Yükseköğretim bağlamında
öğrencilerin akademik, sosyal ve kültürel faaliyetlere etkin katılımı son
yıllarda özellikle dikkat çeken bir kavram haline gelmiştir. Öğrencilerden
kendilerine sağlanan bu faaliyetlere etkin katılım göstermeleri beklenmektedir.
Böylelikle öğrenciler, hem mesleki hem de sosyal yaşamlarında başarılı
olmalarını sağlayacak olan pek çok niteliği kazanabilmektedir. Öğrencilerin
akademik, sosyal, kültürel faaliyetlere etkin katılım göstermelerini sağlayacak
olanaklar sunmak, onları bu konuda yönlendirmek ve onların çabalarını
desteklemek üniversitelerin görevleri arasındadır. Bu görevlerin yerine
getirilebilmesi için ise öncelikle mevcut durumun -öğrencilerin etkin katılım
düzeylerinin- belirlenmesi gerekmektedir. Bu çalışmada öğrencilerin akademik,
sosyal, kültürel faaliyetlere etkin katılım düzeylerinin belirlenmesi
amaçlanmıştır. Çalışmanın modeli taramadır ve nicel araştırma yöntemi
kullanılmıştır. Çalışma grubunu 2016-2017 eğitim-öğretim yılında Ankara’daki
bir devlet üniversitenin eğitim fakültesinin farklı bölümlerine devam eden 451
öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından
hazırlanan Üniversite Öğrencilerinin Akademik,
Sosyal ve Kültürel Faaliyetlere Etkin Katılımı Anketi (ÜÖ-ASKFEKA)
kullanılmıştır. Anketin kapsam geçerliliği için uzman görüşü alınmış; Cronbach
Alpha Güvenirlik katsayısı ise .91
olarak belirlenmiştir. Veriler temel betimsel istatistik teknikleri ile analiz
edilmiştir. Araştırma sonucunda öğrencilerin akademik faaliyetlere katılım
düzeyinin orta; sosyal ve kültürel faaliyetlere katılım düzeyinin ise düşük
olduğu belirlenmiştir. Ayrıca öğrencilerin dersin öğretim elemanlarıyla ders
dışında yeterli iletişim kuramadıkları, ancak birbirleriyle sürekli iletişim
halinde oldukları, ders içi faaliyetlerin kendilerini zorlamadığı ancak
sınavlarda zorlandıkları gibi diğer bazı sonuçlara da ulaşılmıştır. Üniversite
öğrencilerinin akademik faaliyetlere etkin katılım düzeylerinin yükseltilmesi
için öğretim programları öğrencilerin ders içinde ve dışındaki faaliyetlere
etkin katılım göstermelerini sağlayacak şekilde geliştirilmelidir. Öğrencilerin
sosyal ve kültürel faaliyetlere etkin katılım düzeylerinin yükseltilmesi için
ise ücretsiz etkinlikler düzenlenmeli ve etkinliklere katılım göstermeleri
konusunda onları teşvik edici çalışmalar yapılmalıdır.
Student engagement in
academic, social and cultural activities in the context of higher education has
become a particularly noteworthy concept in recent years. It is expected that
the students engage in these activities provided to them actively. Thus,
students can gain many qualifications that will enable them to be successful in
their professional and social lives. It is among the duties of universities to
provide opportunities for students to engage in academic, social and cultural
activities, to direct them and to support their efforts. In order to fulfill
this task, it is first necessary to determine the current situation - the level
of student engagement. In this study, it was aimed to determine the engagement
levels of students in academic, social and cultural activities. The study model
was survey and quantitative research method was used. The study group was
composed of 451 students who studies at different departments at faculty of
education of a state university in 2016-2017 academic year in Ankara. As the
data collection tool, the questionnaire of the University Student Engagement in
Academic, Social and Cultural Activities (US-EASCA) was developed by the
researchers. Expert opinion was received for the content validity; The
Cronbach’s Alpha reliability coefficient was estimated as .91. The data was
analyzed with descriptive statistics. As a result of the study, the level of
student engagement in academic activities is moderate; it is low in social and
cultural activities. In addition, some other findings are that students do not
communicate adequately with the instructor outside the class, but are in
constant contact with each other; that the in-class activities do not force
them, but they are challenged by the examinations. In order to raise the level
of student engagement in academic activities, curricula should be developed to
enable students to engage in activities in and out of the classroom. On the one hand, to increase the level of
student engagement in social and cultural activities, free activities should be
organized and students should be encouraged to engage in them.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Aralık 2018 |
Gönderilme Tarihi | 4 Temmuz 2018 |
Kabul Tarihi | 19 Kasım 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 16 Sayı: 2 |