Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İlkokullarda Görev Yapan Sınıf Öğretmenlerinin Eğitim Bilişim Ağı (EBA) Kullanımlarının Öğretmen Görüşleri ile İncelenmesi

Yıl 2021, Cilt: 1 Sayı: 2, 209 - 219, 30.11.2021
https://doi.org/10.29228/tead.13

Öz

Amaç: Bu araştırmanın amacı, Millî Eğitim Bakanlığı’na bağlı ilkokullarda görev yapmakta olan sınıf öğretmenlerinin görüşlerine göre, ilkokullarda öğretmenlerin Eğitim Bilişim Ağını (EBA) kullanımının eğitim sürecine etkisini incelemektir. Bu amaç doğrultusunda; öğretmenlerin, eğitim bilişim ağını en fazla kullandığı dersler, uzaktan eğitim sürecinde derslerini yaparken eğitim bilişim ağı platformunu ne sıklıkla ve ne amaçla kullandıkları, ilkokullarda uygulanan uzaktan eğitim sürecinde eğitim bilişim ağı kullanımının öğrencilere ne tür fayda sağladığı, eğitim bilişim ağı kullanımında ne tür problemler ile karşılaştıkları, ilkokullarda kullanılan eğitim bilişim ağını geliştirmeye yönelik düşünceleri, eğitim bilişim ağı platformunda sevdikleri ve sevmedikleri yönlerin neler olduğu sorularına cevap aranmıştır.

Yöntem ve Araçlar: Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden olgu bilim deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Sakarya ili Sapanca ilçesi MEB ilkokullarda görev yapan 30 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırma verilerinin toplanmasında alan uzmanlarından faydalanılarak araştırmacı tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formları kullanılmıştır. Elde edilen veriler betimsel analiz yöntemi ile çözümlenmiştir.

Sonuçlar: Araştırmadan elde edilen bulgular doğrultusunda; öğretmenlerin EBA’yı genellikle tüm derslerinde kullandığı, hafta içi uzaktan eğitim kapsamında canlı dersler için kullanmayı tercih ettiği, farklı kaynak desteği sağladığı için EBA sisteminin faydalı olduğu, EBA sisteminin kullanımında genellikle bağlantı sorunlarının yaşandığı ve bu sorunun giderilmesi için alt yapının iyileştirilmesi gerektiği, sistem içerisinde bulunan içeriğin ilkokul için yetersiz olduğu ve zenginleştirilmesi gerektiği, öğretmenlerin sistem ile ilgili sevdikleri özelliğin en çok öğrenciye ulaşmak ve çalışma göndermek olduğu, sevmedikleri özelliğin ise içerik kısmının ihtiyacı karşılamadığı şeklinde sonuçlara ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Alabay, A. (2015). Ortaöğretim öğretmenlerinin ve öğrencilerinin eba (Eğitimde Bilişim Ağı) kullanımına ilişkin görüşleri üzerine bir araştırma (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Altıntaş Yüksel, E. (2021). Sınıf öğretmenlerinin covid-19 salgını sürecinde çevrim içi ders-uzaktan eğitim deneyimlerinin incelenmesi. Ulakbilge, 57 (2021 Şubat): s. 291–303.
  • Canpolat, U. ve Yıldırım, Y. (2021). Ortaokul öğretmenlerinin Covid-19 salgın sürecinde uzaktan eğitim deneyimlerinin incelenmesi. Açık öğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 7 (1) ,74-109.
  • Çiftçi, S., Taşkaya, S.M. ve Alemdar, M. (2013). Sınıf öğretmenlerinin fatih projesine ilişkin görüşleri. İlköğretim Online, 12(1), s. 227-240.
  • Demir, D., Özdinç, F., ve Ünal, E. (2018). Eğitim bilişim ağı (EBA) portalına katılımın incelenmesi (Siirt İli Örneği). Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , 20 (2), 2148-7510.
  • Demir, F. ve Özdaş, F. (2020). Covid-19 sürecindeki uzaktan eğitime ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, Salgın Sürecinde Türkiye’de ve Dünyada Eğitim, 273-292.
  • Eğitim Bilişim Ağı (EBA), (2019). https://www.eba.gov.tr/haber/1568112949 adresinden 05.02.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Ekici, S. ve Yılmaz, B. (2013). Fatih projesi üzerine bir değerlendirme. Türk Kütüphaneciliği Dergisi, 27(2), s. 317-339.
  • Elçiçek, A. (2019). Eğitim bilişim ağı (EBA) web sitesinin öğretmenler tarafından kullanım sıklığının incelenmesi (Yüksek lisans tezi). Mardin İli Kızıltepe İlçesi Örneği.
  • Güvendi, G. M. (2014). Millî Eğitim Bakanlığı’nın öğretmenlere sunmuş olduğu çevrimiçi eğitim ve paylaşım sitelerinin öğretmenlerce kullanım sıklığının belirlenmesi: Eğitim Bilişim Ağı (EBA) Örneği (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Entitüsü, Sakarya.
  • Kalemkuş, F. (2016). Ortaöğretimdeki öğretmen ve öğrencilerin eğitim bilişim ağı (EBA)'ya ilişkin görüşleri (Yüksek lisans tezi). Afyon Kocatepe Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Afyonkarahisar.
  • Kana, F. ve Aydın, V. (2017). Ortaokul öğretmenleri ve öğrencilerinin eğitim bilişim ağı hakkında görüşleri. Journal Of Social And Humanities Sciences Research (Jshsr), Vol:4, Issue:13, 1494-1504.
  • Kurtdede Fidan, N., Erbasan, Ö. ve Kolsuz, S. (2016). Sınıf öğretmenlerinin eğitim bilişim ağı’ndan (eba) yararlanmaya ilişkin görüşleri. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(45), 626-637.
  • Milli Eğitim Bakanlığı Fatih, (2018). Fatih Projesi. http://fatihprojesi.meb.gov.tr/about.html adresinden 1 Aralık 2018 tarihinde erişildi.
  • Özgümüş, Ö. (2018). Bursa ilinde öğrenci-veli-öğretmenlerin eğitim bilişim ağının (EBA) kullanım sıklığının belirlenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Uludağ Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bursa
  • Özkan, A. ve Deniz, D. (2014). Orta öğretimde görev yapan öğretmenlerin fatih projesine ilişkin görüşleri. Ege Eğitim Dergisi, 15(1), s. 161-175.
  • Sindiani, A.M., Obeidat, N., Alshdaifat, E., Elsalem, L., Alwani, M., Rawashdeh, H., Fares, A., Alalawne, T. ve Tawalbeh, L. İ. (2020). Distance education during the COVID-19 outbreak: A cross-sectional study among medical students in North of Jordan. Annals of Medicine and Surgery, 59, 186– 194.
  • Tutar, M. (2015). Eğitim bilişim ağı (Eba) sitesine yönelik olarak öğretmenlerin görüşlerinin değerlendirilmesi ( Yayımlanmamış yüksek lisans tezi ). Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Türker, A. ve Güven, C. (2016). Lise öğretmenlerinin eğitim bilişim ağı (EBA) projesinden yararlanma düzeyleri ve proje ile ilgili görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5/1, 244-254.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Investigation of Primary School Teachers Working in Educational Information Network (EBA) Using Teacher Opinions

