Bu makalede, ders kitaplarındaki metin tasarımına yönelik tasarım ilkeleri belirlenmeye
çalışılmıştır.18 uzmanın değerlendirmesinden ve alan yazın incelemesinden elde edilen verilerden
yararlanılarak ortaya konan tasarım ilkeleri tipografik ögeler ve metin örgütleyiciler olmak üzere iki
grupta ele alınmıştır. Tipografik ögeler: Yazı (harf) boyutlarının öğrenci düzeyine uygunluğu, yazı
karakterinin okunabilirliği, yazı renginin ya da ton değerinin etkili kullanılması, satırlar arası yatay ve
dikey boşluğun dengeli kullanılması, dikkat odaklayıcı sözcük ya da sözcüklerin etkili tasarlanması, satır
uzunluğunun okunabilir ölçüde olması, sözcükler arasındaki boşlukların dengeli olması, harfler
arasındaki boşlukların dengeli olması, metnin sayfadaki bütünlüğüne dikkat edilmesi. Metin
örgütleyiciler: Başlıkların etkili düzenlenmesi, içindekiler listesinin işlevsel biçimde düzenlenmesi,
içindekiler listesinin ilgi çekici biçimde düzenlenmesi, kutuların amaca uygun kullanılması, her bölüm
için ilgili başlıkların listesinin hazırlanması, sözlük düzenlenmesi, kaynakça düzenlenmesi. Sonuç olarak,
ders kitaplarında yer alan metin tasarımına yönelik ögelerin öğrenme ve öğretmede etkili olabilmeleri,
tasarım ilkelerine önemli ölçüde bağlı olduğu düşünülmektedir. Ders kitaplarındaki metin tasarımını
yapan kişinin mutlaka alanında uzman olması ve kitabın yazarı ve öğretim teknolojisi uzmanı ile işbirliği
içinde çalışması, söz konusu ilkelere bir ön koşul olarak gösterilebilir.
This article tried to determine the design principles for the text design in textbooks. Based on the
data complied from the evaluations of 18 experts and literature research, the design principles were
divided into two categories as the typographic elements and the text organizations. Typographic
Elements: Compatibility of letter sizes to the student level, readability of letter character, effective use of
font color or tone, balanced use of horizontal and vertical interline spaces, effective design of attractive
words or phrases, readable length of lines, balanced inter-word spacing, balanced space between letters,
text integrity on page. Text Organizations: Effective arrangement of titles, functional arrangement of the
table of contents, attractive arrangement of the table of contents, appropriate use of boxes, list of titles for
each chapter, dictionary arrangement and bibliography arrangement.
In consequence, the author is of the opinion that the efficiency of typographic elements used for
the text design in textbooks on learning and teaching closely depends on the design principles. It may be a
prerequisite of such principles that the text designer of a textbook should be an expert in this field, and
collaborate with the textbook author and educational technologist.
Diğer ID | JA56BC25RA |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mart 2008 |
Gönderilme Tarihi | 1 Mart 2008 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2008 Cilt: 6 Sayı: 1 |