BibTex RIS Kaynak Göster

KELİME TEKRAR TEKNİĞİNİN AKICI OKUMA BECERİLERİNİ GELİŞTİRMEYE ETKİSİ

Yıl 2008, Cilt: 6 Sayı: 2, 323 - 350, 01.06.2008

Öz

Bu çalışmada ilköğretim 8. sınıftan araştırmanın amacına uygun olarak seçilen bir
öğrencinin sesli okuma hatalarını düzeltmede, okuduğunu anlama becerilerini geliştirmede ve akıcı
okumayı sağlamada kelime tekrar tekniğinin etkisi incelenmiştir. Araştırma, Ankara (Mamak ilçesi)
Gülveren İlköğretim Okulu 8. sınıf öğrencisi üzerinde 2004-2005 bahar yarı yılı öğretim
döneminde yapılmıştır. Araştırmanın amacına uygun olarak seçilen öğrenciye, Türkçe ders
kitabından düzeyine uygun olarak seçilen metinler okutulmuş, öğrencinin okuması ses kayıt
cihazına kaydedilmiş ve okutulan metin ile ilgili 6 tane okuduğunu anlama sorusu sorulmuştur.
Öğrencinin okuma hataları ve okuduğunu anlama düzeyi hata analizi envanterine göre
belirlenmiştir. Uygulama öncesi yapılan değerlendirme sonucunda öğrencinin okuma seviyesinin 5.
sınıf endişe düzeyinde olduğu tespit edilmiştir. Kelime tekrar tekniği ile sunulan 2.5 aylık bir
öğretimin sonunda öğrencinin okuma düzeyinin 5. sınıf seviyesinde bağımsız düzeye, 6 ve 7. sınıf
seviyesinde ise öğretim düzeyine çıktığı, okuma hatalarında önemli derecede azalma olduğu ve
akıcı okuma becerilerinin geliştiği görülmüştür.

Kaynakça

  • Akyol, H. (2003). Türkçe okuma yazma öğretimi. Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
  • Akyol, H. (1997). Öğrenme güçlüğü olan çocuklara okuma yazma öğretimi. Milli Eğitim Dergisi, Sayı, 136, 16–19.
  • Barbetta, P. M., Heward, W. L., Bradley, D. M. C. (1993). Relative effects of whole and phonetic prompt error correction on the acquisition and maintenance of sight word by students with developmental disabilities. Journal Of Applied Behavior Analysis, 26, 99–110.
  • Bakırcıoğlu, R. (2001). İlköğretim 5. sınıf Türkçe ders kitabı. Ankara: Özgün Matbaacılık.
  • Binbaşıoğlu, C. (1987). Özel öğretim yöntemleri. Ankara: Binbaşıoğlı Yayınevi.
  • Bruck, M. (1988). The word recognition and spelling of dyslexic children. Reading Research Quarterly, 23, 51–69.
  • Chafouleas, S. M. ve arkadaşları. (2004). Fluent reading as the ımprovement of stimulus control: additive effects of performance based ınterventions to repeated reading on students reading and error rates. Journal Of Behavioral Education,13, 67–81.
  • Carver, R. P., Hoffman, J. V. (1981). The effect of practice through repeated reading on gain ın reading ability using a computer based ınstructional system. Reading Research Quarterly, 16, 374–390.
  • Çiftçi, M. (2001). Sesli okuma. Bilge Dergisi, Sayı, 24, 178–183.
  • Dökmen, Ü. (1994). Okuma becerisi ilgisi ve alışkanlığı üzerine psiko-sosyal bir araştırma. Ankara: MEB Yayınevi.
  • Demirel, Ö. (2000). Türkçe öğretimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Dufva, M., Niemi, P., Voeten, M. J. M. (2001). The role of phonological memory word recognition and comprehension skills ın reading development from preschool to grade 2. Reading and Writing, An Interdisciplinary Journal, 14, 91–117.
