Saldırganlık grubunda yer alan çok ciddi ve yaygın bir sosyal problem olan zorbalık, kişi veya kişilerin
diğer bir kişiyi incitmek/zarar vermek amacıyla tekrarlı saldırgan davranışlarda bulunması olarak
tanımlanmaktadır. Bu çalışmanın amacı, zorbalığın yaygınlığını, öğretmen ve öğrenci ifadelerine göre
saptamak ve karşılaştırmaktır. Araştırmaya Bursa’da iki ilköğretim okulunun 4.5.6.7 ve 8.sınıflarında
öğrenim gören 545 (296’sı kız; 249’u erkek) öğrenci ve bu okullarda görev yapan 87 öğretmen
katılmıştır. Çalışmada Colorado Okul İklimi Surveyi (Garrity et al., 1996)’nin Türkçeleştirilmiş formu
kullanılmıştır. Bulgular, öğretmenlerin bildirdiği sıklık oranlarının öğrencilerin bildirdiklerinden anlamlı
biçimde yüksek (p < .05) olduğunu göstermektedir. Öğrenciler en yüksek oranda sözel zorbalığa
uğradığını bildirirken; öğretmenler ise bunu fiziksel zorbalık olarak rapor etmektedir. Öğrenciler
zorbalığın en yüksek oranda bahçede; öğretmenler ise bahçe ve koridorda yapıldığını bildirmekte;
zorbalığa uğrayan öğrenciler zorbalığa uğradığını en yüksek oranda (% 40,9) “bir arkadaşına anlatma”
seçeneği ile ifade ederken; öğretmenler ise öğrencilerin zorbalığa uğradığını daha çok (%62,1) okuldaki
bir yetişkine anlattığını rapor etmektedir.
Bullying is defined as the intentional behaviors of an individual or a group to hurt or injure another
person repeatedly over time. Bullying is a kind of aggressive behavior and it is a serious and widespread
social problem. The purpose of the study was to investigate the prevalence of bullying according to the
reports of teachers and the students and to compare these. 545 students from four to eight grades of two
elementary schools in Bursa at lower SES and 87 teachers were participated in this descriptive study.
Turkish translation version of Colorado School Climate Survey was used in the study. The frequency of
the teachers for different kinds of bullying were significantly higher than frequency of students (p < .05).
The most frequent bullying type is verbal bullying according to the students, but it was physical bullying
according to the teachers. The students said that the bullying mostly takes place in the garden; on the
other hand the teachers reported that it takes place mostly in the garden and corridors of the school.
40.9% of the students expressed that they talk with their friends when they are bullied, but the teachers
declared that the students talk to an adult in the school when they are bullied (62.1%).
Diğer ID | JA32BU77SV |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Eylül 2009 |
Gönderilme Tarihi | 1 Eylül 2009 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2009 Cilt: 7 Sayı: 3 |