BibTex RIS Kaynak Göster

SOSYAL BİLGİLER DERSİNE YÖNELİK TUTUMUN BAŞARIYA ETKİSİ

Yıl 2006, Cilt: 4 Sayı: 1, 73 - 84, 01.03.2006

Öz

Öğrenme bireyin çevresiyle etkileşimi sonucunda davranışlarında meydana gelen kalıcı izli değişiklik olarak ifade edilir. Eğitimin amacı bireyde istendik yönde davranış değişikliği sağlamaktır. Davranış değişikliğinin oluşması ya bireyin çevresiyle etkileşimi ile ya da öğrenme-öğretme etkinlikleriyle olabilecektir. Öğrenme-öğretme sürecinde öğrencilerin istendik davranışları kazanabilmeleri öğrenmeye hazır olmaları ile mümkündür. Öğrenmeye hazır olmada, öğrencinin olgunlaşması, hazır bulunuşluk düzeyi, ilgi ve ihtiyaçları, tutum ve değerleri önemli etkiye sahiptir. Bunlardan biri olan tutum, herhangi bir nesne yada kavrama ilişkin kişinin geliştirmiş olduğu olumlu yada olumsuz öğrenilen eğilimleridir. Tutum ile ilgili yapılan araştırmalar, öğrencilerin okul başarısı ile tutumları arasında anlamlı bir ilişkinin olduğunu göstermektedir. Bunun için bu araştırma, öğrencilerin Sosyal Bilgiler dersine yönelik tutumlarını belirleme amacındadır. Bu araştırmanın yöntemi betimseldir ve araştırmanın örneklemini Kırşehir ilinde 2003-2004 öğretim yılında ilköğretim 5. sınıfa devam eden 524 öğrenci oluşturmuştur. Elde edilen bulgulara göre, öğrencilerin tutum puanları ile cinsiyetleri, yaşadıkları yer ve başarı notları arasında ilişki istatistiksel olarak anlamlı ve öğrencilerin tutumları olumlu düzeyde bulunmuştur.

Kaynakça

  • Arseven, A.D. (1993). Alan Ara t rma Yöntemi. Ankara: Kad o lu Matbaas (Gül Yay nevi).
  • A kar, P. ve M. Erden. (1987). Ö retmenlik Mesle ine Yönelik Tutum Ölçe i. Ça da E itim Dergisi, Say 121
  • Balc , A. (2001). Sosyal Bilimlerde Ara t rma Yöntem Teknik ve lkeler. Ankara: Pegem A Yay nc l k.
  • Baykul, Y. (1990). lkokul Be inci S n ftan Lise ve Dengi Okullar n Son S n flar na Kadar Matematik ve Fen Derslerine Kar Tutumda Görülen De i meler ve Ö renci Seçme S nav ndaki Ba ar le li kili Oldu u Dü ünülen Baz Faktörler. Ankara: Ösym Yay nlar .
  • Bloom, B.S. (1995). nsan Nitelikleri ve Okulda Ö renme. :stanbul: M.E. Bas mevi. (Çeviren D.A. Özçelik)
  • Kaplan, A. ve A. S. :pek. (2002). Matematik Ö retmenli i Adaylar n n Ö retmenlik Mesle ine Yönelik Tutumlar n n :ncelenmesi. E itim ve Bilim. Cilt: 27, Say 125 (69-73)
  • Kaptan, S. (1998). Bilimsel Ara t rma ve statistik Teknikleri. Ankara: Tek k Web Ofset Tesisleri.
  • Karasar, N. (1991). Bilimsel Ara t rma Yöntemleri. Ankara: Bahçelievler P.K.33.
  • Koçkan, Ç. (2004). Normal ve Ta mal E itim-Ö retim Yapan lkö retim kinci Kademe Ö rencilerinin Matematik Dersine Yönelik Tutumlar n n De erlendirilmesi (K r ehir Örne i). Yay mlanmam Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi.
  • Küçükahmet, L. (1976). Ö retmen Yeti tiren Kurum Ö rencilerinin Tutumlar . Ankara Üniversitesi E itim Fakültesi Yay nlar , (12-14)
  • Sönmez, V. (1997). Sosyal Bilgiler Ö retimi ve Ö retmen K lavuzu. Ankara: An Yay nc l k.
  • Ta demir, M. (2000). E itimde Planlama ve De erlendirme. Ankara: Ocak Yay nlar .
  • Tepe, D. (1999). Ö rencilerin Fen Derslerine Kar Tutumlar le Ba ar lar Aras ndaki li ki. Yay mlanmam Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
  • Thurstone, L.L. (1967). Attitudes Can Be Measured, Readings In Attitude Theory And Measurement. Ed: Martin Fishbein. New York: John Wiley&Sons, Inc. 77-89.
  • Turgut, M.F. (1977). Tutumlar n Ölçülmesi (Ders Notu), No: 7, Ankara: Hacettepe Üniversitesi

