ölgiy-Moğolistan, üniversite mezunu
Toplam 45 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türk Halk Bilimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Celâl Görgeç 0000-0002-4642-615X

Yayımlanma Tarihi 25 Mart 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Sayı: 53

Kaynak Göster

APA Görgeç, C. (2022). KAZAK HALKININ YENİ ÖMÜR, YENİ YIL VE YENİ GÜNLE GÖRÜŞMESİ: AMAL (KÖRİSÜW) MEREKESİ. Türk Dünyası Dil Ve Edebiyat Dergisi(53), 209-227. https://doi.org/10.24155/tdk.2022.202
AMA Görgeç C. KAZAK HALKININ YENİ ÖMÜR, YENİ YIL VE YENİ GÜNLE GÖRÜŞMESİ: AMAL (KÖRİSÜW) MEREKESİ. Türk Dünyası Dil ve Edebiyat Dergisi. Mart 2022;(53):209-227. doi:10.24155/tdk.2022.202
Chicago Görgeç, Celâl. “KAZAK HALKININ YENİ ÖMÜR, YENİ YIL VE YENİ GÜNLE GÖRÜŞMESİ: AMAL (KÖRİSÜW) MEREKESİ”. Türk Dünyası Dil Ve Edebiyat Dergisi, sy. 53 (Mart 2022): 209-27. https://doi.org/10.24155/tdk.2022.202.
EndNote Görgeç C (01 Mart 2022) KAZAK HALKININ YENİ ÖMÜR, YENİ YIL VE YENİ GÜNLE GÖRÜŞMESİ: AMAL (KÖRİSÜW) MEREKESİ. Türk Dünyası Dil ve Edebiyat Dergisi 53 209–227.
IEEE C. Görgeç, “KAZAK HALKININ YENİ ÖMÜR, YENİ YIL VE YENİ GÜNLE GÖRÜŞMESİ: AMAL (KÖRİSÜW) MEREKESİ”, Türk Dünyası Dil ve Edebiyat Dergisi, sy. 53, ss. 209–227, Mart 2022, doi: 10.24155/tdk.2022.202.
ISNAD Görgeç, Celâl. “KAZAK HALKININ YENİ ÖMÜR, YENİ YIL VE YENİ GÜNLE GÖRÜŞMESİ: AMAL (KÖRİSÜW) MEREKESİ”. Türk Dünyası Dil ve Edebiyat Dergisi 53 (Mart 2022), 209-227. https://doi.org/10.24155/tdk.2022.202.
JAMA Görgeç C. KAZAK HALKININ YENİ ÖMÜR, YENİ YIL VE YENİ GÜNLE GÖRÜŞMESİ: AMAL (KÖRİSÜW) MEREKESİ. Türk Dünyası Dil ve Edebiyat Dergisi. 2022;:209–227.
MLA Görgeç, Celâl. “KAZAK HALKININ YENİ ÖMÜR, YENİ YIL VE YENİ GÜNLE GÖRÜŞMESİ: AMAL (KÖRİSÜW) MEREKESİ”. Türk Dünyası Dil Ve Edebiyat Dergisi, sy. 53, 2022, ss. 209-27, doi:10.24155/tdk.2022.202.
Vancouver Görgeç C. KAZAK HALKININ YENİ ÖMÜR, YENİ YIL VE YENİ GÜNLE GÖRÜŞMESİ: AMAL (KÖRİSÜW) MEREKESİ. Türk Dünyası Dil ve Edebiyat Dergisi. 2022(53):209-27.