  • Danielsson, K. (2001). Beginning readers sesitivity to different linguistic levels: an error and correction analsis at the lexical, syntactic and semantic levels. Reading and Writting: An Interdisciplinary Journal, 14, 395–421.
  • Göğüş, B. (1978). Orta dereceli okullarımızda Türkçe ve yazın eğitimi. Ankara: Kadıoğlu Matbaası.
  • Güneş, F. (2000). Okuma yazma öğretimi ve beyin teknolojisi. Ankara: Ocak Yayınları.
  • Gonzales, P. C., Elijah, D. V. (1975). Rereading: effect on error patterns and performance levels on the ırı. Reading Teache, 28, 647–652.
  • Gül, M. ve Köktürk, M. (2001). İlköğretim 7. sınıf Türkçe ders kitabı. Ankara: Yıldırım Yayınları.
  • Jenkins, J. R. (2000). Tutoring first grade struggling readders ın phonoogical reading skills. Learning Disabilities Research And Practice, 15, 75–84.
  • Jenkins, J. R., Larson, K. (1979). Evaluating error correction procedures for oral reading. The Journal Of Special Education, 13, 145–156.
  • Joshi, M., Dahlgren, M., Gooden, R. B. (2002). Teaching reading ın an ınner city school through a multisensory teaching approach. Annals Of Dyslexsia, 52, 229–242.
  • Kavcar, C., Oğuzkan, F., Sever, S. (1995). Türkçe öğretimi. Ankara: Engin Yayınevi.
  • Köksal, K. (2003). Okuma yazmanın öğretimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Kee, P. Mc. (1958). İlkokulda okuma öğretimi II. (Çev. M. Şükrü Koç). İstanbul: Maarif Basımevi.
  • Kapulu, A. (2003). İlköğretim 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı. Ankara: Koza Yayınları.
  • Külekçi, M. A. (1999). İlköğretim 8. sınıf Türkçe ders kitabı. Ankara: Dörtel Yayıncılık.
  • May, F. B. (1986). Reading as communication: an ınteractive approach. USA: Merril Publishing Company.
  • O’shea, L. J., Sinderal, P. T., O’shea, D. J. (1985). The effects of repeated readings and attentional cues on reading fluency and comprehension. Journal Of Reading Behavior, 17, 129–142.
  • O’shea, L. J., Sinderal, P. T., O’shea, D. J. (1987). The effects of repeated readings and attentional cues on reading fluency and comprehension of learning disabled readers. Learning Disabilities Research, 2, 103–109.
  • Onat, A. (1999). İlköğretim 7. sınıf Türkçe ders kitabı. İstanbul: Metinler Yayıncılık.
  • Öz, M. F. (2001). Uygulamalı Türkçe öğretimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Perkins, V. L. (1988). Feedback effects on oral reading errors of children with learning disabilities. Journal Of Learning Disabilities, 21, 244–248.
  • Rosenberg, M. S. (1986). Error correction during oral reading: a comparisin of three techniques. Learning Disability Quarterly, 9, 182–192.
  • Salinger, T. (2003). Helping older struggling readers. Preventing School Failure, 47, 79–85.
  • Simons, H. D. (1992). The effect of repeated reading of predictable text on word recognition and decoding: a descriptive study of six first grade students. (ERIC Document Reproductive Service No. ED 353 543).
  • Singh, N. N. & Singh, J. (1988). Increasing oral reading proficiency through overcorrection and phonic analysis. American Journal On Mental Retardation, 93, 312–319.

