Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2024, Cilt: 4 Sayı: 1, 43 - 54, 31.05.2024
https://doi.org/10.55008/te-ad.1470563

Öz

Purpose: The aim of this research is to have information about the trends of thesis and article studies on values education in the field of primary education, which is a step of basic education in Turkey. In the study, the studies on values education published in the field of primary education between 2019-2023 were analyzed according to the years, type of publication, preferred methods, participants, data collection methods, data analysis methods, values that make up the studies and the disciplines that make up the field.
Method and Materials: In this study, the survey model was used, and the data source of the research consists of the studies published on values education in Google Scholar and YOK National Thesis Center. The data were analyzed by applying descriptive content analysis.
Results: In the research, it was found that the studies on values education in the field of primary education between 2019-2023 were mostly conducted in 2019, the studies that constitute the data set were mostly published as articles, and qualitative research method was preferred more in the studies on values education conducted in the field of primary education between 2019-2023. It is predicted that this study will shed light on the studies of academicians and researchers who want to study values education in primary education.

Kaynakça

  • Akdemir, S. ve Saban, A. (2020). İlkokul dördüncü sınıfta felsefe-temelli çocuk kitapları aracılığıyla değer öğretimine ilişkin bir eylem araştırması. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 8(2), 431-461. https://dergipark.org.tr/tr/pub/enad/issue/54160/732548
  • Aslan, H., Güler, Z., İnançlı, S. & Zekeriye Sevim, M. (2023). Okul öncesi öğretmenlerin okul öncesi eğitiminde değerler eğitimi hakkında görüşleri. Sosyal, Beşerî ve İdari Bilimler Dergisi, 6(6), 737-749. https://doi.org/10.26677/TR1010.2023.1230
  • Bacanlı H. (2011). Değer, değer midir?. Eğitime Bakış Eğitim-Öğretim ve Bilim Araştırma Dergisi, 7(19), 18-21.
  • Bay, Y. ve Karaçay, Z. (2024). İlkokul 2. sınıf öykülerle değerler eğitimi seti’nin kök değerler açısından incelenmesi. Turkish Studies – Education Dergisi, 19(1), 36-71. https://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies. 73470
  • Bayırlı, H., Doruk, O. ve Tüfekci, A. (2020). Öğretmenlerin değerler eğitimi hakkındaki görüşleri: Afyonkarahisar örneği. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 8(3), 865-894. https://doi.org/10.14689/issn.2148-2624.1.8c.3s.5m
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, K. E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F., (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Çelik, H. (2022). Sınıf öğretmenlerinin “Saygı” değerine ilişkin algıları (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Mersin Üniversitesi.
  • Çirak, Z. (2021). Örnek olay yönteminin 4. sınıf öğrencilerinin yardımseverlik değerine yönelik tutumları üzerine etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi.
  • Dönmez Ö. ve Uyanık, G. (2022). Farklı ülkelerde değerler eğitimi ve değer eğitimi programlarından örnekler. Temel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2(1), 74-88. https://doi.org/10. 55008/te-ad.1099697
  • Kapkın, B., Çalışkan, Z., ve Sağlam, M. (2018). Türkiye’de 1999-2017 yılları arasında değerler eğitimi alanında yapılmış lisansüstü çalışmaların incelenmesi. Değerler Eğitimi Dergisi, 16(35), 183-207.
  • M.E.B. (2015). Millî Eğitim öğretim programları, https://mufredat.meb.gov.tr/Programlar.aspx. adresinden 07.10.2023 tarihinde erişilmiştir.
  • M.E.B. (2023). Millî Eğitim öğretim programları, https://mufredat.meb.gov.tr/Programlar.aspx. adresinden 07.10.2023 tarihinde erişilmiştir.
  • Rokeach, M. (1973). The nature of human values. Free Press.
  • Sorkun S. S. (2023). Yaşar Kemal’in eserlerinde değerler eğitimi açısından incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Amasya Üniversitesi.
  • Tandoğan, L. (2022). İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin vatanseverlik değeri algılarının kitap okuma etkinlikleri sonucunda değişiminin incelenmesi (Erzurum ili örneği) (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Amasya Üniversitesi.
  • Tulunay-Ateş, Ö. (2017). Türkiye’de değerler eğitimi uygulamalarının öğrencilere kazandırılması istenen olumlu özellikler üzerindeki etkisi. Değerler Eğitimi Dergisi, 15(34), 41-60.
  • Türk Dil Kurumu (2019) Türkçe sözlük, http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.5cb31e84c95965.902.93372 adresinden 10.10.2023 tarihinde erişilmiştir.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (12. Baskı). Seçkin Yayınları.
  • Yılmaz, B. (2019). İlkokul 4. sınıf sosyal bilgiler dersinde yardımseverlik değerinin yaratıcı drama yöntemiyle kazandırılması (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi.

Sınıf Eğitimi Alanında Değerler Eğitimi Üzerine Yapılmış Çalışmalara Sistematik Bakış

Yıl 2024, Cilt: 4 Sayı: 1, 43 - 54, 31.05.2024
https://doi.org/10.55008/te-ad.1470563

