BibTex RIS Kaynak Göster

ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNE GÖRE DİL BİLGİSİ KONULARININ ÖĞRETİLME GÜÇLÜKLERİ

Yıl 2008, Cilt: 6 Sayı: 1, 85 - 105, 01.03.2008

Öz

Dil bilgisi, anlama ve anlatma becerilerinin kazandırılmasında önemli bir işleve
sahiptir. Dil bilgisi öğretiminde konuların nasıl öğretileceği önemli araştırma alanlarından
biridir. Araştırmada iki farklı soruyla 14’er konu başlığının öğrenme güçlüğü tespit
edilmiştir. Birinci soru: “Dil bilgisi öğretimi sürecinde öğrencileriniz hangi konuda ne
oranda zorlanmaktadır?” İkinci soru ise: “Aşağıda verilen dil bilgisi konularını öğretirken
hangilerinde ne oranda problem yaşıyorsunuz?” şeklindedir. Araştırma, Ankara ilinde
merkeze bağlı sekiz ilçede ilköğretim II. kademede görev yapan öğretmenleri kapsamaktadır.
Hazırlanan anket, 257 Türkçe öğretmenine uygulanmıştır. Araştırmanın sonucunda
öğrencilerin öğrenmekte ve öğretmenlerin öğretmekte en çok ve en az zorlandıkları konuların
benzer olduğu tespit edilmiştir. Araştırmaya göre, öğrencilerin öğrenirken ve öğretmenlerin
öğretirken en çok zorlandıkları konular; sırasıyla fiil çatıları, fiilimsiler ve birleşik
cümlelerdir. Öğrencilerin öğrenmekte ve öğretmenlerin öğretmekte en az zorlandıkları
konuların ise kaynaştırma harfleri, ünsüzlerle ilgili kurallar ve ünlü uyumu kuralları olduğu
tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Aydın, Ö. (1999). Ortaokullarda dilbilgisi öğretimi üzerine öğretmen görüşleri. TÖMER Dil Dergisi, (81), 25.
  • Barın, E. ve Demir, C. (2006). Türk dil bilgisi. Ankara: Öncü Kitap.
  • Cemiloğlu, M. (2001). İlköğretim okullarında Türkçe öğretimi. İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Göğüş, B. (1978). Orta dereceli okullarımızda Türkçe ve yazın eğitimi. Ankara: Kadıoğlu Matbaası.
  • Kavcar, C., Oğuzkan F.ve Sever S. (1998). Türkçe öğretimi. Ankara: Engin Yayınevi.
  • Korkmaz, Z. (1992). Gramer terimleri sözlüğü. Ankara: TDK Yay.
  • MEB (2006). İlköğretim okulları Türkçe dersi (6-7-8) öğretim programı.
  • Öz, M. F. (2001). Uygulamalı Türkçe öğretimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Özbay, M. (2006) . Türkçe özel öğretim yöntemleri II. Ankara: Öncü Kitap.
  • Sağır, M. (2002). İlköğretim okullarında Türkçe dil bilgisi öğretimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Sever, S. (2000). Türkçe öğretimi ve tam öğrenme. Ankara: Anı Yayıncılık.

DIFFICULTIES IN TEACHING GRAMMAR SUBJECTS ACCORDING TO TEACHERS’ OPPINIONS

Yıl 2008, Cilt: 6 Sayı: 1, 85 - 105, 01.03.2008

Öz

Grammar has an important role in acquisition of understanding and explaining skills.
In grammar teaching how the subjects will be taught is one of the important research fields.
In the research, learning difficulties of 14 topis were determined by asking two different
questions. The first question is: “During grammar education, in which subjects and to what
extent do your students have difficulties?” The other question is: “While teaching grammar
subjects that are given below, in which subjects and to what extent do you have problems?”
The research includes teachers working in the secondary schools in eight towns of Ankara.
The prepared questionnaire was applied to 257 Turkish language teachers. At the end of the
research it was determined that the most and least difficult subjects for students in learning
and teachers in teaching was similar.According to the research, the difficult subjects were
conjugations, gerunds, and combined sentences. The least difficult subjects were linking
letters, rules about consonants and vocal harmony rules.

Kaynakça

  • Aydın, Ö. (1999). Ortaokullarda dilbilgisi öğretimi üzerine öğretmen görüşleri. TÖMER Dil Dergisi, (81), 25.
  • Barın, E. ve Demir, C. (2006). Türk dil bilgisi. Ankara: Öncü Kitap.
  • Cemiloğlu, M. (2001). İlköğretim okullarında Türkçe öğretimi. İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Göğüş, B. (1978). Orta dereceli okullarımızda Türkçe ve yazın eğitimi. Ankara: Kadıoğlu Matbaası.
  • Kavcar, C., Oğuzkan F.ve Sever S. (1998). Türkçe öğretimi. Ankara: Engin Yayınevi.
  • Korkmaz, Z. (1992). Gramer terimleri sözlüğü. Ankara: TDK Yay.
  • MEB (2006). İlköğretim okulları Türkçe dersi (6-7-8) öğretim programı.
  • Öz, M. F. (2001). Uygulamalı Türkçe öğretimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Özbay, M. (2006) . Türkçe özel öğretim yöntemleri II. Ankara: Öncü Kitap.
  • Sağır, M. (2002). İlköğretim okullarında Türkçe dil bilgisi öğretimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Sever, S. (2000). Türkçe öğretimi ve tam öğrenme. Ankara: Anı Yayıncılık.
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA56HS54TJ
Bölüm Makaleler
Yazarlar

İlhan Erdem Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mart 2008
Gönderilme Tarihi 1 Mart 2008
Yayımlandığı Sayı Yıl 2008 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Erdem, İ. (2008). ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNE GÖRE DİL BİLGİSİ KONULARININ ÖĞRETİLME GÜÇLÜKLERİ. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(1), 85-105.

                                                                                                    Türk Eğitim Bilimleri Dergisi Gazi Üniversitesi Rektörlüğü tarafından yayınlanmaktadır.

                                                                                                                                      Creative Commons Lisansı