BibTex RIS Kaynak Göster

THE APPLICATION OF ORAL HISTORY IN THE SURVEYS OF HISTORY OF EDUCATION

Yıl 2013, Cilt: 11 Sayı: 1, 100 - 113, 01.03.2013

Öz

The aim of this study is to give information on the properties and
application of the method of oral history used in the research of history
of education. To this aim, surveys were conducted in the library and in
the internet, and the articles obtained were analyzed in line with the aim
of the study. Research design is documantary. In the final section of
the study, problems to be encountered and fundamentals regarding the
application of the method were determined.

Kaynakça

  • Acun, F. (2008). Yakın dönem tarihi metodolojisi, Ankara: Hacettepe Üniversitesi Yayınları.
  • Akyüz, Y. (2010). Türk eğitim tarihi, 17. Baskı, Ankara: Pegem Yayınları.
  • Ateş, A. E. (2011). 1940-1946 yılları arasında Türkiye'de köylü eğitimi: Ulus-devlet inşaasında Köy
  • Enstitüleri'nin yeri, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul. Boybeyi, S. (2002). 1946-1950 arası siyasal hayatta ve basında köy enstitüleri (Vatan, Ulus ve Cumhuriyet gazetelerinde), Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Caunce, S. (2001), Sözlü tarih ve yerel tarihçi, (Çev. Bülent Can ve Alper Yalçınkaya), Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul.
  • Creswell, J. W.(1997). Qualilitative Inguiry and Research Desing: Choosing Among Five Traditions, CA: Sage, Thousend Oaks.
  • Danacıoğlu, E. (2001). Geçmişin izleri, yanı başımızdaki tarih için bir kılavuz, İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
  • Gelişli, Y. (2000). Öğretmen yetiştirmede Ankara Yüksek Öğretmen Okulu uygulaması, Yayımlanmamış
  • Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara. Hicke, C. (1990). “Our spoken past: The meaning of American womens oral histories”, Wiews of womens lives in western tradition, Ed. F. R. Keller, USA: The Evdin Mollen Pres.
  • İlyasoğlu, A. ve Soytemel, E. (2002). Sosyolojik bilginin kaynağına dönüşü: Semt girişimcileri ve sözlü tarih araştırmacılığı, İstanbul, Sayı: 1, 112-116.
  • Karpat, G. K. (2009). Tarihsel alanlarda sözlü tarih bilgisine dayalı kentsel tasarım kriterlerinin oluşturulması;
  • Kemeraltı Anafartalar Caddesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İzmir. Kömürcü, C. (2010). Cumhuriyet döneminde Samsun ilinde ilköğretim (ilkokul) kurumlarının tarihsel gelişimi,
  • Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Samsun. Metin, C. (2002). Sözlü tarih ve Türkiye’deki gelişimi, Türk Kültürü Dergisi, 40(469), 288-299.
  • Önder, M. (2012). Toplumsal değişim sürecinde Düziçi Köy Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi,
  • Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya. Özçelik, İ. (2010). Tarih araştırmalarında yöntem ve teknikler, Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
  • Öztürkmen, A. (1998), Sözlü tarihin yerel tarih araştırmalarına katkısı, Yerel Tarih, 1(1), 12-15.
  • Öztürkmen, A. (2002). Sözlü tarih: Yeni bir disiplinin cazibesi, Toplum ve Bilim Dergisi, Sayı: 91, 115-121.
  • Perks, R. (1995). Oral history talking about the past, The Historical Association, The Oral History Society, London.
  • Safran, M. ve Ata, B. (1998). Okul dışı tarih öğretimi, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 87-94.
  • Sarı, İ. (2007). Sosyal bilgiler öğretiminde sözlü tarih etkinliklerinin öğrenci başarı, beceri ve tutumlarına etkisi,
  • Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimler Enstitüsü, Ankara. Şahin, Ö. (2004). Geçmiş, tarih ve sözlü tarih, Mülkiye Dergisi, 28(244), 111-126.
  • Şimşek, H. (2009). Eğitim tarihi araştırmalarında yöntem sorunu, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 42(1), 13-51.
  • Thompson, P. (1999). Geçmişin sesi, İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
  • Tosh, J. (1997). Tarihin peşinde, (Çev. Özden Arıkan), İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
  • Tuncay, N. (1993). Sözlü tarih atölyesi, İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
  • Turan, A. (2009). Türkiye'de öğretmen yetiştirmede Akpınar Köy Enstitüsü’nün yeri ve önemi, Yayımlanmamış
  • Yüksek Lisans Tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Samsun. Türkdoğan, O. (1991). Türk tarih araştırmalarında metot tartışmaları, Milli Kültür, Sayı: 81, 26-30.
  • Uygun, S. (2006). Eğitim tarihi araştırmalarında sözlü tarih yaklaşımı ve sözlü tarihte bir öğretmen: Hayrettin
  • Uysal, Çağdaş Eğitim, Sayı: 328, 24-32. Yıldırım, A. (1999). Nitel araştırma yöntemlerinin temel özellikleri ve eğitim araştırmalarındaki yeri ve önemi,
  • Eğitim ve Bilim Dergisi, 23(112), 7-17. Yıldırım, A.; Şimşek, H. (2000). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri, 2. Baskı, Ankara: Seçkin Yayınları.

