BibTex RIS Kaynak Göster

SOSYAL DUYGUSAL DEĞERLENDİRME ARACININ (ITSEA) FARKLI SOSYO-EKONOMİK DÜZEYLERDE UYGULANMASI

Yıl 2008, Cilt: 6 Sayı: 1, 41 - 61, 01.03.2008

Öz

Bu araştırmada; sosyal-duygusal gelişim yönünden, çocukların normal gelişim
özellikleri ve sorunlarının saptanmasına katkı getirmek üzere, objektif bir yöntem getireceği
düşünülerek, Sosyal Duygusal Değerlendirme Aracının (ITSEA) 12-36 aylık Türk çocuklarına
uyarlama sonuçlarının, sosyo ekonomik düzeye göre farklılık gösterip göstermediğini ortaya
koymak amaçlanmıştır. Araştırmanın evrenini Ankara il merkezinde bulunan gündüz bakım
evleri ve kreşlerine devam eden 12-36 aylık çocuklar ve ebeveynleri oluşturmaktadır.
Örneklemi ise, tesadüfi örnekleme yöntemi ile seçilmiş okullara devam eden farklı sosyoekonomik
düzeyde olan 253 ebeveyn ve çocuk oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı
olarak, 12-36 Aylık Bebek ve Çocuklar için Sosyal ve Duygusal Değerlendirme Aracının (The
Infant-Toddler Social & Emotional Assessment) Türkçe uyarlaması kullanılmıştır. Sonuç
olarak; sosyo-ekonomik düzeye göre alfa değerlerinin genel olarak yüksek çıkması, ölçeğin iç
tutarlılığının yüksek olduğunu göstermiştir.

Kaynakça

  • Aiken, L. R. (1994). Psychological testing and assestment. Boston: Allyn and Bacon.
  • Ainsworth, M., (2000). Infant-mother attachment. (Ed: Wendy Craig). Childhood social development, Massachusetts ve Oxford: Black-Well Publishers, 9-12.
  • Aral, N., Baran, G., Bulut,Ş. ve Çimen, S. (1981). Çocuk gelişimi. İstanbul: YA-PA.
  • Aydın, A. (2000). Gelişim ve öğrenme psikolojisi. Bursa: Alfa Basım.
  • Bracha, Z., Perez, F., Gerardın, P., Perrıot, Y., Rosque, F., Flament, M., Leroux, M., Mazet, P. & Carter, A. (2004). A French adaptation of the infant-toddler social and emotional assessment. Infant Mental Health Journal, 25(2), 117-129.
  • Carter, A. & Briggs, M. (2000). Infant Toddler Social and Emotional Assessment (ITSEA) Manual Version 1.0. New Haven: The Connecticut Early Development Project, Department of Psychology Yale University, 1- 27.
  • Caulfield, R. (2001). Infants toddlers. New Jersey: Prentice Hall, 211-268.
  • Crick, N. (2000). Engagement in gender normative versus non-normative forms of agression: Links to social-psychological adjustment. (Ed:Wendy Craig) Childhood social development. Massachusetts ve Oxford: Black well Publishers, 309-332.
  • Deckard, K., Dunn, J. & Lussier, G. (2002). Sibling relationships and social- emotional adjustment in different family contexts. Social Development, 11(4), 571-588.
  • Denham, S., Blair, K., Demlilder, E., Levitas, J., Sawyer, K., Auerbach, S. & Queenan, P. (2003). Preschool emotional competence: Pathway to social competence. Child Development, 74(1), 238-256.
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (1999). Yeni insan ve insanlar. İstanbul: Evrim Yayınevi, 326.
  • Poole, C., Miller, S. & Church, E. (2003). How children build friendships. Early Childhood Today, 18(2), 27-34.
  • Raver, C. (2003). Young children’s emotional development and school readiness. Irc Clearinghouse on Elementary and Early Childhood Educaiton Champaign İL, 1-2.
  • Saarnı, C. (2001). Cognition, context and goals : Significant components in social- emotional efffectiveness. Social Development, 10(1), 125-127.
  • Senemoğlu, N. (2001). Gelişim öğrenme ve öğretim. Ankara: Gazi Kitabevi.

