BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2013, Cilt: 11 Sayı: 2, 209 - 240, 01.06.2013

Öz

The purpose of this study is to analyze the perception that Gaziantep University students have on the university and
the ideal university by using metaphors. It is thought that through metaphors students can express themselves more clearly.
So according to this aim the students were demanded to produce metaphors about the concepts of “university social life, the
relationship between lecturers and students and the ideal university social life in an ideal university the relationship between
lecturers and students.
In this study quantitative method and metaphor analysis technique are used for collecting and analyzing the data of the
study. The participants of this study included second grade students of Gaziantep University-Educational Faculty.
According to the results of the research it is seen that the metaphors which are produced by the students are varied.
For some students Gaziantep University is an ideal university but for most students it is very different from an ideal
university.

Kaynakça

  • Aksan, D. (1998). Dilbilim Seçkisi. Günümüz Dilbilimiyle İlgili Yazılardan Çeviriler, Türk Dil Kurumu, Ankara.
  • Arslan, M.M, ve Bayrakçı, M. (2006). Metaforik Düşünme ve Öğrenme Yaklaşımının Eğitim-Öğretim Açısından İncelenmesi. Milli Eğitim, (35)171: 100-108
  • Aydoğdu, E., (2008). İlköğretim Okullarındaki Öğrenci ve Öğretmenlerin Sahip Oldukları Okul Algıları ile İdeal Okul Algılarının Metaforlar (Mecazlar) Yardımıyla Analizi. Osmangazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir.
  • Cerit, Y. (2008). Öğrenci, Öğretmen ve Yöneticilerin Müdür Kavramı ile İlgili Metaforlara İlişkin Görüşleri. Eğitim ve Bilim, 33/147: (3-11).
  • Durukan, H. (2004). Ülkemizin Kalkınmasında Çağdaş Üniversitenin Yeri. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 6-2.
  • Koç, M.; Avşaroğlu, S. ve Sezer, A. (2006). Üniversite Öğrencilerinin Akademik Başarıları ile Problem Alanları Arasındaki İlişki. Selçuk Üniniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11: 499-512.
  • Köksoy, M. (2002). Yükseköğretimde Kalite ve Türk Yükseköğretimi İçin Öneriler. İstanbul Kültür Üniversitesi Yayınları. 10-15
  • Ocak, G. ve Gündüz, M. Eğitim Fakültesini yeni Kazanan Öğretmen adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Giriş Dersini Almadan Önce ve Aldıktan Sonra Öğretmenlik Mesleği Hakkındaki Metaforların Karşılaştırılması. Sosyal Bilimler Dergisi.
  • Ortaş, İ. (2002). Üniversitelerin Sorunları. Bilim, Eğitim ve Düşünce Dergisi. 2(4).
  • Saban, A. (2004) Giriş Düzeyindeki Sınıf Öğretmeni Adaylarının “Öğretmen” Kavramına İlişkin İleri Sürdükleri Metaforlar. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(2): 131-155.
  • Saban, A. ve Koçbeker, B.N. (2005). Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Kavramına İlişkin Sahip Oldukları Metaforlar, XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, 28-30 Eylül-Denizli.
  • Saracaloğlu, S. (2008). Lisansüstü Öğrencilerin Akademik Güdülenme Düzeyleri, Araştırma Kaygıları ve Tutumları ile Araştırma Yeterlilikleri Arasındaki İlişki. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(5): 179-208.
  • Semerci, G. (2003). Eğitim Sisteminde Öğreticilerin Kalitesi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13 (2) :203-210.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN KENDİ ÜNİVERSİTE VE İDEAL ÜNİVERSİTE ALGILARI: Gaziantep Üniversitesi Örneği

