This article aims to examine the effect of childhood traumas on individuals’ levels of moral maturity through a multidimensional framework. The research sample consists of 352 participants residing in Isparta, Türkiye, all of whom voluntarily participated in the study. Demographic data were collected via a Personal Information Form developed by the researcher. Childhood trauma levels were assessed using the validated and reliable Childhood Trauma Questionnaire, while moral maturity levels were measured with the Moral Maturity Scale. The study employed descriptive and correlational survey models to capture existing patterns and analyze relationships between variables. Data were gathered through online questionnaire forms. Independent Samples t-tests were used for two-group comparisons, while one-way ANOVA was applied for comparisons across three or more groups. When parametric assumptions were met, Bonferroni post hoc tests were conducted to identify group differences. Pearson correlation analysis was used to explore the relationships between childhood trauma, moral maturity, and their subdimensions. The findings indicate that childhood trauma is significantly associated with certain demographic variables. Participants with only primary education reported higher trauma scores than those with higher levels of education. Individuals whose parents were divorced exhibited more trauma than those from intact families. Likewise, respondents who identified as “non-religious” or “slightly reli-gious” reported significantly higher trauma levels than those identifying as “religious” or “highly religious.” However, it was found that the gender variable did not have a statistically signifi-cant effect on childhood traumas. In contrast, findings related to moral maturity levels varied across different demographic variables. It was observed that gender and parental marital status had no significant impact on individuals’ levels of moral maturity. Comparisons based on educational background revealed that individuals with only a primary school education had lower levels of moral maturity than those who had completed secondary school, high school, associate, undergraduate, or postgraduate education. Regarding perceived religiosity, it was concluded that participants who identified as "non-religious" or "slightly religious" exhibited lower levels of moral maturity compared to those who identified as "religious" or "very religious."
Psychology of religion Childhood Trauma Religiosity Moral maturity
Bu makalenin amacı, çocukluk çağı travmalarının bireylerin ahlaki olgunluk düzeylerine etkisini çok boyutlu olarak incelemektir. Araştırmanın örneklemini, Isparta ilinde ikamet eden ve çalışmaya gönüllü olarak katılan 352 denek oluşturmuştur. Örneklemin demografik özellikleri, araştırmacı tarafından geliştirilen Kişisel Bilgi Formu aracı-lığıyla toplanmıştır. Çocukluk dönemine ilişkin travma düzeyleri, geçerlik ve güvenirliği sağlanmış Çocukluk Çağı Travma Ölçeği ile ahla-ki olgunluk düzeyleri ise Ahlaki Olgunluk Ölçeği ile ölçülmüştür. Araştırmada, mevcut durumu betimlemeye ve değişkenler arası ilişkileri analiz etmeye olanak tanıyan betimsel ve ilişkisel tarama modelleri tercih edilmiştir. Çalışmada, katılımcılara ait veriler, çevrim içi anket formlarıyla toplanmıştır. İkili grup karşılaştırmalarında bağımsız örneklem t-testi, üç ve daha fazla grup karşılaştırmalarında anova kullanılmıştır. Parametrik analizlerde grup farklarını belirlemek için Bonferroni yöntemiyle Post Hoc testi uygulanmıştır. Ahlaki olgunluk ile çocukluk çağı travmaları ve alt boyutları arasındaki ilişkiler Pearson korelasyon analiziyle incelenmiştir. Çalışmanın bulguları, çocukluk çağı travmalarının belirli demografik değişkenlerle anlamlı düzeyde ilişkili olduğunu ortaya koymuştur. İlkokul mezunu katılımcıların çocukluk çağı travma puanlarının, ortaokul, lise, ön lisans, lisans ve lisansüstü mezunu katılımcıların puanlarına oranla daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Ebeveynleri boşanmış bireylerin, ebeveynleri birlikte olan bireylere göre daha yüksek düzeyde çocukluk çağı travması yaşadıkları belirlenmiştir. Aynı şekilde, “dindar olmayan” veya “az din-dar” olan katılımcıların çocukluk çağı travma puanlarının, “dindar” ve “çok dindar” olan bireylerin puanlarından anlamlı düzeyde yüksek olduğu saptanmıştır. Buna karşın, cinsiyet değişkeninin çocukluk çağı travmaları üzerinde istatistiksel olarak anlamlı bir etkisinin bulunmadığı görülmüştür. Ahlaki olgunluk düzeyine ilişkin bulgular ise farklı demografik değişkenlerle farklılık göstermiştir. Cinsiyet ve anne-baba birlikteliği değişkenlerinin, bireylerin ahlaki olgunluk düzeyleri üzerinde anlamlı bir etkisinin bulunmadığı anlaşılmıştır. Eğitim düzeyine göre yapılan karşılaştırmalarda, ilkokul mezunu bireylerin ahlaki olgunluk düzeylerinin ortaokul, lise, ön lisans, lisans ve lisansüstü mezunlarına göre daha düşük olduğu belirlenmiştir. Algılanan dindarlık değişkenine göre ise “dindar olmayan” ve “az dindar” olan katılımcıların ahlaki olgunluk düzeylerinin, “dindar” ve “çok dindar” olan katılımcılardan daha düşük olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Din psikolojisi Çocukluk dönemi Travma Dindarlık Ahlaki olgunluk
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Psikolojisi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 29 Haziran 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 8 Kasım 2024 |
Kabul Tarihi | 6 Nisan 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 11 |
Türk Din Psikolojisi Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.