Yıl 2021, Cilt: 1 Sayı: 2, 209 - 219, 30.11.2021
https://doi.org/10.29228/tead.13

Öz

Purpose: The purpose of this research is to examine the effect of teachers’ use of the Educational Information Network (EBA) on the education process in primary schools, according to the opinions of primary school teachers working in primary schools affiliated to the Ministry of National Education in the Sapanca district of Sakarya province. In accordance with this purpose; the study looks into the courses in which the teachers use the educational information network the most, how often and for what purpose they use the educational information network platform while conducting their lessons in the distance education process, what kind of benefits the use of the educational information network provides to the students in the distance education process applied in primary schools, what kind of problems they encounter in the use of the educational information network, their opnions on developing the educational information network used in primary schools, and the aspects they liked and disliked in the educational information network platform.

Method and Materials: Phenomenology design, a qualitative research method, was used in the research. The study group of the research consists of 30 primary school teachers working in the MEB primary schools in the Sapanca district of Sakarya province. Semi-structured interview forms developed by the researcher were used in the collection of research data. The data obtained were analyzed by descriptive analysis method.

Results: According to the findings obtained from the research; teachers generally use EBA in all their lessons, prefer to use it for live lessons within the scope of distance education during the week, EBA system is useful because it provides different resource support, connection problems are often encountered in the use of the EBA system and the infrastructure needs to be improved to eliminate this problem. It was concluded that the content was found insufficient for primary school and should be enriched, that the most favorite feature of the system for teachers was to reach students and send tasks, and the feature they did not like was that the content did not meet the need.

