This study aims to examine the implementation process of the Century of Türkiye Education Model in overseas Turkish schools based on the views of teachers working at different educational levels. The study was designed using the phenomenological design of qualitative research methods. Within the scope of the study, semi-structured interviews were conducted with 21 volunteer teachers working at the primary, secondary, and high school levels at the Baku-Turkish Educational Institutions in Azerbaijan. Data were collected using a semi-structured interview form consisting of seven questions developed by the researcher. The data were analysed using MAXQDA software. The analysis revealed five main themes and 23 sub-themes. According to the research findings, the themes were: Strengths of the Model (national cultural values, social-emotional skills, individual and social virtues, everyday life literacy skills); Content of the Model (21st-century skills, social/individual values, technology and digitalization, relevance and simplicity); Implementation Process of the Model (adaptation and transition process, teacher roles, student-centeredness, flexibility/interaction, professional development); Student Role (sense of responsibility, collaboration and group work, creativity, skill-oriented, active and effective participation); and Challenges Encountered (time constraints, motivational issues, language proficiency, class size and student level, access to resources, parental support). The study concludes that further experimental and longitudinal research is needed to assess the model’s effectiveness. Recommendations are provided for researchers and field practitioners.
Turkish schools abroad The Century of Türkiye Education Model Phenomenological design Teachers' opinions
Bu araştırmanın amacı yurt dışı Türk okullarında Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’nin uygulanma sürecinin farklı eğitim kademelerinde görev yapan öğretmenlerin görüşlerine göre incelemektir. Çalışma nitel araştırma yöntemlerinden fenomenolojik desende tasarlanmıştır. Çalışma kapsamında Azerbaycan’da bulunan Bakü-Türk Eğitim Kurumlarında görev yapan lise-ortaokul ve ilkokul kademesinden gönüllü 21 öğretmen ile görüşülmüştür. Veriler araştırmacı tarafından geliştirilen yedi sorudan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla toplanmış, MAXQDA yazılım programı aracılığıyla çözümlenerek analiz edilmiştir. Çalışma sonucunda 5 ana tema ve 23 alt temaya ulaşılmıştır. Araştırma bulgularına göre Modelin Güçlü Yönleri (millî kültürel değerler, sosyal duygusal beceriler, bireysel ve sosyal erdemler, gündelik yaşam okur yazarlık becerileri); Model İçeriği (21 yy. becerileri, sosyal/bireysel değerler, teknoloji ve dijitalleşme, güncellik ve sadelik); Uygulanma Süreci (adaptasyon ve geçiş süreci, öğretmen rolü, öğrenci merkezli, esneklik/etkileşim, mesleki eğitim); Öğrenci Rolü (sorumluluk bilinci, iş birliği ve grup çalışmaları, yaratıcılık becerileri, beceri odaklı, aktif ve etkin katılım); Karşılaşılan Zorluklar (süre yetersizliği, motivasyonel durumlar, dil yeterliliği, sınıf mevcudu öğrenci seviyesi, kaynaklara ulaşım veli desteği) kodlarına ulaşılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre modelin etkililiğinin belirlenmesine dönük deneysel ve boylamsal çalışmalara ihtiyaç duyulduğu belirtilmiş, araştırmacılar ve alan uygulayıcıları için önerilerde bulunulmuştur.
Yurt dışı Türk okulları Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Fenomenolojik desen Öğretmen görüşleri
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Eğitimde Program Değerlendirme, Eğitim Programları ve Öğretim (Diğer), Eğitim Politikası |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Gönderilme Tarihi | 16 Haziran 2025 |
| Kabul Tarihi | 3 Ekim 2025 |
| Erken Görünüm Tarihi | 6 Aralık 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: Advanced Online Publication |