Museums are the places which may enable the most exciting and durable learning for the people through
the art pieces such as; arts of nature, culture, science. In order to achieve an exciting and durable
learning, a museum visit to The Museum of Anatolian Civilizations, consistent with the aim and the level
of the visiting group or for a person should be organized. Starting from this aim, a museum visit aiming
at teaching the living style, beliefs and the art of the Anatolian Civilizations to a totally blind university
student who can only be thought through the special teaching methods is planned in this research.
Teaching in the museum is realized through an exercise done in museum workshop by using techniques
such as vocal information, touching the reproductions and the copies of some pre-designated art pieces,
sensing, answering the inquiring questions and using worksheets. This research is a case study and
answers given by the students have been reflected genuinely and analyzed thoroughly in tables. At the end
of this research, it has been observed that an interesting and exciting learning environment occurs in
museums.
Learning in the museum touch sound (vocal information) and sense
Müzeler, tarihi, sanatsal, kültürel, bilimsel ve doğaya ait eserleri içinde barındıran, tüm insanlara
yönelik en heyecan verici ve kalıcı öğrenmeyi gerçekleştirebilecek öğrenme mekanlarıdır. Ancak bunun
için müzeyi ziyaret edecek kişi ya da grubun seviyesine ve amaca yönelik bir ziyaret programı organize
edilmelidir. Bu amaçtan hareketle araştırmada, müzede özel öğrenme yöntemlerine ihtiyaç duyulan total
kör bir üniversite öğrencisi için, Anadolu Medeniyetleri Müzesi’ne, Anadolu Uygarlıklarının yaşam
biçimlerini, inançlarını ve sanatlarını öğretmeye yönelik bir müze ziyareti programlanır. Müzede
öğrenme, işitsel bilgilendirmelerle, önceden belirlenen bazı eserlerin taklitlerine, kopyalarına dokunarak,
hissederek, meraklı sorularının cevapları verilerek, çalışma kağıtları kullanılarak ve müze eğitim
atölyesinde yapılan uygulama çalışması ile gerçekleşir. Araştırma bir vaka çalışmasıdır. Araştırmada
çalışma kağıtları tablolaştırılmış, tablolarda öğrencinin sorulara verdiği cevaplar birebir verilmiş ve
yorumlanmıştır. Araştırmanın sonucunda, öğrenme potansiyeli yüksek, ilgili ve heyecan verici bir
öğrenmenin gerçekleştiği görülmüştür.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Diğer ID | JA58PK46ZS |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Eylül 2009 |
Gönderilme Tarihi | 1 Eylül 2009 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2009 Cilt: 7 Sayı: 3 |