The aim of this study is to explain the scope of the field of neuroaesthetics and to reveal its potential contributions to the fields of aesthetics and art education. Neuroaesthetics emerges as an interdisciplinary research area that investigates the neurological foundations of aesthetic responses to works of art and encompasses a wide range of artistic forms, from visual arts to music and performing arts. The field emphasizes that aesthetic experiences are not limited to visual perception but are integrated with emotional and motor responses. Findings suggesting that aesthetic preferences are shaped through the interaction between genetic inheritance and acquired experiences constitute a major focus of neuroaesthetic studies. Experimental research in this field aims to uncover the neural bases of aesthetic experiences through neuroimaging techniques such as functional magnetic resonance imaging (and electroencephalography, (along with behavioural methods. By exploring the subjective nature of aesthetic judgments and the neural mechanisms underlying responses to various art forms, neuroaesthetics seeks to illuminate the multi-layered structure of aesthetic experience. In this context, neuroaesthetics enables the development of innovative perspectives in aesthetic education by examining the interaction between cognitive processes and neuroscience, offering a dynamic and interdisciplinary contribution to the field.
Neuroesthetics Aesthetic perception Aesthetic experience Art education
Bu çalışmanın amacı, nöroestetik alanının kapsamını açıklamak ve onun estetik alan ile sanat eğitimindeki potansiyel katkılarını ortaya koymaktır. Nöroestetik, sanat eserlerine verilen estetik tepkilerin nörolojik temellerini inceleyen disiplinler arası bir araştırma alanı olarak öne çıkmakta ve görsel sanatlardan müziğe, sahne sanatlarına kadar geniş bir yelpazeyi kapsamaktadır. Bu alan, estetik deneyimlerin yalnızca görsel algıyla sınırlı olmadığını; duygusal ve davranışsal tepkilerle bütünleştiğini vurgulamaktadır. Estetik tercihlerin bireyin genetik mirası ile edinilmiş deneyimleri arasındaki etkileşim çerçevesinde şekillendiği yönündeki bulgular, nöroestetik çalışmalarının önemli bir odağını oluşturmaktadır. Bu alandaki deneysel araştırmalar, fonksiyonel manyetik rezonans görüntüleme ve elektroensefalografi gibi nörogörüntüleme teknikleri ile davranışsal yöntemleri kullanarak estetik deneyimlerin sinirsel temellerini açığa çıkarmayı hedeflemektedir. Nöroestetik, estetik yargıların öznel doğasını ve farklı sanat formlarına verilen tepkilerin nörolojik mekanizmalarını çözümleyerek estetik deneyimin çok katmanlı yapısını aydınlatmayı amaçlamaktadır. Bu bağlamda nöroestetik, bilişsel süreçler ile nörobilim arasındaki etkileşimi inceleyerek estetik eğitim alanında yenilikçi bakış açıları geliştirilmesine olanak sunmaktadır. Sonuç olarak, nöroestetik araştırmaları; estetik algı ve bireysel estetik tercihlerin anlaşılmasına, öğrencilerin estetik farkındalıklarının güçlendirilmesine ve farklı sanat formlarının bütüncül bir perspektifle değerlendirilmesine katkı sağlamaktadır. Bu çerçevede nöroestetik, estetik eğitiminde gelişime açık ve disiplinler arası önemi giderek artan bir alan olarak değerlendirilmektedir.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Güzel Sanatlar Eğitimi, Sanat Eğitimi (Diğer) |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Gönderilme Tarihi | 1 Mayıs 2025 |
| Kabul Tarihi | 12 Ağustos 2025 |
| Erken Görünüm Tarihi | 30 Ağustos 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 23 Sayı: 2 |