Açımlayıcı bir çalışma olarak tasarlanan bu araştırma, ilköğretim okulu müdürlerinin yönetsel süreçleri
kullanma yeterlilikleri ile “genel yöneticilik beceri ve nitelikleri” olarak tanımlanan, birtakım duygusal, sosyal ve ruhsal
donanımlarını kapsayan kişisel yeterlilikleri arasındaki ilişkinin anlaşılmasını hedeflemektedir. Bu amaçla Kilis İl Milli
Eğitim Müdürlüğüne bağlı 10 ilköğretim okulunda görev yapan (65 bayan, 35 erkek) öğretmene araştırmacılar
tarafından geliştirilen “Yönetici Değerlendirme Ölçeği” (YDÖ) ve “Kişisel Bilgi Formu” uygulanmıştır. Sonuçlar
öğretmenlerin ilköğretim okulu müdürlerinin yönetsel süreçleri kullanma yeterliliklerini genel olarak yüksek
algıladıkları (en yüksek algı değerini karşılama yüzdesi olarak ortalama %76,47); genel yöneticilik beceri ve nitelikleri
ile yönetim süreçlerini kullanma becerisi (genel) arasında olumlu yönde yüksek bir ilişki (r = 0,70) bulunurken, en
yüksek ilişki düzeyi “iletişim” sürecinde (r =0.80); en düşük ilişki ise “denetim” (r =,61) sürecinde gözlenmiştir.
Yöneticilerin bazı duygusal, sosyal ve ruhsal zekâ yeterliliklerinin, yönetim süreçlerini kullanma ustalıklarını yordayıcı
olduğu gözlenmiştir. Elde edilen bulgular bağlamında değişen okulu ve çağdaş sorumluluklarını üstlenebilecek
yöneticilerin, sosyal ve duygusal yeterliliklerini geliştirecek özel bir eğitim sürecinden geçirilmeleri önerilmektedir.
This article presents and discusses the findings of a study, designed to seek the relationship between the
primary school headmasters’ some specific emotional, social and moral qualities and their proficiency in conducting
managerial processes. 100 randomly selected teachers (65 male, 35 female) working at 10 primary schools in the
province of Kilis constituted the sample, during the academic year 2004-2005. A specially developed “School
Administrator Evaluation Questionnaire” was administered to the sample. Findings revealed that the subjects’
perception of their principals’ proficiency in employing managerial processes was rarther high (%76.47); similarly a
statistically significant relationship was observed between the principals’ emotional, social, some spiritual qualities and
their efficiency in carrying out managerial processes (in general r = 0.70); linear regression analysis showed that these
personal qualities of the principals’ seemed to be “predictors” of their managerial skills. While “communication” was
the highest correlating (r = 0.80) process; “evaluation” turned out to be the lowest one (r = 0.61). It is suggested that
school administrators capable of meeting the changing demands of contemporary education should undergo an
educational process to be equipped with some social, emotional and spiritual qualities.
Leadership by wisdom emotional intelligence managerial processes
Diğer ID | JA36AR24DF |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2007 |
Gönderilme Tarihi | 1 Haziran 2007 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2007 Cilt: 5 Sayı: 2 |