Purpose: The aim of this research is to have information about the trends of thesis and article studies on values education in the field of primary education, which is a step of basic education in Turkey. In the study, the studies on values education published in the field of primary education between 2019-2023 were analyzed according to the years, type of publication, preferred methods, participants, data collection methods, data analysis methods, values that make up the studies and the disciplines that make up the field.
Method and Materials: In this study, the survey model was used, and the data source of the research consists of the studies published on values education in Google Scholar and YOK National Thesis Center. The data were analyzed by applying descriptive content analysis.
Results: In the research, it was found that the studies on values education in the field of primary education between 2019-2023 were mostly conducted in 2019, the studies that constitute the data set were mostly published as articles, and qualitative research method was preferred more in the studies on values education conducted in the field of primary education between 2019-2023. It is predicted that this study will shed light on the studies of academicians and researchers who want to study values education in primary education.
Values education basic education elementary school primary education
Amaç: Bu araştırmada amaçlanan Türkiye’de temel eğitimin bir basamağı olan sınıf eğitimi alanında değerler eğitimi konusunda yapılan tez ve makale çalışmalarının eğilimleri hakkında bilgi sahibi olmaktır. Araştırmada, 2019-2023 yılları arasında sınıf eğitimi alanında yayımlanan değerler eğitimine yönelik çalışmalar, yıllarına, yayın türüne, çalışmalarda tercih edilen yöntemlerine, katılımcılarına, veri toplama yöntemlerine, veri analiz yöntemlerine, çalışmaları oluşturan değerler ve alanı oluşturan disiplinlere göre analiz edilmiştir.
Yöntem ve Araçlar: Araştırmada tarama modelinden yararlanılmış, araştırmanın veri kaynağını Google Akademik ve YÖK Ulusal Tez Merkezi’ndeki değerler eğitimine yönelik yayımlanan çalışmalar oluşturmaktadır. Veriler betimsel içerik analizine başvurularak analiz edilmiştir.
Sonuçlar: Araştırmada, 2019-2023 yılları arasında sınıf eğitimi alanında değerler eğitimine yönelik çalışmaların en çok 2019 yılında yapıldığı, veri setini oluşturan çalışmaların daha çok makale olarak yayımlandığı, 2019-2023 yılları arasında sınıf eğitimi alanında yapılan değerler eğitimine yönelik çalışmalarda nitel araştırma yönteminin daha çok tercih edildiği sonucuna ulaşılmıştır. Yapılan bu çalışmanın sınıf eğitiminde değerler eğitimi çalışmak isteyen akademisyen ve araştırmacıların çalışmalarına ışık tutacağı öngörülmektedir.
Değerler Eğitimi İlkokul Seviyesi Sınıf Eğitimi Temel Eğitim.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sınıf Eğitimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mayıs 2024 |
Gönderilme Tarihi | 19 Nisan 2024 |
Kabul Tarihi | 9 Mayıs 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 4 Sayı: 1 |
Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Temel Eğitim Araştırmaları Dergisi açık erişimli bir dergidir.
The content of the Journal of Research in Elementary Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial- 4.0 International License.