Makale Şablonu için tıklayınız..
Yazım Kuralları
Temel Eğitim Araştırmaları Dergisi’ne gönderilecek çalışmalar "Makale Şablonu" üzerinde hazırlanmalıdır.
Sayfa Düzeni
A4 Dikey, Kenar Boşlukları (Normal) (4 yandan 2,5cm)
Temel Eğitim Araştırmaları Dergisi’nde makale sayfa sayısı veya kelime sayısı sınırlaması yoktur. Bununla birlikte, yayın kurulu çalışmanın niteliğini kaybetmeden kısaltılabileceği
yönünde görüş belirtebilir.
Font Ailesi
Times New Roman, Ana başlıklar 12, Alt başlıklar ve metin 11 punto büyüklüğünde ve satır aralığı 1,5 olarak iki yana yaslı yazılmalıdır. Paragrafların ilk satırı 0,5 cm içerden başlamalıdır. Her
çalışma sırasıyla aşağıdaki ana başlıklardan oluşmalıdır;
Başlık
Çalışmanın başlığı, içeriğini açık şekilde yansıtmalı ve kapsayıcı olmalıdır. Bağlaçlar hariç her kelimenin Baş Harfi Büyük yazılmalıdır. Başlıkta kullanılacak font Times New Roman, punto
büyüklüğü 14 olmalı ve başlık kalın yazılmalıdır. Türkçe başlığın altına İngilizce başlık yine bağlaçlar hariç her kelimenin Baş Harfi Büyük olacak şekilde aynı font ve punto büyüklüğü
kullanılarak kalın yazılmalıdır.
Öz
Çalışmanın amacını, kapsamını, yöntemini, sonuçlarını, öne çıkan yanlarını ve özgün değerini açık ve öz bir şekilde yansıtmalıdır. Öz, 180-300 kelime arasında olmalıdır. Öz başlığında
Times New Roman ve punto büyüklüğü 9 kullanılmalı ve başlık kalın yazılmalıdır. Özde yer alan alt başlıklar ve metinde font olarak Times News Roman kullanılmalı, punto büyüklüğü 9
olacak şekilde sadece alt başlıklar kalın yazılmalıdır. İngilizce öz yazılırken aynı font ve punto büyüklükleri kullanılmalıdır.
Anahtar Kelimeler
Türkçe ve İngilizce anahtar kelimeler çalışmanın özünü yansıtmalı ve başlıktan bağımsız olmalıdır (en az 4-8 kelime).
Giriş
Araştırma konusunun kuramsal çerçevesi ve bilimsel alan yazındaki karşılığı, araştırmanın problemi, önemi ve amaçlarına/hipotezlerine giriş kısmında yer verilmelidir.
Yöntem
Araştırmanın modeli, sınırlılıkları, örneklem/çalışma grupları, veri toplama araçları (geçerliği ve güvenirliği), veri toplama/uygulama/deney süreci, verilerin analizi, araştırmanın etik sürecine dair açıklamalara yöntem kısmında yer verilmelidir.
Bulgular
Araştırmada elde edilen bulgular; çalışmanın problemi, amacı/hipotezi ile ilişkili ve bütünlüğü koruyacak biçimde bağlantılı tablo, şekil, grafik/resimlerle açıklanmalıdır.
Tartışma, Sonuç ve Öneriler
Araştırmanın problemi, amacı/hipotezi bağlamında, elde edilen bulgular alan yazın ve yazar yorumları ile tartışılmalıdır. Sonuçlar, tartışmalar odağında ortaya çıkan temel fikirler şeklinde açıklanmalıdır. Öneriler, çalışmanın tartışma ve sonucuna uygun, alan yazına katkı sağlayacak, gelecekte yapılabilecek çalışmalara ve alandaki uygulamalara yönelik olmalıdır.
Kaynakça
Kaynakça APA 7 kaynak gösterme esasları doğrultusunda hazırlanmalıdır. Metin içi gönderme ve atıflar tam metnin diline uygun verilmelidir. Türkçe tam metin için Türkçe kaynak gösterme usul ve esasları, İngilizce tam metin için İngilizce kaynak gösterme usul ve esasları dikkate alınmalıdır. Ayrıca dipnot kullanılan makalelerde dipnota ilişkin kaynakça makale sonunda ayrıca verilmelidir.
Font ailesi Times New Roman, punto büyüklüğü 11 ve tek satır aralığı olacak şekilde verilmelidir. Girinti 4. harf altına gelecek şekilde verilmelidir.
Extended Abstract
Geniş İngilizce özet en az 750 ve en fazla 1000 kelime olmalıdır. Times New Roman fontu, 11 punto büyüklüğü ve bir satır aralığı olacak şekilde yazılmalıdır. Geniş İngilizce özette var olan
alt başlıklar metin ile aynı font ve punto büyüklüğünde olmalı ve kalın yazılmalıdır.