THE EFFECTS OF ATTITUDE ON SUCCESS IN SOCIAL SCIENCES COURSES

Yıl 2006, Cilt: 4 Sayı: 1, 73 - 84, 01.03.2006

Öz

Learning is defined as permanent change in individuals’ behaviors by interactions with their environment. The aim of education is to establish planned behavior changes. This process can occur after interaction of individuals with the environment or teaching-learning activities in the schools. Behavior changes are only possible if the student is ready to learn. For the readiness of students, the level of readiness, their interests and needs, attitude and values have a great effect in learning. Attitude is defined as the negative and positive learned tendency that people developed relating to any object or concept. The researches on attitude have showed that there is a significant difference between the students’ school based success and their attitude. So this study is about determining the attitude of students to Social Sciences Classes. The method of the study is descriptive and the sample is the 5th class primary school students in Kırşehir in the 2003-2004 school term. According to the findings, there is a meaningful correlation between the attitude score and sex, the place they live and the school grades. The students’ attitudes have been found at the positive level.

Kaynakça

  • Arseven, A.D. (1993). Alan Ara t rma Yöntemi. Ankara: Kad o lu Matbaas (Gül Yay nevi).
  • A kar, P. ve M. Erden. (1987). Ö retmenlik Mesle ine Yönelik Tutum Ölçe i. Ça da E itim Dergisi, Say 121
  • Balc , A. (2001). Sosyal Bilimlerde Ara t rma Yöntem Teknik ve lkeler. Ankara: Pegem A Yay nc l k.
  • Baykul, Y. (1990). lkokul Be inci S n ftan Lise ve Dengi Okullar n Son S n flar na Kadar Matematik ve Fen Derslerine Kar Tutumda Görülen De i meler ve Ö renci Seçme S nav ndaki Ba ar le li kili Oldu u Dü ünülen Baz Faktörler. Ankara: Ösym Yay nlar .
  • Bloom, B.S. (1995). nsan Nitelikleri ve Okulda Ö renme. :stanbul: M.E. Bas mevi. (Çeviren D.A. Özçelik)
  • Kaplan, A. ve A. S. :pek. (2002). Matematik Ö retmenli i Adaylar n n Ö retmenlik Mesle ine Yönelik Tutumlar n n :ncelenmesi. E itim ve Bilim. Cilt: 27, Say 125 (69-73)
  • Kaptan, S. (1998). Bilimsel Ara t rma ve statistik Teknikleri. Ankara: Tek k Web Ofset Tesisleri.
  • Karasar, N. (1991). Bilimsel Ara t rma Yöntemleri. Ankara: Bahçelievler P.K.33.
  • Koçkan, Ç. (2004). Normal ve Ta mal E itim-Ö retim Yapan lkö retim kinci Kademe Ö rencilerinin Matematik Dersine Yönelik Tutumlar n n De erlendirilmesi (K r ehir Örne i). Yay mlanmam Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi.
  • Küçükahmet, L. (1976). Ö retmen Yeti tiren Kurum Ö rencilerinin Tutumlar . Ankara Üniversitesi E itim Fakültesi Yay nlar , (12-14)
  • Sönmez, V. (1997). Sosyal Bilgiler Ö retimi ve Ö retmen K lavuzu. Ankara: An Yay nc l k.
  • Ta demir, M. (2000). E itimde Planlama ve De erlendirme. Ankara: Ocak Yay nlar .
  • Tepe, D. (1999). Ö rencilerin Fen Derslerine Kar Tutumlar le Ba ar lar Aras ndaki li ki. Yay mlanmam Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
  • Thurstone, L.L. (1967). Attitudes Can Be Measured, Readings In Attitude Theory And Measurement. Ed: Martin Fishbein. New York: John Wiley&Sons, Inc. 77-89.
  • Turgut, M.F. (1977). Tutumlar n Ölçülmesi (Ders Notu), No: 7, Ankara: Hacettepe Üniversitesi
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA22ZE92EC
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Bayram Tay Bu kişi benim

Betül Akyürek Tay Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mart 2006
Gönderilme Tarihi 1 Mart 2006
Yayımlandığı Sayı Yıl 2006 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Tay, B., & Akyürek Tay, B. (2006). SOSYAL BİLGİLER DERSİNE YÖNELİK TUTUMUN BAŞARIYA ETKİSİ. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(1), 73-84.

                                                                                                    Türk Eğitim Bilimleri Dergisi Gazi Üniversitesi Rektörlüğü tarafından yayınlanmaktadır.

                                                                                                                                      Creative Commons Lisansı