Esnek üst yapı tasarımında kullanılan ve ampirik bir yöntem olan AASHTO yönteminin, değişen yük, yükleme durumu, tabaka malzemelerinin tanımlanması ve çevresel koşullar gibi parametrelere uyumunun sağlanması amacıyla mekanistik-ampirik (M-A) yöntemler ile kıyas ve entegrasyonunun sağlanması gerekmektedir. Bu çalışmada geleneksel bir esnek üst yapı kesitinin, bitümlü sıcak karışım (BSK) yüzey tabakası ile temel tabakasının değişen kalınlık ve rijitlik oranlarına bağlı olarak yol ömrü analizleri AASHTO ve M-A yöntem kullanılarak yapılmış ve elde edilen sonuçlar kıyaslanmıştır. M-A yöntemde farklı transfer denklemleri kullanılmış ve bu transfer denklemleri arasından AASHTO yöntemi ile en uyumlu sonucu veren denklemler tespit edilmeye çalışılmıştır. Yapılan analizler sonucunda yorulmaya bağlı Shell modeli ile tekerlek izinde oturmaya bağlı Ulaşım ve Yol Araştırma Laboratuarı modellerinin AASHTO yöntemine en uyumlu sonuçlar veren iki model olduğu tespit edilmiştir.
AASHTO mekanistik-ampirik tasarım transfer fonkisyonu esnek üst yapı tasarımı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 9 Sayı: 2 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.