Tablo ve Şekiller
Tablo ve şekil başlık ve metin özellikleri şablon içerisindeki örneklerdeki yapı dikkate alınarak verilmelidir. Tablo ve şekillerden öncesine ve sonrasına 12 nk boşluk verilir. Tablo başlıkları ve içeriği Times New Roman fontu ve 11 punto büyüklüğü kullanılarak yazılır. Tablo numarası koyu yazılır.
Örn. Tablo 1. Tablo Başlığı
Şekil eğer grafik ve düzenlenebilir bir formatta ise başlık ve iç metinler Times New Roman fontu ve 11 punto büyüklüğü kullanılarak oluşturulur. Şekil numarası koyu yazılır.
Örn. Şekil 1. Şekil Başlığı
Kaynakça Yazım Örnekleri
Kitap
İnan, M. (2004). Çocuk ve spor: Çocuğum nasıl spor yapmalı? (2. baskı). Morpa Kültür Yayınları.
Metin içi gösterim: (İnan, 2004)
Kitap içi Bölüm
İnan, M. (2004). Çocukların hareket sınırlılıkları. Çocuk ve spor: Çocuğum nasıl spor yapmalı? (2. Baskı, 47-72) içinde. Morpa Kültür Yayınları.
Metin içi gösterim: (İnan, 2004)
Editörlü Kitapta Bölüm
İnan, M. (2003). Erken çocuklukta hareket gelişimi. M. Sevinç (Ed.). Gelişim ve eğitimde yeni yaklaşımlar (s. 85-98). Morpa Kültür Yayınları.
Metin içi gösterim: (İnan, 2003)
Çeviri Kitap
Yin, R.K. (2017). Durum çalışması araştırması uygulamaları (İ. Günbayı, Çev.). Nobel Akademik Yayıncılık. (Orijinal eserin basım tarihi 2011, 3.baskı)
Metin içi gösterim: (Yin, 2017)
Tek Yazarlı Makale
Akay, Y. (2019). İlkokul öğrencilerine yönelik geliştirilen duygusal farkındalık etkinliklerinin akran zorbalığını önlemede etkisi. Eğitim ve Bilim, 44(200), 205-227.doi:10.15390/EB.2019.8093 Metin içi gösterim: (Akay, 2019)
İki Yazarlı Makale
İnan, M. ve Dervent, F. (2016). Making a digital game active: Examining the responses of students to the adepted active version. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 6, 113-132. http://doi.org:/ 10.14527/pegegog.2016.007
Metin içi gösterim: (İnan ve Dervent, 2016)
Üç -Yirmi Yazarlı Makale
Esmer, E., Güven, G. ve Aydın, O. (2016). Perceptions of education faculty students on teaching methods and materials. Educational Research and Reviews, 11, 1093-1109.
Metin içi gösterim: (Esmer ve ark., 2016)
Elektronik Makale
Akay, Y. (2019). İlkokul öğrencilerine yönelik geliştirilen duygusal farkındalık etkinliklerinin akran zorbalığını önlemede etkisi. Eğitim ve Bilim, 44(200), 205-227.
http://egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/8093/2967 adresinden erişildi.
Metin içi gösterim: (Akay, 2019)
Tez
Töman, U. (2015). Öğretmen adaylarının yansıtıcı düşünme becerilerindeki gelişimin öğretim süresi boyunca incelenmesi [Yayımlanmamış doktora tezi] Karadeniz Teknik
Üniversitesi.
Metin içi gösterim: (Töman, 2015)
Bildiri
Sakız G., Özden B. ve Aksu D. (2014). Fen derslerinde akıllı tahta kullanımının öğrenci başarısına etkisi [Sözlü sunum]. XIII. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Sempozyumu, Kütahya,
Türkiye.
Metin içi gösterim: (Sakız ve ark., 2014)
Web Sayfası
UNESCO. (2013). World Heritage list. http://whc.unesco.org/en/list adresinden 12 Nisan 2021 tarihinde alınmıştır.
Metin içi gösterim: (UNESCO, 2013)
Etik Kurul Onayı
Sosyal bilimlerde etik kurul, insan katılımcıların araştırma öncesinde, esnasında ve sonrasında haklarının korunmasını sağlar ve araştırma önerilerini değerlendirir. Komitenin uygunbulması durumunda etik kurul onay belgesi verilir ve buna ilişkin bir belge düzenlenir. Dergimize gönderilecek aday makaleler için;
* Etik kurul onay belgesi dergi sistemine yüklenebilir veya ya da makalenin "Yöntem" bölümüne etik süreç yazılır.
