Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Evaluation of the Factors Affecting the Principal Instrument Selection of Music Teacher Candidates According to Student Opinions

Yıl 2021, Cilt: 19 Sayı: 2, 788 - 809, 28.12.2021
https://doi.org/10.37217/tebd.873044

Öz

In line with the opinions of teacher candidates studying in the Department of Music Education, this study aims to determine the factors affecting the principal instrument selection in pre-vocational and vocational education, the effects of instrument selection on academic success in principal instrument training, and their motivation to play their principal instrument effectively in their professional lives. For this purpose, the mixed-methods approach, which collects and uses quantitative and qualitative data in the same study, was used in the study. Qualitative data were obtained through a semi-structured interview form consisting of six open-ended questions, while quantitative data were obtained with four closed-ended multiple-choice questions. This study had determined that female students mostly tend towards Violin, Flute, and Guitar instruments, while male students mostly tend to use Guitar, Violin, and Baglama; the media, family and friends, and the music teacher sequentially played a significant role in students' instrument selection. Due to the reasons such as an inadequate number of lecturers, the limited student quota, and the incompatibility of the students' physical structure, students' principal instrument requests can be rejected by the commission. This study had concluded that the primary factors affecting students' academic achievement regarding the instrument were the teacher factor and the students' motivation to love their instrument, and the majority of the students had the opinion that they could play their instruments effectively in their professional lives since they had self-confidence in their musical instrument performance and loved their instruments.

Kaynakça

  • Ataman, Ö. G. (2010). Müzik öğretmeni yetiştiren kurumlardaki bireysel çalgı (flüt) ve öğretimi dersine yönelik flüt öğretim program tasarısı. (Doktora Tezi). http://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Avcıoğlu, S. (2019). Mesleki müzik eğitimi alan öğrencilerin bireysel çalgı dersine ilişkin tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). http://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Dönmez, E. C. (2019). Müzik öğretmeni adaylarının çalgı eğitimine yönelik zihin alışkanlıklarının değerlendirilmesi. (Doktora Tezi). http://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Erdem, B. (2013). Müzik öğretmeni adaylarının bireysel çalgı eğitimine dönük motivasyon düzeylerinin değerlendirilmesi. (Yüksek Lisans Tezi). http://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Gergin, Z. (2010). Bireysel çalgı dersine ilişkin öğrenci tutumlarının ve başarılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). http://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Konakcı, N. (2010). Eğitim fakültesi güzel sanatlar eğitimi bölümü müzik eğitimi anabilim dalı öğrencilerinin bireysel çalgı eğitimi dersine yönelik tutumlarının incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). http://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Lehimler, E. (2015). Müzik öğretmenlerinin derslerinde ana çalgılarını kullanma durumlarının incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4(4), 257-267. http://www.jret.org/FileUpload/ks281142/File/27.--lehimler.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Özay, S. (2013). Müzik öğretmeni yetiştirme sürecinde çalgı eğitiminin sorunları (Gazi Üniversitesi örneği). (Doktora Tezi). http://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Sönmez, V. & Alacapınar, F. G. (2013). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı
  • Teddlie, C. & Tashakkori, A. (2015). Karma yöntem araştırmalarının temelleri (Y. Dede & S. B. Demir, Çev.). Ankara: Anı.
  • Uçan, A. (1997). Müzik eğitimi temel kavramlar-ilkeler-yaklaşımlar. Ankara: Müzik Ansiklopedisi.
  • Uçan, A. (2005). Müzik eğitimi temel kavramlar-ilkeler-yaklaşımlar ve Türkiye’deki durum. Ankara: Evrensel Müzik Evi.
  • Uslu, M. & Tirgil, A. (2013). Eğitim fakültelerinde uygulanan bireysel çalgı eğitimi (keman) ders programlarının yürütülmesine yönelik eğitimci görüşlerinin değerlendirilmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(1), 47-57. http://www.jret.org/FileUpload/ks281142/ File/05a.mustafa_uslu.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin
  • Yıldız, N. (1986). Müzik öğretmeni yetiştiren yükseköğretim kurumlarında ana çalgı keman eğitiminin programlar yönünden incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). http://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Yöndem, S., Deniz-Yöndem, Z., Eden-Ünlü, S. & Nartgün, Z. (2019). Müzik eğitimi öğrencilerinde bireysel çalgı performansı başarısının psikolojik ve kişisel özelliklere göre incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(1), 299-307. doi: 10.24106/kefdergi.2541
  • YÖK. (2018). Müzik Öğretmenliği Lisans Programı. https://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/ egitim_ogretim_dairesi/Yeni-Ogretmen-Yetistirme-Lisans-Programlari/Muzik_Ogretmenligi_ Lisans_Programi.pdf sayfasından erişilmiştir.

Müzik Öğretmeni Adaylarının Bireysel Çalgı Seçimini Etkileyen Unsurların Öğrenci Görüşleri Doğrultusunda Değerlendirilmesi

Yıl 2021, Cilt: 19 Sayı: 2, 788 - 809, 28.12.2021
https://doi.org/10.37217/tebd.873044