APPLICATION OF THE INFANT-TODDLER SOCIAL & EMOTIONAL ASSESSMENT TOOL (ITSEA) AT VARIOUS SOCIO-ECONOMICAL LEVELS

Yıl 2008, Cilt: 6 Sayı: 1, 41 - 61, 01.03.2008

Öz

In this study; by considering that it shall bring in an unbiased method in order to
make contribution in determining normal development characteristics and problems of the
children with regard to social-emotional development, it has been researched whether results
of the application of the Infant-Toddler Social & Emotional Assessment Tool (ITSEA) on
Turkish children of 12-36 months have differed according to the social level or not. The
environment of the study consists of children of 12-36 months, who are attending to day
nurseries located in the city center of Ankara, and their parents. Sampling consists of 253
parents and children at different socio-economical levels, who have been attending to schools
selected via random sampling method. Turkish adaptation of the Infant-Toddler Social &
Emotional Assessment Tool for Babies and Children of 12-36 months has been used as the
data collecting tool in the study. As a result, the fact that alpha values happened out to be
high according to the socio-economical level has proven that inner-consistency is high.

Kaynakça

  • Aiken, L. R. (1994). Psychological testing and assestment. Boston: Allyn and Bacon.
  • Ainsworth, M., (2000). Infant-mother attachment. (Ed: Wendy Craig). Childhood social development, Massachusetts ve Oxford: Black-Well Publishers, 9-12.
  • Aral, N., Baran, G., Bulut,Ş. ve Çimen, S. (1981). Çocuk gelişimi. İstanbul: YA-PA.
  • Aydın, A. (2000). Gelişim ve öğrenme psikolojisi. Bursa: Alfa Basım.
  • Bracha, Z., Perez, F., Gerardın, P., Perrıot, Y., Rosque, F., Flament, M., Leroux, M., Mazet, P. & Carter, A. (2004). A French adaptation of the infant-toddler social and emotional assessment. Infant Mental Health Journal, 25(2), 117-129.
  • Carter, A. & Briggs, M. (2000). Infant Toddler Social and Emotional Assessment (ITSEA) Manual Version 1.0. New Haven: The Connecticut Early Development Project, Department of Psychology Yale University, 1- 27.
  • Caulfield, R. (2001). Infants toddlers. New Jersey: Prentice Hall, 211-268.
  • Crick, N. (2000). Engagement in gender normative versus non-normative forms of agression: Links to social-psychological adjustment. (Ed:Wendy Craig) Childhood social development. Massachusetts ve Oxford: Black well Publishers, 309-332.
  • Deckard, K., Dunn, J. & Lussier, G. (2002). Sibling relationships and social- emotional adjustment in different family contexts. Social Development, 11(4), 571-588.
  • Denham, S., Blair, K., Demlilder, E., Levitas, J., Sawyer, K., Auerbach, S. & Queenan, P. (2003). Preschool emotional competence: Pathway to social competence. Child Development, 74(1), 238-256.
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (1999). Yeni insan ve insanlar. İstanbul: Evrim Yayınevi, 326.
  • Poole, C., Miller, S. & Church, E. (2003). How children build friendships. Early Childhood Today, 18(2), 27-34.
  • Raver, C. (2003). Young children’s emotional development and school readiness. Irc Clearinghouse on Elementary and Early Childhood Educaiton Champaign İL, 1-2.
  • Saarnı, C. (2001). Cognition, context and goals : Significant components in social- emotional efffectiveness. Social Development, 10(1), 125-127.
  • Senemoğlu, N. (2001). Gelişim öğrenme ve öğretim. Ankara: Gazi Kitabevi.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA27UJ25CH
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Adalet Kandır Bu kişi benim

Yasemin Alpan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mart 2008
Gönderilme Tarihi 1 Mart 2008
Yayımlandığı Sayı Yıl 2008 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kandır, A., & Alpan, Y. (2008). SOSYAL DUYGUSAL DEĞERLENDİRME ARACININ (ITSEA) FARKLI SOSYO-EKONOMİK DÜZEYLERDE UYGULANMASI. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(1), 41-61.

                                                                                                    Türk Eğitim Bilimleri Dergisi Gazi Üniversitesi Rektörlüğü tarafından yayınlanmaktadır.

                                                                                                                                      Creative Commons Lisansı