Bu araştırmanın amacı, beşinci sınıf fen ve teknoloji dersinin Proje Tabanlı Öğrenme (PTÖ)
yaklaşımı ilkelerine göre işlenmesinin öğrenci başarısında ne derece etkili olduğunu
belirlemektir. Çalışmada gruplar arasındaki başarı farkını belirlemek amacıyla “son test
kontrol gruplu deneysel desen”, PTÖ yaklaşımının uygulandığı sınıflarda uygulamaya ilişkin
öğrenci ve veli görüşlerini almak amacıyla görüşmeler yapılmıştır. Deney ve kontrol grupları
benzer özellikteki otuz üçer öğrenciden oluşmuştur. Kontrol grubunda anlatım yöntemi
uygulanmış ve ilgili deneyler yapılmıştır. Deney grubunda ise Proje Tabanlı Öğrenme
yaklaşımına dayalı öğrenme ortamı hazırlanmıştır. Uygulamalar sonunda hazırlanan başarı
testi her iki gruba da uygulanmıştır. Ayrıca yapılan görüşmelerle veli ve öğrencilerin
görüşleri belirlenmiştir. Deneysel süreç sonunda gruplar arasında akademik başarı açısından
anlamlı bir fark bulunamamıştır.
The aim of this research is to determine the effect of project-based learning approach on the
academic aachıevement of fifth grade students in elemantary school scıence education. In
this study, experimental design for the post test controlled group method was used to
determine academic achiviment differences beetwen gruops; in the classroom that aplicated
Project Based Learning, parents’ and students’ wievs werw obtained with interviewing.
Search and control groups are, both, composed of 33 students who have similiar learning
capabilities and skills. In control group, teacher centered lecture method was applied
practising the experiments. In experimental group, the learning environment based on procet
based learning was prepared. After aplications, the achievements test was given to the both
groups and datas were analized. In addition, partners’ and students’ wiev were obtained by
interviews. As a resuls of this experimental process, no significant differences between
groups were abserved by means of academic achievements.
Diğer ID | JA46GM56SY |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mart 2012 |
Gönderilme Tarihi | 1 Mart 2012 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2012 Cilt: 10 Sayı: 1 |