Öz

Araştırmada, Müzik Eğitimi Ana Bilim Dalı’nda okuyan müzik öğretmeni adaylarının görüşleri doğrultusunda meslek eğitimi öncesinde ve meslek eğitiminde bireysel çalgı seçimini etkileyen faktörleri, çalgı seçiminin bireysel çalgı eğitiminde akademik başarıya olan etkileri ve mesleki yaşantılarında bireysel çalgılarını etkin bir şekilde kullanabilme motivasyonlarını tespit etmek amaçlanmıştır. Bu amaçla çalışmada, nitel ve nicel yöntemlerin birlikte kullanıldığı karma yöntem kullanılmıştır. Nitel veriler 6 açık uçlu sorudan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu, nicel veriler ise 4 kapalı uçlu seçmeli sorular ile elde edilmiştir. Araştırma sonucunda mesleki müzik eğitimi öncesinde kadın öğrencilerin çoğunlukla keman, flüt ve gitar çalgılarına; erkek öğrencilerin ise çoğunlukla gitar, keman ve bağlama çalgısına eğilim gösterdikleri; öğrencilerin bu çalgıları tercih etmelerinde sırasıyla medya, aile, arkadaş çevresi ve müzik öğretmeninin büyük rolü olduğu anlaşılmıştır. Meslek eğitiminde ise öğrencilerin bireysel çalgı seçiminde öğrencinin talep ettiği bireysel çalgının kurul tarafından reddedilme sebeplerinin çoğunlukla öğretmen sayısının yetersizliğinden kaynaklı sınırlı öğrenci kontenjanından ve öğrencilerin fiziki yapısına uygun olmamasından kaynaklandığı anlaşılmaktadır. Öğrencilerin çalgıya ilişkin akademik başarıyı etkileyen faktörlerin ise öğretmen faktörü ve öğrencinin çalgısını sevmesine ilişkin motivasyonuna bağlı olduğu, öğrencilerin büyük bir çoğunluğunun çalgı performansı konusunda özgüvene sahip olmalarından ve çalgılarını sevmelerinden dolayı mesleki yaşantılarında çalgılarını etkin bir şekilde kullanabilecekleri görüşlerine sahip oldukları sonuçlarına ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Ataman, Ö. G. (2010). Müzik öğretmeni yetiştiren kurumlardaki bireysel çalgı (flüt) ve öğretimi dersine yönelik flüt öğretim program tasarısı. (Doktora Tezi). http://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Avcıoğlu, S. (2019). Mesleki müzik eğitimi alan öğrencilerin bireysel çalgı dersine ilişkin tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). http://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Dönmez, E. C. (2019). Müzik öğretmeni adaylarının çalgı eğitimine yönelik zihin alışkanlıklarının değerlendirilmesi. (Doktora Tezi). http://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Erdem, B. (2013). Müzik öğretmeni adaylarının bireysel çalgı eğitimine dönük motivasyon düzeylerinin değerlendirilmesi. (Yüksek Lisans Tezi). http://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Gergin, Z. (2010). Bireysel çalgı dersine ilişkin öğrenci tutumlarının ve başarılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). http://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Konakcı, N. (2010). Eğitim fakültesi güzel sanatlar eğitimi bölümü müzik eğitimi anabilim dalı öğrencilerinin bireysel çalgı eğitimi dersine yönelik tutumlarının incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). http://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Lehimler, E. (2015). Müzik öğretmenlerinin derslerinde ana çalgılarını kullanma durumlarının incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4(4), 257-267. http://www.jret.org/FileUpload/ks281142/File/27.--lehimler.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Özay, S. (2013). Müzik öğretmeni yetiştirme sürecinde çalgı eğitiminin sorunları (Gazi Üniversitesi örneği). (Doktora Tezi). http://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Sönmez, V. & Alacapınar, F. G. (2013). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı
  • Teddlie, C. & Tashakkori, A. (2015). Karma yöntem araştırmalarının temelleri (Y. Dede & S. B. Demir, Çev.). Ankara: Anı.
  • Uçan, A. (1997). Müzik eğitimi temel kavramlar-ilkeler-yaklaşımlar. Ankara: Müzik Ansiklopedisi.
  • Uçan, A. (2005). Müzik eğitimi temel kavramlar-ilkeler-yaklaşımlar ve Türkiye’deki durum. Ankara: Evrensel Müzik Evi.
  • Uslu, M. & Tirgil, A. (2013). Eğitim fakültelerinde uygulanan bireysel çalgı eğitimi (keman) ders programlarının yürütülmesine yönelik eğitimci görüşlerinin değerlendirilmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(1), 47-57. http://www.jret.org/FileUpload/ks281142/ File/05a.mustafa_uslu.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin
  • Yıldız, N. (1986). Müzik öğretmeni yetiştiren yükseköğretim kurumlarında ana çalgı keman eğitiminin programlar yönünden incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). http://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Yöndem, S., Deniz-Yöndem, Z., Eden-Ünlü, S. & Nartgün, Z. (2019). Müzik eğitimi öğrencilerinde bireysel çalgı performansı başarısının psikolojik ve kişisel özelliklere göre incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(1), 299-307. doi: 10.24106/kefdergi.2541
  • YÖK. (2018). Müzik Öğretmenliği Lisans Programı. https://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/ egitim_ogretim_dairesi/Yeni-Ogretmen-Yetistirme-Lisans-Programlari/Muzik_Ogretmenligi_ Lisans_Programi.pdf sayfasından erişilmiştir.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Taner Topaloğlu 0000-0002-2095-3672

Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 2 Şubat 2021
Kabul Tarihi 21 Nisan 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 19 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Topaloğlu, T. (2021). Müzik Öğretmeni Adaylarının Bireysel Çalgı Seçimini Etkileyen Unsurların Öğrenci Görüşleri Doğrultusunda Değerlendirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 19(2), 788-809. https://doi.org/10.37217/tebd.873044

                                                                                                    Türk Eğitim Bilimleri Dergisi Gazi Üniversitesi Rektörlüğü tarafından yayınlanmaktadır.

                                                                                                                                      Creative Commons Lisansı