Kaynakça

  • Alabay, A. (2015). Ortaöğretim öğretmenlerinin ve öğrencilerinin eba (Eğitimde Bilişim Ağı) kullanımına ilişkin görüşleri üzerine bir araştırma (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Altıntaş Yüksel, E. (2021). Sınıf öğretmenlerinin covid-19 salgını sürecinde çevrim içi ders-uzaktan eğitim deneyimlerinin incelenmesi. Ulakbilge, 57 (2021 Şubat): s. 291–303.
  • Canpolat, U. ve Yıldırım, Y. (2021). Ortaokul öğretmenlerinin Covid-19 salgın sürecinde uzaktan eğitim deneyimlerinin incelenmesi. Açık öğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 7 (1) ,74-109.
  • Çiftçi, S., Taşkaya, S.M. ve Alemdar, M. (2013). Sınıf öğretmenlerinin fatih projesine ilişkin görüşleri. İlköğretim Online, 12(1), s. 227-240.
  • Demir, D., Özdinç, F., ve Ünal, E. (2018). Eğitim bilişim ağı (EBA) portalına katılımın incelenmesi (Siirt İli Örneği). Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , 20 (2), 2148-7510.
  • Demir, F. ve Özdaş, F. (2020). Covid-19 sürecindeki uzaktan eğitime ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, Salgın Sürecinde Türkiye’de ve Dünyada Eğitim, 273-292.
  • Eğitim Bilişim Ağı (EBA), (2019). https://www.eba.gov.tr/haber/1568112949 adresinden 05.02.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Ekici, S. ve Yılmaz, B. (2013). Fatih projesi üzerine bir değerlendirme. Türk Kütüphaneciliği Dergisi, 27(2), s. 317-339.
  • Elçiçek, A. (2019). Eğitim bilişim ağı (EBA) web sitesinin öğretmenler tarafından kullanım sıklığının incelenmesi (Yüksek lisans tezi). Mardin İli Kızıltepe İlçesi Örneği.
  • Güvendi, G. M. (2014). Millî Eğitim Bakanlığı’nın öğretmenlere sunmuş olduğu çevrimiçi eğitim ve paylaşım sitelerinin öğretmenlerce kullanım sıklığının belirlenmesi: Eğitim Bilişim Ağı (EBA) Örneği (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Entitüsü, Sakarya.
  • Kalemkuş, F. (2016). Ortaöğretimdeki öğretmen ve öğrencilerin eğitim bilişim ağı (EBA)'ya ilişkin görüşleri (Yüksek lisans tezi). Afyon Kocatepe Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Afyonkarahisar.
  • Kana, F. ve Aydın, V. (2017). Ortaokul öğretmenleri ve öğrencilerinin eğitim bilişim ağı hakkında görüşleri. Journal Of Social And Humanities Sciences Research (Jshsr), Vol:4, Issue:13, 1494-1504.
  • Kurtdede Fidan, N., Erbasan, Ö. ve Kolsuz, S. (2016). Sınıf öğretmenlerinin eğitim bilişim ağı’ndan (eba) yararlanmaya ilişkin görüşleri. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(45), 626-637.
  • Milli Eğitim Bakanlığı Fatih, (2018). Fatih Projesi. http://fatihprojesi.meb.gov.tr/about.html adresinden 1 Aralık 2018 tarihinde erişildi.
  • Özgümüş, Ö. (2018). Bursa ilinde öğrenci-veli-öğretmenlerin eğitim bilişim ağının (EBA) kullanım sıklığının belirlenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Uludağ Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bursa
  • Özkan, A. ve Deniz, D. (2014). Orta öğretimde görev yapan öğretmenlerin fatih projesine ilişkin görüşleri. Ege Eğitim Dergisi, 15(1), s. 161-175.
  • Sindiani, A.M., Obeidat, N., Alshdaifat, E., Elsalem, L., Alwani, M., Rawashdeh, H., Fares, A., Alalawne, T. ve Tawalbeh, L. İ. (2020). Distance education during the COVID-19 outbreak: A cross-sectional study among medical students in North of Jordan. Annals of Medicine and Surgery, 59, 186– 194.
  • Tutar, M. (2015). Eğitim bilişim ağı (Eba) sitesine yönelik olarak öğretmenlerin görüşlerinin değerlendirilmesi ( Yayımlanmamış yüksek lisans tezi ). Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Türker, A. ve Güven, C. (2016). Lise öğretmenlerinin eğitim bilişim ağı (EBA) projesinden yararlanma düzeyleri ve proje ile ilgili görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5/1, 244-254.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Salih Sarışık 0000-0002-6506-2830

Sevilay Sarışık 0000-0001-6750-4949

Derya Akay Celep 0000-0001-5107-4227

Mesut Gürel 0000-0002-0783-2403

Salih Dönmez 0000-0002-2414-9876

Yayımlanma Tarihi 30 Kasım 2021
Gönderilme Tarihi 23 Eylül 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 1 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Sarışık, S., Sarışık, S., Akay Celep, D., Gürel, M., vd. (2021). İlkokullarda Görev Yapan Sınıf Öğretmenlerinin Eğitim Bilişim Ağı (EBA) Kullanımlarının Öğretmen Görüşleri ile İncelenmesi. Temel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(2), 209-219. https://doi.org/10.29228/tead.13

Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Temel Eğitim Araştırmaları Dergisi açık erişimli bir dergidir.

by-nc.png

The content of the Journal of Research in Elementary Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial- 4.0 International License.