In this study was evaluated the attitudes of Turkish teacher candidates related to
teacher profession. The study was applied on 160 students from Gazi University, Gazi
Education Faculty, and Turkish Teacher Department. In this study was used “The Attitude
Scale of toward Teacher Profession” because gathering data which developing by
researcher. There are 31 items in the scale. Because provide the reliability and validity of
attitude scale was applied reliability and factor analysis. Furthermore was used frequency
and percent process in the analysis of data. In result was determined that teacher candidates
are interesting to teacher profession and they are loving teacher profession and they are
feeling inadequate themselves in some areas related to teacher profession.
Attitude scale teacher profession teachers' attitudes toward teacher profession
Bu çalışmada Türkçe öğretmeni adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları
değerlendirilmiştir. Araştırmaya Gazi Üniversitesi, Gazi Eğitim Fakültesi Türkçe
Öğretmenliği Bölümü 4. sınıflarından toplam 160 öğrenci örneklem olarak alınmıştır. Veri
toplamak amacıyla araştırmacı tarafından geliştirilen “Öğretmenlik Mesleğine Yönelik
Tutum Ölçeği” (ÖMYTÖ) kullanılmıştır. Ölçekte toplam 31 madde bulunmaktadır. Ölçeğin
güvenilirlik ve geçerliğini sağlamak amacıyla güvenilirlik ve faktör analizine başvurulmuştur.
Ayrıca verilerin çözümlenmesinde frekans ve yüzde analizleri kullanılmıştır. Sonuç olarak
öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilgi duydukları, bu mesleği sevdikleri, meslekle
ilgili bazı alanlarda kendilerini yetersiz hissettikleri tespit edilmiştir.
Tutum ölçeği öğretmenlik mesleği öğretmenlik mesleğine yönelik tutum
Diğer ID | JA23BH49YC |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Eylül 2008 |
Gönderilme Tarihi | 1 Eylül 2008 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2008 Cilt: 6 Sayı: 3 |