THE EFFECT OF WORD DRILL TECHNIQUE ON IMPROVING FLUENTLY READING OF SKILLS

Yıl 2008, Cilt: 6 Sayı: 2, 323 - 350, 01.06.2008

Öz

In this study, effect of word drill technique to correction of oral reading errors develop
reading comprehension of skills and supply of fluently reading of a student who has been chosen
the aim of the research from the 8th class of primary school. The research was applied the 8th
class student at Gülveren Primary school (in Mamak) in Ankara in the second term of years 2004-
2005. The student who was chosen for the aim was made to read texts which were suitable to his
level and was recorded, then he was asked six questions of reading comprehension. His oral
reading errors and comprehension level of reading was determined according to informal reading
inventory. The result of evaluation which was done before application, the student’s reading degree
was at 5th class frustration level was determined. After 2.5 month education period with word drill
technique, the readind level of the student incareased to 5th class independent level and to 6th, 7th
classes instructional level, a significant decline at his reading errors, a progress at his fluently
reading of skills which he read were determined.

Kaynakça

  • Akyol, H. (2003). Türkçe okuma yazma öğretimi. Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
  • Akyol, H. (1997). Öğrenme güçlüğü olan çocuklara okuma yazma öğretimi. Milli Eğitim Dergisi, Sayı, 136, 16–19.
  • Barbetta, P. M., Heward, W. L., Bradley, D. M. C. (1993). Relative effects of whole and phonetic prompt error correction on the acquisition and maintenance of sight word by students with developmental disabilities. Journal Of Applied Behavior Analysis, 26, 99–110.
  • Bakırcıoğlu, R. (2001). İlköğretim 5. sınıf Türkçe ders kitabı. Ankara: Özgün Matbaacılık.
  • Binbaşıoğlu, C. (1987). Özel öğretim yöntemleri. Ankara: Binbaşıoğlı Yayınevi.
  • Bruck, M. (1988). The word recognition and spelling of dyslexic children. Reading Research Quarterly, 23, 51–69.
  • Chafouleas, S. M. ve arkadaşları. (2004). Fluent reading as the ımprovement of stimulus control: additive effects of performance based ınterventions to repeated reading on students reading and error rates. Journal Of Behavioral Education,13, 67–81.
  • Carver, R. P., Hoffman, J. V. (1981). The effect of practice through repeated reading on gain ın reading ability using a computer based ınstructional system. Reading Research Quarterly, 16, 374–390.
  • Çiftçi, M. (2001). Sesli okuma. Bilge Dergisi, Sayı, 24, 178–183.
  • Dökmen, Ü. (1994). Okuma becerisi ilgisi ve alışkanlığı üzerine psiko-sosyal bir araştırma. Ankara: MEB Yayınevi.
  • Demirel, Ö. (2000). Türkçe öğretimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Dufva, M., Niemi, P., Voeten, M. J. M. (2001). The role of phonological memory word recognition and comprehension skills ın reading development from preschool to grade 2. Reading and Writing, An Interdisciplinary Journal, 14, 91–117.
  • Danielsson, K. (2001). Beginning readers sesitivity to different linguistic levels: an error and correction analsis at the lexical, syntactic and semantic levels. Reading and Writting: An Interdisciplinary Journal, 14, 395–421.
  • Göğüş, B. (1978). Orta dereceli okullarımızda Türkçe ve yazın eğitimi. Ankara: Kadıoğlu Matbaası.
  • Güneş, F. (2000). Okuma yazma öğretimi ve beyin teknolojisi. Ankara: Ocak Yayınları.
  • Gonzales, P. C., Elijah, D. V. (1975). Rereading: effect on error patterns and performance levels on the ırı. Reading Teache, 28, 647–652.
  • Gül, M. ve Köktürk, M. (2001). İlköğretim 7. sınıf Türkçe ders kitabı. Ankara: Yıldırım Yayınları.
  • Jenkins, J. R. (2000). Tutoring first grade struggling readders ın phonoogical reading skills. Learning Disabilities Research And Practice, 15, 75–84.
  • Jenkins, J. R., Larson, K. (1979). Evaluating error correction procedures for oral reading. The Journal Of Special Education, 13, 145–156.
  • Joshi, M., Dahlgren, M., Gooden, R. B. (2002). Teaching reading ın an ınner city school through a multisensory teaching approach. Annals Of Dyslexsia, 52, 229–242.
  • Kavcar, C., Oğuzkan, F., Sever, S. (1995). Türkçe öğretimi. Ankara: Engin Yayınevi.
  • Köksal, K. (2003). Okuma yazmanın öğretimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Kee, P. Mc. (1958). İlkokulda okuma öğretimi II. (Çev. M. Şükrü Koç). İstanbul: Maarif Basımevi.
  • Kapulu, A. (2003). İlköğretim 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı. Ankara: Koza Yayınları.
  • Külekçi, M. A. (1999). İlköğretim 8. sınıf Türkçe ders kitabı. Ankara: Dörtel Yayıncılık.
  • May, F. B. (1986). Reading as communication: an ınteractive approach. USA: Merril Publishing Company.
  • O’shea, L. J., Sinderal, P. T., O’shea, D. J. (1985). The effects of repeated readings and attentional cues on reading fluency and comprehension. Journal Of Reading Behavior, 17, 129–142.
  • O’shea, L. J., Sinderal, P. T., O’shea, D. J. (1987). The effects of repeated readings and attentional cues on reading fluency and comprehension of learning disabled readers. Learning Disabilities Research, 2, 103–109.
  • Onat, A. (1999). İlköğretim 7. sınıf Türkçe ders kitabı. İstanbul: Metinler Yayıncılık.
  • Öz, M. F. (2001). Uygulamalı Türkçe öğretimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Perkins, V. L. (1988). Feedback effects on oral reading errors of children with learning disabilities. Journal Of Learning Disabilities, 21, 244–248.
  • Rosenberg, M. S. (1986). Error correction during oral reading: a comparisin of three techniques. Learning Disability Quarterly, 9, 182–192.
  • Salinger, T. (2003). Helping older struggling readers. Preventing School Failure, 47, 79–85.
  • Simons, H. D. (1992). The effect of repeated reading of predictable text on word recognition and decoding: a descriptive study of six first grade students. (ERIC Document Reproductive Service No. ED 353 543).
  • Singh, N. N. & Singh, J. (1988). Increasing oral reading proficiency through overcorrection and phonic analysis. American Journal On Mental Retardation, 93, 312–319.
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA96JE54RS
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Muamber Yılmaz Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2008
Gönderilme Tarihi 1 Haziran 2008
Yayımlandığı Sayı Yıl 2008 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yılmaz, M. (2008). KELİME TEKRAR TEKNİĞİNİN AKICI OKUMA BECERİLERİNİ GELİŞTİRMEYE ETKİSİ. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(2), 323-350.

                                                                                                    Türk Eğitim Bilimleri Dergisi Gazi Üniversitesi Rektörlüğü tarafından yayınlanmaktadır.

                                                                                                                                      Creative Commons Lisansı