* Tezlerden üretilen makalelerde tez için alınan etik kurul onayının sunulması yeterlidir.
* Bireysel araştırma ve uygulama izinleri etik kurul onayı için kullanılamaz.
Yayın Etiği
Yazarların Etik Sorumlulukları
Yazarların etik sorumlulukları, bilimsel araştırmaların ve yayınların güvenilirliğini ve bütünlüğünü temin etmek için esaslı bir standart belirler. Bu sorumluluklar, çalışmaların özgünlüğünü, katkılarını, çıkar çatışmalarını açıkça belirtmeyi ve işbirliği yapmayı içerir; böylelikle bilimin bütünlüğünü ve okuyucuların güvenini sağlar. Bu kapsamda yazar(lar), aşağıdaki etik sorumlulukları kabul eder:
Özgünlük: Gönderilen çalışmalar tamamen özgün olmalıdır, daha önce başka bir yerde yayımlanmamış olmalıdır.
Katkı: Çalışmada yazar olarak belirtilen kişiler, çalışmaya bilimsel olarak katkı sağlamış olmalıdır. İçeriğe bilimsel yönden katkı sağlamayan kişiler, çalışmada yazar olarak belirtilmemelidir.
Çıkar Çatışması: Çalışmada yer alan yazarların herhangi bir çıkar çatışması varsa bu belirtilmelidir.
Veri Sağlama: Makalenin değerlendirme sürecinde istenildiğinde, yazarlar çalışmaya ait ham verileri sunmalıdır.
İzinler: Yazarlar, kullanılan verilerin haklarına sahip olmalı, gerekli izinleri almış olmalı ve deneklerin rızasını gösteren belgeleri bulundurmalıdır.
İşbirliği: Yazarlar, gerektiğinde makale ile ilgili düzeltme veya geri çekme işlemlerinde dergi editörü ile işbirliği yapmalıdır.
Yeniden Yayınlama: Daha önce başka bir dergide yayımlanmış bir çalışma, Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Temel Eğitim Araştırmaları Dergisi’ne gönderilemez.
Yazar Değişikliği: Yazar ekleme, çıkarma veya yazar sırasını değiştirme teklif edilemez.
Yazarların etik sorumlulukları, bilimsel araştırmalarda ve yayınlarda katı bir standardı temsil eder. Bu standartlar, araştırmanın özgünlüğünü ve katkısını sağlama, çıkar çatışmalarını açıkça belirtme, veri sağlama ve kullanma süreçlerinde şeffaflık sağlama, dergi editörleriyle işbirliği yapma, yayımlanmış çalışmaların yeniden sunulmasını sınırlama ve yazar listesinde değişiklik yapma gibi konuları içerir. Bu sorumluluklar, bilimin bütünlüğünü korumak ve okuyucuların güvenini sağlamak amacıyla titizlikle takip edilmelidir. Bu etik ilkeler, bilim dünyasında güvenilirlik ve kalite standartlarını korumanın temel taşlarıdır.
Editörlerin Etik Görev ve Sorumlulukları
Temel Eğitim Araştırmaları Dergisi editör, yardımcı editörleri ve alan editörleri, açık erişim olarak Committee on Publication Ethics (COPE) tarafından yayınlanan "COPE Code of Conduct and Best Practice Guidelines for Journal Editors" ve "COPE Best Practice Guidelines for Journal Editors" rehberleri temelinde aşağıdaki etik görev ve sorumluluklara sahip olmalıdır:
Tarafsız Değerlendirme: Editörler, yazıları değerlendirirken yazarların etnik kökeni, cinsiyeti, dini inançları veya politik görüşleri gibi kişisel özelliklerini dikkate almadan sadece bilimsel içeriğe odaklanmalıdır.
Çift Kör Değerlendirme: Yazıların objektif bir şekilde değerlendirilmesi için adil bir çift kör değerlendirme süreci uygulanmalıdır.
Gizlilik: Gönderilen yazılarla ilgili tüm bilgiler, yayınlanana kadar gizli tutulmalıdır.
Kalite ve Düzeltme: Editörler, derginin içeriği ve kalitesinden sorumlu olup, gerektiğinde düzeltme yayınlamalıdır.
Çıkar Çatışması: Editörler, yazarlar, diğer editörler ve hakemler arasında herhangi bir çıkar veya rekabet çatışmasına izin vermemelidir.
Hakem Atama Yetkisi: Editör, hakem atamasında tam yetkiye sahiptir ve yazıların yayımlanması ile ilgili nihai karardan sorumludur.
Gelişim: Editör, derginin sürekli gelişimini sağlamalıdır.
