Kiraz İhracatında Özbekistan’ın Rekabet Gücünün Belirlenmesi
Yıl 2022,
Cilt: 8 Sayı: 2, 96 - 104, 30.12.2022
Ahmet Aydın
,
Güçgeldi Bashimov
Öz
Özbekistan kiraz üretimi bakımından dünyada önemli ülkelerden biridir. Kiraz ülkenin ihracatında önemli rol oynamaktadır. Bu çalışmanın amacı Özbekistan’ın kiraz ihracatındaki rekabet gücünü seçilmiş ihracatçı ülkeler ile karşılaştırmalı olarak analiz etmektir. 2009-2019 dönemini kapsayan çalışmada kullanılan veriler Uluslararası Ticaret Merkezi’nin veri tabanından elde edilmiştir. Çalışmada Açıklanmış Karşılaştırmalı Üstünlükler (AKÜ) indeksi kullanılmıştır. AKÜ indeksi ile bir ülkenin rekabet gücüne sahip olup olmadığı kolayca belirlenebilmektedir. Eğer AKÜ>1 ise ülkenin ele alınan malda rekabet gücüne sahip olduğu ifade edilmektedir. Yapılan analiz Özbekistan’ın kiraz ihracatında güçlü bir rekabet gücüne sahip olduğunu ortaya koymaktadır. Kiraz ihracatında rekabet üstünlüğünün sürdürülebilmesi için üretim sürecinde kalite ve standartlara daha çok önem verilmesi gerekmektedir.
Kaynakça
- Abtew, M.A. (2017). Revealed comparative advantage of footwear industry: an empirical analysis for selected African countries, International Research Journal of Business and Management, 10(13), 57-73.
- Anonim. (2021). https://east-fruit.com/en/news/global-cherry-market-and-chinese-cherry-phenomenon, Erişim: 28.09.2021
- Bashimov, G. (2015). Özbekistan pamuk sektörünün rekabet gücünün belirlenmesi. Türk Tarım ve Doğa Bilimleri Dergisi, 2(1), 99-104.
- Bashimov, G., Çiçek R. (2017). Orta Asya ülkelerinin tarım ürünlerinde karşılaştırmalı üstünlüğünün belirlenmesi. İktisadi Yenilik Dergisi, 4(3), 10-21.
- De Benedictis, L., Tamberi, M. (2004). Overall specialization empirics: techniques and applications. Open Economies Review, 15(4), 323-346.
- Erlat, G., Erlat, H. (2004). Türkiye’nin Orta Doğu ülkeleri ile olan ticareti, 1990-2002. s: 33-56. (Ed.: E. Uygur ve İ. Civcir). GAP bölgesinde dış ticaret ve tarım. TEK Yayını, Ankara.
- Ervani, E. (2013). Export and ımport performance of Indonesia’s agriculture sector. JEJAK Journal of Economics and Policy, 6(1), 54-63.
- FAO. (2021). Food and Agricultural Organization, Bitkisel Ürünler İstatistikleri, http://faostat.fao.org, Erişim: 20.09.2021
- Hinloopen, J., Marrewijk, C.V. (2001). On the empirical distribution of the Balassa ındex. Review of World Economics, 137(1), 1-35.
- Intracen, (2021). International Trade Statistics. http://www.intracen.org/itc/market-info-tools/statistics-export-product country, Erişim: 10.02.2021
- Küçükkiremitçi, O. (2006). Sanayi sektörünün dış ticaret performansının rekabet gücüne göre değerlendirilmesi (1995-2005 Dönemi), Ulusal Bağımsızlık İçin Türkiye İktisat Politikaları Kurultayı, 13-16 Haziran, Malatya.
- Laursen, K., (2015). Revealed comparative advantage and the alternatives as easures of international specialization, Eurasian Business Review, 5(1), 99-115.
- Mamadjanova, T. (2017). Uzbekistan’s agricultural export competitiveness in Russia, International Journal of Economics, Commerce and Management, V (5), 327-335.
- Mushanyuri, B.E., Mzumara, M. (2013). An assessment of comparative advantage of Mauritius. European Journal of Sustainable Development, 2(3), 35-42.
- Taubadel, S.C., Hasanov, S. (2021). Agricultural policy in Uzbekistan: challenges and priorities, Policy Briefing, German Economic Team, Berlin.
- Vollrath, T.L, (1991). A theoretical evaluation of alternative trade intensity measures of revealed comparative advantage, Weltwirtschaftliches Archiv, 127 (2), 265-280.