EĞİTİM TARİHİ ARAŞTIRMALARINDA SÖZLÜ TARİH UYGULAMASI

Yıl 2013, Cilt: 11 Sayı: 1, 100 - 113, 01.03.2013

Öz

Yapılan bu araştırmanın amacı, eğitim tarihi araştırmalarında kullanılan sözlü tarih yönteminin özellikleri ve uygulaması hakkında bilgi vermektir. Bu amaç çerçevesinde internet ve kütüphane ortamında taramalar yapılmış, elde edilen makaleler araştırmanın amacı doğrultusunda analiz edilmiştir. Araştırma deseni belgeseldir. Araştırma sonunda sözlü tarih yönteminin uygulanması sürecinde karşılaşılabilecek olan sorunlar yanında yöntemin uygulamasına ilişkin esaslar belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Acun, F. (2008). Yakın dönem tarihi metodolojisi, Ankara: Hacettepe Üniversitesi Yayınları.
  • Akyüz, Y. (2010). Türk eğitim tarihi, 17. Baskı, Ankara: Pegem Yayınları.
  • Ateş, A. E. (2011). 1940-1946 yılları arasında Türkiye'de köylü eğitimi: Ulus-devlet inşaasında Köy
  • Enstitüleri'nin yeri, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul. Boybeyi, S. (2002). 1946-1950 arası siyasal hayatta ve basında köy enstitüleri (Vatan, Ulus ve Cumhuriyet gazetelerinde), Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Caunce, S. (2001), Sözlü tarih ve yerel tarihçi, (Çev. Bülent Can ve Alper Yalçınkaya), Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul.
  • Creswell, J. W.(1997). Qualilitative Inguiry and Research Desing: Choosing Among Five Traditions, CA: Sage, Thousend Oaks.
  • Danacıoğlu, E. (2001). Geçmişin izleri, yanı başımızdaki tarih için bir kılavuz, İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
  • Gelişli, Y. (2000). Öğretmen yetiştirmede Ankara Yüksek Öğretmen Okulu uygulaması, Yayımlanmamış
  • Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara. Hicke, C. (1990). “Our spoken past: The meaning of American womens oral histories”, Wiews of womens lives in western tradition, Ed. F. R. Keller, USA: The Evdin Mollen Pres.
  • İlyasoğlu, A. ve Soytemel, E. (2002). Sosyolojik bilginin kaynağına dönüşü: Semt girişimcileri ve sözlü tarih araştırmacılığı, İstanbul, Sayı: 1, 112-116.
  • Karpat, G. K. (2009). Tarihsel alanlarda sözlü tarih bilgisine dayalı kentsel tasarım kriterlerinin oluşturulması;
  • Kemeraltı Anafartalar Caddesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İzmir. Kömürcü, C. (2010). Cumhuriyet döneminde Samsun ilinde ilköğretim (ilkokul) kurumlarının tarihsel gelişimi,
  • Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Samsun. Metin, C. (2002). Sözlü tarih ve Türkiye’deki gelişimi, Türk Kültürü Dergisi, 40(469), 288-299.
  • Önder, M. (2012). Toplumsal değişim sürecinde Düziçi Köy Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi,
  • Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya. Özçelik, İ. (2010). Tarih araştırmalarında yöntem ve teknikler, Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
  • Öztürkmen, A. (1998), Sözlü tarihin yerel tarih araştırmalarına katkısı, Yerel Tarih, 1(1), 12-15.
  • Öztürkmen, A. (2002). Sözlü tarih: Yeni bir disiplinin cazibesi, Toplum ve Bilim Dergisi, Sayı: 91, 115-121.
  • Perks, R. (1995). Oral history talking about the past, The Historical Association, The Oral History Society, London.
  • Safran, M. ve Ata, B. (1998). Okul dışı tarih öğretimi, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 87-94.
  • Sarı, İ. (2007). Sosyal bilgiler öğretiminde sözlü tarih etkinliklerinin öğrenci başarı, beceri ve tutumlarına etkisi,
  • Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimler Enstitüsü, Ankara. Şahin, Ö. (2004). Geçmiş, tarih ve sözlü tarih, Mülkiye Dergisi, 28(244), 111-126.
  • Şimşek, H. (2009). Eğitim tarihi araştırmalarında yöntem sorunu, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 42(1), 13-51.
  • Thompson, P. (1999). Geçmişin sesi, İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
  • Tosh, J. (1997). Tarihin peşinde, (Çev. Özden Arıkan), İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
  • Tuncay, N. (1993). Sözlü tarih atölyesi, İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
  • Turan, A. (2009). Türkiye'de öğretmen yetiştirmede Akpınar Köy Enstitüsü’nün yeri ve önemi, Yayımlanmamış
  • Yüksek Lisans Tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Samsun. Türkdoğan, O. (1991). Türk tarih araştırmalarında metot tartışmaları, Milli Kültür, Sayı: 81, 26-30.
  • Uygun, S. (2006). Eğitim tarihi araştırmalarında sözlü tarih yaklaşımı ve sözlü tarihte bir öğretmen: Hayrettin
  • Uysal, Çağdaş Eğitim, Sayı: 328, 24-32. Yıldırım, A. (1999). Nitel araştırma yöntemlerinin temel özellikleri ve eğitim araştırmalarındaki yeri ve önemi,
  • Eğitim ve Bilim Dergisi, 23(112), 7-17. Yıldırım, A.; Şimşek, H. (2000). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri, 2. Baskı, Ankara: Seçkin Yayınları.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA48RY67PE
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mustafa Güçlü Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mart 2013
Gönderilme Tarihi 1 Mart 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 11 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Güçlü, M. (2013). EĞİTİM TARİHİ ARAŞTIRMALARINDA SÖZLÜ TARİH UYGULAMASI. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 11(1), 100-113.

                                                                                                    Türk Eğitim Bilimleri Dergisi Gazi Üniversitesi Rektörlüğü tarafından yayınlanmaktadır.

                                                                                                                                      Creative Commons Lisansı