Karar Kriterleri: Editörler, çalışmaların önemi, özgünlüğü, geçerliliği ve anlatımın açıklığına dayanarak karar vermelidir.
Kör Hakemlik Süreci: Kör hakemlik ve değerlendirme süreci açıkça tanımlanmalı ve sapmalar önlenmelidir.
Yazar Rehberi: Yazarlar için ayrıntılı bir rehber yayınlanmalı ve düzenli olarak güncellenmelidir.
Bildirim ve Geri Dönüş: Yazarlara açıklayıcı ve bilgilendirici şekilde geri dönüş sağlanmalıdır.
Kişisel Veri Koruma: Editörler, çalışmalarda yer alan deneklere veya görsellere ilişkin kişisel verilerin korunmasını sağlamalı ve bireylerin açık rızası belgelenmemişse çalışmayı reddetmelidir. Ayrıca, yazar, hakem ve okuyucuların bireysel verilerini korumakla sorumludur.
Fikri Mülkiyet Koruma: Editörler, yayınlanan makalelerin fikri mülkiyet haklarını korumalı, ihlaller durumunda dergi ve yazarların haklarını savunmalıdır. Ayrıca, makalelerin başka yayınların fikri mülkiyet haklarını ihlal etmemesi için gerekli önlemleri almalıdır.
Şikayet Yönetimi: Editörler, yazar, hakem veya okuyuculardan gelen şikayetleri dikkatle incelemeli ve bu şikayetlere aydınlatıcı ve açıklayıcı bir şekilde yanıt vermelidir.
Politik ve Ticari Kaygılar: Dergi sahibi, yayıncı ve diğer herhangi bir politik veya ticari unsur, editörlerin bağımsız karar alma sürecini etkilemez.
Çıkar Çatışması Yönetimi
Editörler, yazarlar, hakemler ve diğer editörler arasındaki çıkar çatışmalarını dikkate alarak çalışmaların yayın sürecinin bağımsız ve tarafsız bir şekilde tamamlanmasını sağlamalıdır.
Editör ve yardımcı editörler, etik değerler çerçevesinde tarafsızlık, gizlilik, kalite yönetimi, çıkar çatışması yönetimi ve kişisel veri koruma gibi ilkeleri benimseyerek derginin bütünlüğünü ve güvenilirliğini sağlamakla sorumludurlar.
Hakemin Etik Sorumlulukları
Akademik yayın sürecinde temel bir unsur olan hakemler, yayınlanacak çalışmaların kalitesini ve güvenilirliğini belirlemede önemli bir role sahiptir. Bu bağlamda, hakemlerin sorumlulukları şunları kapsar:
Tarafsız Değerlendirme: Hakemler, yazıları değerlendirirken yazarların kişisel özelliklerini dikkate almadan sadece bilimsel içeriğe odaklanmalıdır.
Çıkar Çatışması: Hakemlerin, araştırma, yazarlar veya destekleyicilerle ilgili herhangi bir çıkar veya rekabet çatışması olmamalıdır.
Nesnellik: Hakemlerin kararları tarafsız ve nesnel olmalıdır.
İlgili Yayınların Belirtilmesi: Hakemler, yazarlara atıf yapılmamış fakat ilgili olan yayınları belirtmelidir.
Gizlilik ve İhlal Bildirimi: Hakemler, gönderilen yazılarla ilgili tüm bilgileri gizli tutmalı ve herhangi bir telif hakkı ihlali veya intihal durumunu editöre bildirmelidir.
Uygunluk ve Affı İsteme: Hakem, bir yazının kendi uzmanlık alanına uygun olmadığını veya hızlı değerlendirme yapamayacağını düşünüyorsa editörü bilgilendirip değerlendirme sürecinden affını istemelidir.
Uzmanlık: Hakemler, sadece kendi uzmanlık alanına giren çalışmaları değerlendirmeyi kabul etmelidir.
Tarafsızlık ve Gizlilik: Hakemler, tarafsız ve gizlilik ilkesine uygun olarak değerlendirme yapmalıdır.
Hakemler, derginin etik kısmında tarafsızlık, nesnellik, çıkar çatışmasının olmaması, ilgili yayınların belirtilmesi, gizlilik ve ihlal bildirimi, uygunluk ve affı isteme, uzmanlık ve tarafsızlık ile gizliliğe uyumlu değerlendirme yapmalıdır.
Etik Olmayan Bir Durumla Karşılaşıldığında,
Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Temel Eğitim Araştırmaları Dergisi (TEAD) ücretsiz bir dergidir. Yazarlardan ve okuyuculardan hiçbir ücret talep etmez.
Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Temel Eğitim Araştırmaları Dergisi açık erişimli bir dergidir.
The content of the Journal of Research in Elementary Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial- 4.0 International License.