The aim of the research is to examine with content analysis of the websites of transportation (33), hotel, restaurant and entertainment (20) and food and beverage (37) businesses in the Fortune 1000. A total of 90 institutional websites were examined. The research has been needed due to the lack of studies on the information contained on the websites of tourism enterprises in the tourism sector. In this context, relevant institution websites have been evaluated based on corporate features, contact information and social media, social responsibility, finance and language options criteria. Qualitative research approach and content analysis method has been adopted in the research. According to the findings, it is seen that are included with a rate of over 50%, interim and annual financial reports, annual earnings information and of market value information if under the heading financial data; of all features except location information and frequently asked questions under the heading contact information and social media; of all features except the number of employees and mission-vision, under the heading corporate features in the corporate websites subject to review.
Araştırmanın amacı, Fortune 1000’de yer alan ulaştırma (33), otel, restoran ve eğlence (20) ve yiyecek-içecek (37) işletmelerinin web sitelerinin içerik analizi ile incelenmesidir. Toplamda 90 adet kurum web sitesi incelemeye tabi tutulmuştur. Araştırmaya turizm sektörü içerisinde yer alan turizm işletmelerinin web sitelerinin içerdiği bilgilere yönelik çalışma eksikliğinden dolayı ihtiyaç duyulmuştur. Bu kapsamda, ilgili kurum web siteleri kurumsal özellikler, iletişim bilgileri ve sosyal medya, sosyal sorumluluk, finans ve dil seçenekleri ölçütleri esas alınarak değerlendirmeye tabi tutulmuştur. Araştırmada nitel araştırma yaklaşımı ve içerik analizi yöntemi benimsenmiştir. Bulgulara göre, incelemeye tabi kurum web sitelerinde kurumsal özellikler başlığında, çalışan sayısı ve misyon-vizyon dışındaki tüm özelliklerin; iletişim bilgileri ve sosyal medya başlığında, konum bilgisi ve sıkça sorulan sorular dışındaki tüm özelliklerin; finansal veriler başlığında ise ara dönem ve yıllık finansal rapor, yıllık kazanç bilgisi ve piyasa değeri bilgilerinin %50’nin üzerinde bir oran ile yer aldığı görülmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Turizm Planlaması, Turizm Yönetimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 25 Aralık 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 28 Aralık 2023 |
Gönderilme Tarihi | 1 Ekim 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |