Bu araştırmanın amacı, ilköğretim ve ortaöğretim kurumlarında görev yapan öğretmenlerin denetim odağı puanları ile yıldırma yaşama düzeyleri arasındaki ilişkiyi saptamaktır. Araştırmaya Ankara il merkezinde görevli 753 öğretmen katılmıştır. Araştırmada veri toplamak amacıyla Rotter (1966) tarafından geliştirilen ve Dağ (1991) tarafından Türkçeye uyarlaması yapılan "Denetim Odağı Ölçeği" ve Einarsen ve Raknes (1997) tarafından geliştirilen ve Cemaloğlu (2007) tarafından Türkçeye uyarlaması yapılan “Negative Acts Questionnaire” (Olumsuz Davranışlar Ölçeği) kullanılmıştır. Verilerin analizinde frekans (f), yüzde (%), aritmetik ortalama (), standart sapma (S) ve t-testi tekniklerinden yararlanılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre, öğretmenlerin yaklaşık beşte üçü dıştan denetimli, beşte ikisi ise içten denetimlidir. Bununla birlikte araştırmada, öğretmenlerin en çok görev boyutunda yıldırmaya maruz kaldıkları, öğretmenlerin onda birinden fazlasının son altı aylık sürede yıldırma mağduru olduğu, dıştan denetimli öğretmenlerin olumsuz iletişim, görev ve iş yükü alt boyutlarında içten denetimlilere göre daha fazla yıldırma yaşadıkları saptanmıştır.
The purpose of this study is to determine the relationships between the mobbing and locus of
control points of teachers. A total of 753 teachers employed in Ankara city center participated
in the study. "Locus of Control Scale" developed by Rotter (1966) and adapted into Turkish
by Dağ (1991) and "Negative Acts Questionnaire" developed by Einearsen and Raknes (1997)
and adapted into Turkish by Cemaloğlu (2007) was used to gather data in the study.
Frequency (f), percentage (%), mean (x), standard deviation (S), and t-test were performed
to analyze the data. Results revealed that approximately three out of five of the teachers had
external locus of control and that the two out of five of the teachers had internal locus of
control. Teachers generally experienced mobbing and mobbing was mostly observed on duty
dimension. In addition, approximately more than tenth of teachers experienced mobbing in
the last six months and teachers who had external locus of control experienced mobbing in
the dimensions of negative communication, duty, and workload more than teachers who had
internal locus of control
Diğer ID | JA95FJ62FP |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2012 |
Gönderilme Tarihi | 1 Aralık 2012 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2012 Cilt: 10 Sayı: 4 |