Yıl 2013, Cilt: 11 Sayı: 2, 209 - 240, 01.06.2013

Öz

Bu araştırmanın temel amacı Gaziantep Üniversitesinde öğrenim gören öğrencilerin, Gaziantep Üniversitesi ve ideal üniversite algılarını metaforlar yoluyla ortaya çıkarmaktır. Bu araştırmada da öğrencilerin, metaforlar aracılığıyla kendilerini daha iyi ifade edeceği düşünülmüş ve araştırma için öğrencilerden Gaziantep Üniversitesi ve ideal üniversiteyle ilgili benzetmelerde bulunup nedenini açıklamaları istenmiştir. Öğrencilere üniversiteyle ilgili 2 kavram verilmiştir. Bunlar: “Üniversitenin sosyal yaşantı alanı (kampus) ve öğretim elemanlarının öğrencilerle ilişkisi.” Öğrencilerden bu kavramlarla hem Gaziantep Üniversitesi açısından hem de ideal üniversite açısından benzetmelerde bulunup, nedenlerini açıklamaları istenmiştir. Araştırmada; verilerin toplanması, analizi ve yorumlanmasında nitel araştırma yöntemi, teknik olarak da metafor analizi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2010-2011 eğitim-öğretim döneminde Gaziantep Üniversitesinde öğrenim gören Eğitim Fakültesi 2. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır.Araştırma sonucunda, öğrencilerin Gaziantep Üniversitesi ve ideal üniversite hakkında ürettikleri metaforlar içerik analizi yöntemiyle çözümlenmiş, kullanılan metaforlar kategorize edilmiştir. Öğrencilerin üretmiş olduğu metaforların oldukça çeşitlilik gösterdiği, bazı öğrenciler için Gaziantep Üniversitesi ile ideal üniversite kavramlarının bağdaştığı, bazıları için ise çok farklı olduğu gözlenmiştir. Araştırma sonucunda Gaziantep Üniversitesinin az sayıda öğrenci için ideal bir üniversite kategorisinde olduğu, öğrencilerin çoğunluğu için ideal bir üniversite kategorisinde olmadığı görülmüştür.

Kaynakça

  • Aksan, D. (1998). Dilbilim Seçkisi. Günümüz Dilbilimiyle İlgili Yazılardan Çeviriler, Türk Dil Kurumu, Ankara.
  • Arslan, M.M, ve Bayrakçı, M. (2006). Metaforik Düşünme ve Öğrenme Yaklaşımının Eğitim-Öğretim Açısından İncelenmesi. Milli Eğitim, (35)171: 100-108
  • Aydoğdu, E., (2008). İlköğretim Okullarındaki Öğrenci ve Öğretmenlerin Sahip Oldukları Okul Algıları ile İdeal Okul Algılarının Metaforlar (Mecazlar) Yardımıyla Analizi. Osmangazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir.
  • Cerit, Y. (2008). Öğrenci, Öğretmen ve Yöneticilerin Müdür Kavramı ile İlgili Metaforlara İlişkin Görüşleri. Eğitim ve Bilim, 33/147: (3-11).
  • Durukan, H. (2004). Ülkemizin Kalkınmasında Çağdaş Üniversitenin Yeri. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 6-2.
  • Koç, M.; Avşaroğlu, S. ve Sezer, A. (2006). Üniversite Öğrencilerinin Akademik Başarıları ile Problem Alanları Arasındaki İlişki. Selçuk Üniniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11: 499-512.
  • Köksoy, M. (2002). Yükseköğretimde Kalite ve Türk Yükseköğretimi İçin Öneriler. İstanbul Kültür Üniversitesi Yayınları. 10-15
  • Ocak, G. ve Gündüz, M. Eğitim Fakültesini yeni Kazanan Öğretmen adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Giriş Dersini Almadan Önce ve Aldıktan Sonra Öğretmenlik Mesleği Hakkındaki Metaforların Karşılaştırılması. Sosyal Bilimler Dergisi.
  • Ortaş, İ. (2002). Üniversitelerin Sorunları. Bilim, Eğitim ve Düşünce Dergisi. 2(4).
  • Saban, A. (2004) Giriş Düzeyindeki Sınıf Öğretmeni Adaylarının “Öğretmen” Kavramına İlişkin İleri Sürdükleri Metaforlar. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(2): 131-155.
  • Saban, A. ve Koçbeker, B.N. (2005). Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Kavramına İlişkin Sahip Oldukları Metaforlar, XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, 28-30 Eylül-Denizli.
  • Saracaloğlu, S. (2008). Lisansüstü Öğrencilerin Akademik Güdülenme Düzeyleri, Araştırma Kaygıları ve Tutumları ile Araştırma Yeterlilikleri Arasındaki İlişki. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(5): 179-208.
  • Semerci, G. (2003). Eğitim Sisteminde Öğreticilerin Kalitesi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13 (2) :203-210.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA44DS87FB
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Derya Tural Bu kişi benim

Sevilay Şahin Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2013
Gönderilme Tarihi 1 Haziran 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 11 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Tural, D., & Şahin, S. (2013). ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN KENDİ ÜNİVERSİTE VE İDEAL ÜNİVERSİTE ALGILARI: Gaziantep Üniversitesi Örneği. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 11(2), 209-240.

                                                                                                    Türk Eğitim Bilimleri Dergisi Gazi Üniversitesi Rektörlüğü tarafından yayınlanmaktadır.

                                                                                                                                      Creative Commons Lisansı