ÖzBireyin ve toplumun şekillenmesini etkileyen değerler, eğitim sisteminin genel amaçları arasında yer almakta ve resmi/örtük programlar aracılığıyla bireylere kazandırılmaktadır. Bireyin değerlerin farkında olması, değerleri benimsemesi, yeni değerler üretmesi ve bu değerleri davranışlarına yansıtması büyük ölçüde eğitim sisteminin sorumluluğundadır. Bu nedenle, değerlerin öğrencilere kazandırılıp kazandırılmadığının belirlenmesine gereksinim vardır. Bu araştırmanın amacı, resmi program kapsamında yer alan örtük programın, öğrencilerin özgürlük değerine ilişkin algıları üzerinde etkisini ve bu etkinin kaynağını belirmektir. Bu araştırmada deneysel modelin son test kontrol gruplu seçkisiz deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 54 5. sınıf öğrencisi oluşturmuştur. Araştırmanın veri toplama aracı, iki açık uçlu sorudan oluşan bir formdur. Verilerin analizinde içerik analizi kullanılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre, fablın orijinal dilinden çevrilmiş hali ve programdaki değiştirilmiş hali öğrencilere anlatıldığında, öğrenciler tarafından benimsenen değerler arasında farklılık saptanmıştır. Öğrenciler, fablın programdaki şekliyle anlatıldığında daha fazla oranda köpek karakterini seçerken, orijinal dilinden çevrilmiş orijinal hali anlatıldığında daha fazla kurt karakterini seçmişlerdir. Öğrencilerin karakter seçimlerinin nedenleri incelendiğinde, köpeği benimseyenlerin, “beslenme, sağlık, barınma, sevgi ve güven” gibi temel ihtiyaçları; kurt karakterini benimseyenlerin ise “özgürlük” değerini öncelikli buldukları saptanmıştır. Resmi program ile örtük program örtüşmezse çelişki kaçınılmazdır. Eğitim programlarındaki bu çelişkiler, öğrencilere kazandırılmak istenen düşünce, değer ve tutumları da derinden etkilemektedir. Bu çelişkili durumu ortadan kaldırmak amacıyla, öğretim programlarının ve ders kitaplarının içerikleri sürekli olarak değerlendirilmeli ve geliştirilmelidir.
Resmi program örtük program değerler özgürlük sosyal bilgiler öğretim programı
Values, effecting formation of individual and society, take part in the general objective of the education system and
are gained by individuals via official/hidden curriculum. Individual's awareness of the values, internalization of the values,
generation of new values and usage these values on behaviors are generally in the responsibility of the educational system.
Therefore there is need to determine whether the values are gained by students or not. The aim of this study is to determine the
effect of hidden curriculum’s, which take part in official curriculum, on perceptions of students regarding the value of freedom
and this study also aims to determine the source of this effect. In this research, the randomized posttest-only control group
design of experimental model was conducted. The sample of this research is constituted of 5th grade students of 54 in
secondary schools. A form, which is composed of two open ended questions, is used as the data collection instrument of this
research. In order to analyze the data, content analysis method was used. According to the findings of this research, when the
original fable which is translated from its original language and the differentiated version of the fable which is stated in the
curriculum were told to students, differences in internalized values of students were determined. Students choose the dog
character when the differentiated fable which is stated in the curriculum was told and they choose the wolf character when the
original fable which is translated from its original language was told. When the reasons of students in selecting the characters
were examined, it was found that students who internalized the dog character stated primarily basic needs such as “nutrition,
health, sheltering, affection and trust” on the other hand students who internalized the wolf character stated primarily the value
“freedom”. Contradiction becomes inevitable if official curriculum doesn't coincide with hidden curriculum. These
contradictions in curriculum deeply affect values, ideas and attitudes to be internalized by students. In order to remove this
contradictory situation, the content of curriculum and textbooks should be evaluated and developed consistently.
Official curriculum hidden curriculum values freedom social studies curriculum
Diğer ID | JA46TC57AK |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mart 2014 |
Gönderilme Tarihi | 1 Mart 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 12 Sayı: 1 |