Bu araştırmanın temel amacı, öğretmen kavramına ilişkin öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin sahip
oldukları algıları, metaforlar kullanılarak analiz etmektir. Araştırmanın çalışma alanını 2004-2005
eğitim ve öğretim yılında Bolu ili merkez ilçe sınırları içerisinde bulunan 19 ilköğretim okulunda beşinci
sınıfta okuyan 600 öğrenci, görev yapan 203 öğretmen ve 51 yönetici oluşturmuştur. Araştırmada veriler
anket yoluyla elde edilmiştir. Öğretmen kavramına ilişkin metaforların tercih edilme düzeyleri frekans,
yüzde, aritmetik ortalama ve standart sapma kullanılarak belirlenmiştir. Katılımcıların cinsiyetlerine
göre görüşleri arasındaki farklılık t-testi, öğretmen ve yöneticilerin kıdemleri ve eğitim durumlarına göre
görüşleri arasında farklılık ise tek yönlü varyans analizi ile test edilmiştir. Çalışmada elde edilen
sonuçlar şunlardır: Öğretmenin bilgi kaynağı ve dağıtıcısı, anne/baba, arkadaş, rehber ve çevresini
aydınlatan kişi olduğu metaforları kabul edilirken, öğretmenin bahçıvan, otoriter kişi, bakıcı, gardiyan,
yıkıcı ve zarar verici kişi olduğu metaforları ise tercih edilmemiştir. Öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin
görüşleri arasında cinsiyete göre farklılık bulunmamıştır. Öğretmen ve yöneticilerin eğitim durumlarına
ve mesleki kıdemlerine göre farklılık ortaya çıkmamıştır. Öğrenciler ile öğretmen ve yöneticilerin konuyla
ilgili görüşleri arasında ise anlamlı fark olduğu tespit edilmiştir.
The purpose of this study is to determine the metaphors that the students, teachers and administrators
formulated to describe the concept of teacher. The sample of study includes 600 primary school students,
203 teachers and 51 administrators working at primary schools in 2004-2005 academic year. The data of
the study were gathered through the questionnaires. Frequencies, percent, mean, standard deviation, ttest
and one-way analysis of variance (ANOVA) were used for statistical analyses. The results obtained in
this study are as follows: Although metaphors for teachers as being a source of knowledge, distributor,
father/mother, friend, guide and person enlightening the others is accepted, the metaphors for them as
being a gardener, authoritarian, keeper, guard and demolisher, harmful person have not been accepted.
When the results are taken into account, there are some significant differences in students, teachers, and
administrators perspectives whereas their perspectives do not have significant differences in gender,
educational level, and years of seniority.
Teacher metaphor metaphors with respect to the concept of teacher
Diğer ID | JA67HY27BG |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2008 |
Gönderilme Tarihi | 1 Aralık 2008 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2008 Cilt: 6 Sayı: 4 |