The
objective of this study is to describe the pinons of students’ in the
contribution of visual arts education to performance tasks. The participants of
the study are 6th, 7th and 8th graders from a state school ( Samiye Naim
Foundation Secondary School) and private school ( Bahçeşehir and Ferda
Secondary School), based in Ankara (111 in total). A 5-point Likert scale has
been used developed by the researcher. The Cronbach’s Alpha reliability
coefficient is .93. ın data analysis, percentage, frequency, t test ad one way
variance analyses have been employed. The opinions of students have been
examined under three dimensions; artistic expression, artistic knowledge, skill
and visual perception, visual culture. The results of the study suggest that
the majority of the students are of the opinion that they reflect what they
learn in terms of artistic expression, artistic knowledge, skill and visual
perception, visual culture on their performance tasks. Considering “originality
and aesthetic appreciation”, female students are ahead of male students.
Bahçeşehir Private School is more successful compared to other schools in
topics requiring high-level skills, which are concrete and abstract expression,
3D works with clay, dough, light-shade performances in 3 dimension creation
skills. Based on the study findings, suggestion have been put forward to
increase the effectiveness of performance tasks
Performance tasks Visual arts education Secondary school students
Bu
araştırmanın amacı, görsel sanatlar eğitiminin performans görevlerine
katkılarına ilişkin öğrenci görüşlerini betimlemektir. Araştırmanın katılımcıları; Ankarada bulunan devlet (Samiye Naim Vakfı Ortaokulu)
ve özel ortaokul (Bahçeşehir Koleji, Ferda Koleji) 6.7.8. sınıf öğrencileridir
(111). Çalışmada araştırmacının geliştirdiği 5’li dereceleme ölçekli anket
kullanılmıştır. Anketin cronbach alpha güvenirlik katsayısı .93’tür. Verilerin
çözümlenmesinde de, % , f, t testi ve tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır.
Öğrenci görüşleri; sanatsal ifade, sanatsal
bilgi, beceri ve görsel algı, görsel kültür olmak üzere üç boyutta
incelenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre öğrencilerin çoğu, görsel sanatlar
eğitiminde sanatsal ifade, sanatsal bilgi, beceri, görsel algı ve görsel kültür
bakımından öğrendiklerini performans görevlerine yansıttıklarını
düşünmektedirler. “Özgünlük ve estetik beğeni”yi yansıtma bakımından kız
öğrenciler erkek öğrencileri geride bırakmıştır. Bahçeşehir koleji, diğer
okullara oranla üst düzey beceri gerektiren çalışmalarda daha başarılıdır. Bunlar;
soyut
ve somut ifade, kil, hamur vb. üç boyutlu çalışma, ışık-gölge ve açık-koyu
kullanarak üç boyut oluşturma becerileridir. Araştırma
bulgularında yola çıkılarak performans görevlerinin etkinliğini artıracak
önerilerde bulunulmuştur.
Performans görevleri Görsel sanatlar eğitimi Ortaokul öğrencileri
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 18 Aralık 2017 |
Gönderilme Tarihi | 8 Mayıs 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 15 Sayı: 2 |