Bu çalışmada, Bilişsel Değerlendirme Ölçeği’nin Türkçeye uyarlanması ve ölçeğin geçerlik, güvenirlik çalışmaları
yapılmıştır. Araştırma 2002-2003 öğretim yılında Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesinde öğrenim gören 150
öğrenci (84 kız, 66 erkek) üzerinde yapılmıştır. Ölçek 15 maddeli 5’li Likert tipi bir ölçektir. Ölçeğin geçerlik
çalışmaları kapsamında yapı geçerliği ve benzer ölçekler geçerliği çalışmaları yapılmıştır. Ölçeğin yapı geçerliği faktör
analizi ile saptanmıştır. Yapılan benzer ölçekler geçerliği çalışmasında ise Bilişsel Değerlendirme Ölçeği ile Sıfat
Tarama Listesi arasında anlamlı bir ilişki bulunmuştur (Birincil Değerlendirme için r = .81; İkincil Değerlendirme için
r = .89). Ölçeğin güvenirlik çalışmaları kapsamında Cronbach-alpha katsayısı ve madde toplam korelasyonları
hesaplanmış, test-tekrar test yöntemi kullanılmıştır. Ölçeğin cronbach alpha güvenirlik katsayısı birincil değerlendirme
için .90, ikincil değerlendirme için .87; test-tekrar test güvenirlik katsayısı birincil değerlendirme için r = .82, ikincil
değerlendirme için r = .89 olarak saptanmıştır. Ölçeğin madde toplam korelasyonları ise .27 ile .55 arasında
bulunmuştur. Analizler sonucunda, Bilişsel Değerlendirme Ölçeği’nin üniversite öğrencilerinin bilişsel değerlendirme
düzeylerini belirlemede geçerli ve güvenilir bir ölçek olduğuna karar verilmiştir.
This study investigates the reliability and validity of the Turkish adaptation of “Cognitive Appraisal Scale”. The sample
consisted of 150 (84 girls, 66 boys) undergraduates from Gazi Faculty of Education, Gazi University, Ankara. Scale
used in the research was a 15-item Likert-type revised “Cognitive Appraisal Scale” with 5-point response format. Two
methods were used to determine validity of scale. The construct validity of Cognitive Appraisal Scale was examined by
factor analysis. To test concurrent the validity, correlations between scores on Cognitive Appraisal Scale and “Adjective
Checklist” were calculated. There was a significant relationship between scores on the two scales (r = .81 for Primary
Apprasial Scale, r = .89 for Secondary Appraisal Scale). In order to calculate the reliability of the scale, Cronbachalpha,
item-total correlations and test-retest methods were used. Cronbach alpha coefficient of the scale was found .90
for Primary Appraisal Scale and .87 for Secondary Appraisal Scale; test-retest correlation coefficient was r = .82 for
Primary Appraisal Scale, r = .89 for Secondary Appraisal Scale . Item-total correlations coefficients were .27 through
.55. Considering reliability and validity study results, it can be concluded that Cognitive Appraisal Scale is a valid and
reliable instrument.
Diğer ID | JA66PB29UK |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mart 2009 |
Gönderilme Tarihi | 1 Mart 2009 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2009 Cilt: 7 Sayı: 1 |