Bu araştırma, ilköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin çalışma oryantasyonlarını etkileyen demografik faktörleri
belirlemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Örneklem, 2004-2005 eğitim ve öğretim yılında yeni öğretim programının
uygulandığı okullar içerisinden seçilmiş ve bu okulların beşinci sınıfında öğrenim gören 558 öğrenciden genel tarama
modeli ile toplanan anketler değerlendirilmiştir. Araştırmada iki farklı ölçme aracı kullanılmıştır. Bunlardan ilki
öğrencilerin sosyo-ekonomik durumlarını ve kişisel özelliklerini belirlemek için kullanılırken, çalışma alışkanlık ve
tutumlarının ölçümü için Brown-Holtzman’ın geliştirdiği Çalışma Alışkanlıkları ve Tutumları Anketi’nden (SSHA-Survey
of Study Habits and Attitudes) yararlanılmıştır. Ayrıca öğrencilerin başarı durumunun tespiti için 4. ve 5. sınıf karne
notları alınmıştır. Öğrencilerin çalışma oryantasyonu puanları ile cinsiyet, sosyo-ekonomik durum, başarı durumu, ders
çalışma ortamı, anne ve babalarının eğitim durumları karşılaştırılarak farklılıkları test edilmiştir. Araştırma sonucunda;
öğrencilerin çalışma tutumları puanları çalışma alışkanlıklarından daha yüksek çıkmıştır. Çalışma oryantasyonlarını
etkileyen en önemli boyut öğretmenlerini sevmeleri iken, en olumsuz boyut gecikmeleri önlemedir. Kız öğrencilerin
çalışma oryantasyonu puanları erkeklerden daha yüksektir. En yüksek çalışma oryantasyonu puanını orta sosyoekonomik
durumdaki öğrenciler almıştır. Çalışma oryantasyonu ve tüm alt boyutlarında başarılı öğrenciler lehine
anlamlı farklılıklar bulunmuştur. Ders çalışma ortamının varlığı öğrencilerin çalışma oryantasyonunu olumlu
etkilemektedir. Anneleri ortaokul-lise mezunu olan öğrenciler en yüksek çalışma oryantasyonuna sahipken, öğrencilerin
çalışma oryantasyonları babalarının eğitimi ile paralellik göstermektedir.
Gecikmeleri önleme çalışma yöntemleri çalışma alışkanlıkları öğretmeni onaylama eğitimi kabullenme çalışma tutumları çalışma oryantasyonu
This research was performed to identify the factors affecting 5th grade students’ study orientations. The
sampling was selected from the schools where new teaching program was implemented during 2004–2005 season and
the questionnaires which were delivered to 558 5th grade students studying in these schools were assessed. Two different
instruments were used in this research. The first one was used to identify students’ socio-economical status and
demographic factors, the other, developed by Brown-Holtzman called “Survey of Study Habits and Attitudes” (SSHA),
was used to measure their study habits and attitudes. Moreover in order to determine students’ achievement levels 4th
and 5th grades transcripts scores were taken into consideration. The scores of study orientations were compared with
gender, socio-economical status, achievement level, studying environment and parental educational status and
differences are tested. According to the results, students’ study attitudes scores were higher than study habits. The most
positive factor which affects their study orientation is the love to their teacher and the most negative one is delay
avoidance. The study orientation scores of girls is higher than boys. The highest study orientation scores were taken by
middle level socio-economic status students. There is a positive relationship between the achievement level and study
orientation scores. Having a study environment is positively affect students’ study orientation. Students whose mothers
are secondary and/or high school graduates have the highest study orientation but their study orientation is also parallel
to the educational level of their father.
Delay avoidance work methods study habits teacher approval education acceptance study attitudes study orientation
Diğer ID | JA62ZY99KN |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2007 |
Gönderilme Tarihi | 1 Haziran 2007 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2007 Cilt: 5 Sayı: 2 |