- Yurttançıkmaz, Ç.Z., Sarı, S., Karaköy, Ç., Emsen, Ö.S. (2018). Özbekistan ekonomisinin dış ticareti ve rekabet gücünde gelişmeler, International Conference on Eurasian Economies, s. 211-217.
Determining the Uzbekistan’s Competitive Power in the Cherry Export
Yıl 2022,
Cilt: 8 Sayı: 2, 96 - 104, 30.12.2022
Ahmet Aydın
,
Güçgeldi Bashimov
Öz
Uzbekistan is one of the significant producers of cherry in the world. Cherry plays an important role in exports of Uzbekistan. The purpose of this study is to analyse the Uzbekistan’s competitive power in cherry within the selected export countries. In the study, Revealed Comparative Advantage index was used. The RCA index can easily identify a country has a competitive power or not. If the RCA>1, that means country has a competitive power in the commodity. The data obtained from the International Trade Centre database for the period 2009-2019. The analysis reveals that Uzbekistan has a strong competitive power in cherry exports. To ensure the sustainability of the competitive advantage in the export of cherries should be paid more attention to quality and standards in the production.
Kaynakça
- Abtew, M.A. (2017). Revealed comparative advantage of footwear industry: an empirical analysis for selected African countries, International Research Journal of Business and Management, 10(13), 57-73.
- Anonim. (2021). https://east-fruit.com/en/news/global-cherry-market-and-chinese-cherry-phenomenon, Erişim: 28.09.2021
- Bashimov, G. (2015). Özbekistan pamuk sektörünün rekabet gücünün belirlenmesi. Türk Tarım ve Doğa Bilimleri Dergisi, 2(1), 99-104.
- Bashimov, G., Çiçek R. (2017). Orta Asya ülkelerinin tarım ürünlerinde karşılaştırmalı üstünlüğünün belirlenmesi. İktisadi Yenilik Dergisi, 4(3), 10-21.
- De Benedictis, L., Tamberi, M. (2004). Overall specialization empirics: techniques and applications. Open Economies Review, 15(4), 323-346.
- Erlat, G., Erlat, H. (2004). Türkiye’nin Orta Doğu ülkeleri ile olan ticareti, 1990-2002. s: 33-56. (Ed.: E. Uygur ve İ. Civcir). GAP bölgesinde dış ticaret ve tarım. TEK Yayını, Ankara.
- Ervani, E. (2013). Export and ımport performance of Indonesia’s agriculture sector. JEJAK Journal of Economics and Policy, 6(1), 54-63.
- FAO. (2021). Food and Agricultural Organization, Bitkisel Ürünler İstatistikleri, http://faostat.fao.org, Erişim: 20.09.2021
- Hinloopen, J., Marrewijk, C.V. (2001). On the empirical distribution of the Balassa ındex. Review of World Economics, 137(1), 1-35.
- Intracen, (2021). International Trade Statistics. http://www.intracen.org/itc/market-info-tools/statistics-export-product country, Erişim: 10.02.2021
- Küçükkiremitçi, O. (2006). Sanayi sektörünün dış ticaret performansının rekabet gücüne göre değerlendirilmesi (1995-2005 Dönemi), Ulusal Bağımsızlık İçin Türkiye İktisat Politikaları Kurultayı, 13-16 Haziran, Malatya.
- Laursen, K., (2015). Revealed comparative advantage and the alternatives as easures of international specialization, Eurasian Business Review, 5(1), 99-115.
- Mamadjanova, T. (2017). Uzbekistan’s agricultural export competitiveness in Russia, International Journal of Economics, Commerce and Management, V (5), 327-335.
- Mushanyuri, B.E., Mzumara, M. (2013). An assessment of comparative advantage of Mauritius. European Journal of Sustainable Development, 2(3), 35-42.
- Taubadel, S.C., Hasanov, S. (2021). Agricultural policy in Uzbekistan: challenges and priorities, Policy Briefing, German Economic Team, Berlin.
- Vollrath, T.L, (1991). A theoretical evaluation of alternative trade intensity measures of revealed comparative advantage, Weltwirtschaftliches Archiv, 127 (2), 265-280.
- Yurttançıkmaz, Ç.Z., Sarı, S., Karaköy, Ç., Emsen, Ö.S. (2018). Özbekistan ekonomisinin dış ticareti ve rekabet gücünde gelişmeler, International Conference on Eurasian Economies, s. 211-217.