Öz

Amaç: Bu araştırmada amaçlanan Türkiye’de temel eğitimin bir basamağı olan sınıf eğitimi alanında değerler eğitimi konusunda yapılan tez ve makale çalışmalarının eğilimleri hakkında bilgi sahibi olmaktır. Araştırmada, 2019-2023 yılları arasında sınıf eğitimi alanında yayımlanan değerler eğitimine yönelik çalışmalar, yıllarına, yayın türüne, çalışmalarda tercih edilen yöntemlerine, katılımcılarına, veri toplama yöntemlerine, veri analiz yöntemlerine, çalışmaları oluşturan değerler ve alanı oluşturan disiplinlere göre analiz edilmiştir.
Yöntem ve Araçlar: Araştırmada tarama modelinden yararlanılmış, araştırmanın veri kaynağını Google Akademik ve YÖK Ulusal Tez Merkezi’ndeki değerler eğitimine yönelik yayımlanan çalışmalar oluşturmaktadır. Veriler betimsel içerik analizine başvurularak analiz edilmiştir.
Sonuçlar: Araştırmada, 2019-2023 yılları arasında sınıf eğitimi alanında değerler eğitimine yönelik çalışmaların en çok 2019 yılında yapıldığı, veri setini oluşturan çalışmaların daha çok makale olarak yayımlandığı, 2019-2023 yılları arasında sınıf eğitimi alanında yapılan değerler eğitimine yönelik çalışmalarda nitel araştırma yönteminin daha çok tercih edildiği sonucuna ulaşılmıştır. Yapılan bu çalışmanın sınıf eğitiminde değerler eğitimi çalışmak isteyen akademisyen ve araştırmacıların çalışmalarına ışık tutacağı öngörülmektedir.

Kaynakça

  • Akdemir, S. ve Saban, A. (2020). İlkokul dördüncü sınıfta felsefe-temelli çocuk kitapları aracılığıyla değer öğretimine ilişkin bir eylem araştırması. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 8(2), 431-461. https://dergipark.org.tr/tr/pub/enad/issue/54160/732548
  • Aslan, H., Güler, Z., İnançlı, S. & Zekeriye Sevim, M. (2023). Okul öncesi öğretmenlerin okul öncesi eğitiminde değerler eğitimi hakkında görüşleri. Sosyal, Beşerî ve İdari Bilimler Dergisi, 6(6), 737-749. https://doi.org/10.26677/TR1010.2023.1230
  • Bacanlı H. (2011). Değer, değer midir?. Eğitime Bakış Eğitim-Öğretim ve Bilim Araştırma Dergisi, 7(19), 18-21.
  • Bay, Y. ve Karaçay, Z. (2024). İlkokul 2. sınıf öykülerle değerler eğitimi seti’nin kök değerler açısından incelenmesi. Turkish Studies – Education Dergisi, 19(1), 36-71. https://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies. 73470
  • Bayırlı, H., Doruk, O. ve Tüfekci, A. (2020). Öğretmenlerin değerler eğitimi hakkındaki görüşleri: Afyonkarahisar örneği. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 8(3), 865-894. https://doi.org/10.14689/issn.2148-2624.1.8c.3s.5m
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, K. E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F., (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Çelik, H. (2022). Sınıf öğretmenlerinin “Saygı” değerine ilişkin algıları (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Mersin Üniversitesi.
  • Çirak, Z. (2021). Örnek olay yönteminin 4. sınıf öğrencilerinin yardımseverlik değerine yönelik tutumları üzerine etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi.
  • Dönmez Ö. ve Uyanık, G. (2022). Farklı ülkelerde değerler eğitimi ve değer eğitimi programlarından örnekler. Temel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2(1), 74-88. https://doi.org/10. 55008/te-ad.1099697
  • Kapkın, B., Çalışkan, Z., ve Sağlam, M. (2018). Türkiye’de 1999-2017 yılları arasında değerler eğitimi alanında yapılmış lisansüstü çalışmaların incelenmesi. Değerler Eğitimi Dergisi, 16(35), 183-207.
  • M.E.B. (2015). Millî Eğitim öğretim programları, https://mufredat.meb.gov.tr/Programlar.aspx. adresinden 07.10.2023 tarihinde erişilmiştir.
  • M.E.B. (2023). Millî Eğitim öğretim programları, https://mufredat.meb.gov.tr/Programlar.aspx. adresinden 07.10.2023 tarihinde erişilmiştir.
  • Rokeach, M. (1973). The nature of human values. Free Press.
  • Sorkun S. S. (2023). Yaşar Kemal’in eserlerinde değerler eğitimi açısından incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Amasya Üniversitesi.
  • Tandoğan, L. (2022). İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin vatanseverlik değeri algılarının kitap okuma etkinlikleri sonucunda değişiminin incelenmesi (Erzurum ili örneği) (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Amasya Üniversitesi.
  • Tulunay-Ateş, Ö. (2017). Türkiye’de değerler eğitimi uygulamalarının öğrencilere kazandırılması istenen olumlu özellikler üzerindeki etkisi. Değerler Eğitimi Dergisi, 15(34), 41-60.
  • Türk Dil Kurumu (2019) Türkçe sözlük, http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.5cb31e84c95965.902.93372 adresinden 10.10.2023 tarihinde erişilmiştir.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (12. Baskı). Seçkin Yayınları.
  • Yılmaz, B. (2019). İlkokul 4. sınıf sosyal bilgiler dersinde yardımseverlik değerinin yaratıcı drama yöntemiyle kazandırılması (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sınıf Eğitimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Sarenur Demirkol 0000-0002-6544-9381

Ela Kurnaz 0000-0002-9986-1614

Yayımlanma Tarihi 31 Mayıs 2024
Gönderilme Tarihi 19 Nisan 2024
Kabul Tarihi 9 Mayıs 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Demirkol, S., & Kurnaz, E. (2024). Sınıf Eğitimi Alanında Değerler Eğitimi Üzerine Yapılmış Çalışmalara Sistematik Bakış. Temel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(1), 43-54. https://doi.org/10.55008/te-ad.1470563

Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Temel Eğitim Araştırmaları Dergisi açık erişimli bir dergidir.

by-nc.png

The content of the Journal of Research in Elementary Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial- 4.0 International License.