The aim of this article is to conduct a literature review (1975-2023) on values psychology and pedagogy in Turkish psychology and pedagogy of religion studies and to provide a literal overview of the general state of these studies. The literature review method used in the article is a technique that examines, summarizes, classifies, and interprets previously published information. Research based on literature reviews is highly valuable as it provides information about past studies in any field. Therefore, this article is important for future research on values psychology and pedagogy in Turkish psychology and pedagogy of religion studies. This article also aims to meet the literature review needs of future studies. In this context, research written in Turkish on the topic of 'values psychology and pedagogy' between 1975-2023, including 'books, theses, articles, papers, translations, and encyclopedia entries,' has been compiled and grouped according to the diversity of academic products. To access the research conducted in this field in Turkey, the following internet databases were used: National Thesis Center, Dergi Park Academic, Islamic Research Center, Google Scholar, National Library, and Islamic Encyclopedia (n=6). As a result of these examinations, a total of 372 academic products were identified. When the quantitative distributions of these data by academic product types are examined, it is seen that 33% of the sources are books (n=122), 36% are theses (n=135), 23% are articles (n=85), 5% are papers (n=20), 2% are translations (n=8), and 1% are encyclopedia entries (n=2). When a general evaluation is made based on the literature review on values psychology and pedagogy (1975-2023), it is observed that there is not enough research in the field of psychology of religion. Additionally, the following recommendations can be made for researchers working in the field of psychology of religion: (i) Interdisciplinary studies on values psychology and pedagogy can be increased; (ii) article and paper studies on values psychology can be encouraged; (iii) current studies on the psychological reasons and outcomes of studies in the field of Turkish pedagogy of religion can be continued; (iv) in addition to studies in other disciplines, research on the development of religious values according to developmental periods in psychology of religion can be conducted.
Psychology of religion Pedagogy of religion Psychology of values Pedagogy of values Literature
Bu makalenin amacı, Türk din psikolojisi ve pedagojisi çalışmalarında değerler psikolojisi ve pedagojisi üzerine bir literatür (1975-2023) taraması yapmak ve yapılan bu çalışmaların genel durumu hakkında literal bilgi vermektir. Makalede, metodolojik yöntem olarak kullanılan literatür taraması, daha önce yayımlanan bilgileri inceleyen, özetleyen, sınıflayan ve yorum yapan bir tekniktir. Literatür taramasına dayalı araştırmalar, herhangi bir alanda geçmişte yapılan çalışmalar hakkında bilgi sağlamaları açısından oldukça değerlidir. Dolayısıyla bu makale, Türk din psikolojisi ve din pedagojisi çalışmalarında değerler psikolojisi ve pedagojisi üzerine gelecekte yapılacak araştırmalar için önemlidir. Bu makale, aynı zamanda ileride yapılacak olan çalışmaların kaynak tarama ihtiyacını gidermeyi de hedeflemektedir. Bu doğrultuda makalede, 1975-2023 yılları arasında ‘değerler psikolojisi ve pedagojisi’ konusunda alana kazandırılmış ‘kitap, tez, makale, bildiri, çeviri ve ansiklopedi maddesi’ türündeki Türkçe yazılan araştırmalar, akademik ürün çeşitliliğine göre gruplanarak bir araya toplanmıştır. Türkiye’de sözü edilen bu alanda yapılan araştırmalara ulaşmak için Ulusal Tez Merkezi, Dergi Park Akademik, İslam Araştırmaları Merkezi, Google Akademik, Milli Kütüphane ve İslam Ansiklopedisi (n=6) internet veri tabanlarından yararlanılmıştır. Yapılan bu incelemeler sonucunda toplamda 372 adet akademik ürün tespit edilmiştir. Elde edilen bu verilerin akademik ürün türlerine göre nicel dağılımlarına bakıldığında ise taranan kaynakların % 33’ünü kitapların (n=122), % 36’sini tezlerin (n=135), % 23’sini makalelerin (n=85), % 5’ini bildirilerin (n=20), % 2’sini çevirilerin (n=8) ve % 1’ini de (n=2) ansiklopedi maddelerinin oluşturduğu görülmüştür. Değerler psikolojisi ve pedagojisi üzerine (1975-2023) yapılan literatür taraması sonucunda genel bir değerlendirme yapıldığında; din psikolojisi alanında yeterli düzeyde çalışma yapılmadığı gözlemlenmiştir. Ayrıca din psikolojisi alanında çalışan araştırmacılar için de konuya ilişkin şu önerilerde bulunulabilir: (i) Değerler psikolojisi ve pedagojisi üzerine disiplinler arası çalışmalar artırılabilir; (ii) değerler psikolojisine yönelik makale ve bildiri çalışmaları özendirilebilir; (iii) Türk din pedagoji alanındaki çalışmaların psikolojik nedenleri ve sonuca etkileri gibi yaklaşımlarla güncel çalışmalar sürdürülebilir; (iv) diğer disiplinlerin bu konudaki çalışmalarına ek olarak din psikolojisinde gelişim dönemlerine göre dinsel değerlerin gelişimi üzerine çalışmalar yapılabilir.
Din psikolojisi Din pedagojisi Değerler psikolojisi Değerler pedagojisi Literatür
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Psikolojisi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2024 |
Gönderilme Tarihi | 13 Aralık 2023 |
Kabul Tarihi | 25 Şubat 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: 9 |
Türk Din Psikolojisi Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.