Üstbiliş (metacognition), en kısa tanımıyla, kişinin kendi düşünme süreçlerinin farkında olması ve bu
süreçleri kontrol edebilmesi anlamına gelir. Kendi zihinsel süreçlerinin daha fazla farkında olan,
dolayısıyla daha bilinçli öğrenen bireylerin yetiştirilmesinde, üstbiliş önemli bir faktör olarak öne
çıkmaktadır. Özellikle gelişmiş ülkelerde eğitim alanında yapılan modern araştırmaların bu konuya
odaklandığı görülmekteyken Türkiye’de bu konuda yeterli miktarda yayın bulunmadığı gözlenmektedir.
Gözlenen bu eksiklikten de hareketle bu makalenin amacı; ilgili literatüre dayalı olarak üstbiliş
kavramını kuramsal olarak ele almak, konuyu bu alanda yapılan çalışmalardan örnekler vererek
incelemek ve öğrencilerin gelişim düzeylerini de dikkate alarak eğitim öğretim faaliyetleri bakımından
önerilerde bulunmaktır. Diğer yandan Türkiye’de sınırlı sayıda da olsa üstbiliş konusunda yapılan
yayınlarda konuyla ilgili İngilizce terimler için kullanılan Türkçe karşılıklarda bir fikir birliği
bulunmadığı görülmektedir. Bu nedenle bu makalenin bir diğer amacı da, araştırmacı tarafından
gözlenen bu terim farklılıklarının, geniş bir literatür taraması, Türk Dil Kurumu’nun görüşleri ve uzman
kanıları ile desteklenerek netleştirilmesi ve böylelikle üstbiliş ile ilgili terimlerin de konuyla ilgili tüm
araştırmacılar tarafından kabul edilecek biçimde düzenlenmesi için önerilerde bulunmaktır.
Meta-cognition can be defined as one’s awareness of his/ her own cognitive processes and abilities to
control these processes. Meta-cognition is an important factor for educating conscious individuals who
are aware of their cognitive processes. Especially in developed countries researches in the field of
education focus on meta- cognition, whereas in Türkiye there are not enough researches and publications
about this subject. With this respect, the purposes of this article is to explain the term meta- cognition
theoretically, to examine the subject by giving examples from the related studies, and to give some
suggestions for educational activities by taking into consideration the students’ developmental levels. On
the other hand, although there are limited numbers of studies in Turkish literature related with meta-cognition,
it can be seen that there is no consistency among the Turkish terms which are used instead of
the English ones. For this reason, this study also aims at clarifying the inconsistencies observed in using
the terms and giving some suggestions for the definitions of these terms which are accepted by
researchers studying in this area. The recommendations about this topic are given by taking into account
the findings of the experts and perspective of Turkish Language Association to help other researchers to
clarify the meanings of concepts related with this subject.
Diğer ID | JA37FJ38ER |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2008 |
Gönderilme Tarihi | 1 Aralık 2008 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2008 Cilt: 6 Sayı: 4 |