Movies are tools that deal with various aspects of human life and convey them to the outside world. Most people can find clues about their own lives in movies. In this study, the movie Gifted, which is about the education and career development process of a gifted child, was analyzed in terms of the career development of gifted individuals based on Krumboltz's Social Learning Theory. Document analysis, one of the qualitative research designs, was used in the study. In the findings of the study, the themes of genetic factors, environmental events/conditions, learning experiences, task approach skills and generalizations were obtained. Among these themes, environmental events/conditions stood out. In the environmental events/conditions theme, the category of individuals in the social environment was observed the most. In this respect, it was observed that the individuals in the immediate environment of Mary, the gifted child in the movie, were very influential in her career development process. In addition, in the movie, in line with Krumboltz's Social Learning Theory, it was concluded that genetic and environmental factors affected the career development process together and interactively. It can be said that the movie can support film therapy applications that can be used to examine the career development of gifted individuals. Finally, the findings are discussed within the framework of the related literature, and various recommendations are presented.
Gifted individuals Career development Krumboltz's Social Learning Theory Movie analysis
Filmler, insan yaşamını çeşitli yönlerle ele alıp dışarıya aktaran araçlardır. Çoğu insan, filmlerde kendi yaşamına ilişkin ipuçları bulabilmektedir. Bu araştırmada, üstün yetenekli bir çocuğun eğitim ve kariyer gelişim sürecini konu alan Deha (Gifted) filmi, Krumboltz’un Sosyal Öğrenme Kuramı temel alınarak üstün yetenekli bireylerin kariyer gelişimleri bakımından incelenmiştir. Çalışmada, nitel araştırma desenlerinden doküman incelemesi kullanılmıştır. Araştırmanın bulgularında, genetik faktörler, çevresel olaylar/koşullar, öğrenme deneyimleri, göreve yaklaşım becerileri ve genellemeler temaları elde edilmiş olup bu temalar arasında çevresel olaylar/koşullar öne çıkmıştır. Çevresel olaylar/koşullar teması altında en fazla sosyal çevredeki bireyler kategorisi gözlenmiştir. Bu doğrultuda, filmde üstün yetenekli bir çocuk olan Mary’nin kariyer gelişim sürecinde yakın çevresindeki bireylerin oldukça etkili olduğu görülmüştür. Ayrıca, filmde Krumboltz’un Sosyal Öğrenme Kuramı ile uyumlu olarak, genetik ve çevresel etmenlerin birlikte ve etkileşimli bir biçimde kariyer gelişim sürecini etkilediği sonucuna ulaşılmıştır. Filmin, üstün yetenekli bireylerin kariyer gelişimlerini incelemek için kullanılabilecek film terapi uygulamalarına destek olabileceği söylenebilir. Son olarak, bulgular ilgili alanyazın çerçevesinde tartışılmış ve çeşitli öneriler sunulmuştur.
Üstün yetenekli bireyler Kariyer gelişimi Krumboltz'un Sosyal Öğrenme Kuramı Film analizi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Kariyer Danışmanlığı, Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık (Diğer), Özel Yetenekli Eğitimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 19 Nisan 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2024 |
Gönderilme Tarihi | 25 Eylül 2023 |
Kabul Tarihi | 10 Ocak 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 22 Sayı: 1 |