Okul Öncesi Eğitim Kurumlarına Devam Eden 5 Yaş Çocuklarına Yönelik Fen Eğitiminde Bilgisayar Destekli Probleme Dayalı Öğrenme Yaklaşımı
Yıl 2024,
Cilt: 22 Sayı: 2, 1243 - 1265, 30.08.2024
Kübra Aslan
,
Esra Benli Özdemir
Öz
Bu araştırmanın amacı fen eğitiminde bilgisayar destekli probleme dayalı öğrenme yönteminin okul öncesi eğitime devam eden 5 yaş çocuklarının akademik başarılarına etkisini incelemektir. Araştırmada eş zamanlı karma yöntem tasarım modeli kullanılmıştır. Bu araştırmanın çalışma grubu, 2023-2024 eğitim–öğretim yılında Manisa ili merkez ilçesinde bulunmakta olan bağımsız okul öncesi eğitim kurumundaki anasınıfı 5 yaş şubesine kayıtlı toplamda 25 (nerkek=13, nkız=12) öğrenciden oluşmaktadır. Çalışma grubunda yer alan okul öncesi öğrencileri, araştırmacılar tarafından hazırlanan “Basit Makineler” konusuna yönelik bilgisayar destekli probleme dayalı öğrenme etkinlikleri ile 10 ders saati boyunca uygulamaya katılmıştır. Çalışmaya ait veriler ise araştırmacılar tarafından hazırlanan “Basit makine resmi çizelim” ve ‘Basit makine tasarlayalım ve yapalım” formları ile elde edilmiştir. Veriler içerik analizi ile analiz edilmiştir. Elde edilen sonuçlar doğrultusunda, okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 5 yaş çocuklarının fen eğitiminde bilgisayar destekli probleme dayalı öğrenme yönteminin öğrencilerin basit makineler ile ilgili akademik başarılarını geliştirdiği görülmüştür. Öğrencilerin günlük hayatta karşılaşabilecekleri problemlere çözüm bulmada eğlenerek öğrenmelerini sağladığı dikkat çekmiştir.
Kaynakça
- Aktaş-Arnas, Y., Aslan, D. & Günay-Bilaloğlu, R. (2012). Okul öncesi dönemde fen eğitimi (3. b.) Ankara: Vize.
- Creswell, J. W. (2017). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches (4. b.). Sage.
- Creswell, J. W. & Plano-Clark, V. L. (2018). Designing and conducting mixed methods research (3. b.). Sage.
- Çeliköz, N. & Kol, S. (2016). Bilgisayar Destekli Öğretimin (BDÖ) altı yaş çocuklarına zaman ve mekân kavramlarını kazandırmaya etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(4), 1803-1820.
- Demir, N. & Kabadayı, A. (2008). Erken yaşta renk kavramının kazandırılmasında bilgisayar destekli ve geleneksel öğretim yöntemlerinin karşılaştırılması. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 5(1), 1-18.
- Kacar, A. Ö. & Doğan, N. (2007). Okul öncesi eğitimde bilgisayar destekli eğitimin rolü. Akademik Bilişim, 31, 1-11.
- Karabulutlu, L. (2018). Okul öncesi fen eğitiminde analojilerin ve bilgisayar destekli eğitimin akademik başarı açısından değerlendirilmesi. (Yüksek Lisans Tezi). https://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
- Karasar, N. (2006). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel.
- Kadıoğlu-Ateş, H. & Aslan, D. (2023). İlkokulda bilgisayar destekli öğretim modelinin kullanılması. International Social Sciences Studies Journal, 9(109), 5983-5995.
- MEB. (2024). Okul Öncesi Öğretim Programı. https://tegm.meb.gov.tr/dosya/okuloncesi/guncellenen okuloncesiegitimprogrami.pdf sayfasından erişilmiştir.
- Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (2. b.). Thousand Oaks, CA: Sage.
- Okur-Akçay, N., Halmatov, M., & Macun, B. (2017). Okul öncesi dönemde fen öğretiminde teknolojinin rolü. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi(35), 106-116.
- Pilli, O. (2008). The effects of computer-assisted instruction on the achievement, attitudes and retention of fourth grade mathematics course. (Doktora Tezi). https://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
- Tanyeri, T. (2008). Temel bilgisayar becerileri. Ankara: Pegem.
- Yenice, N., Sümer, Ş., Oktaylar, H. C., & Erbil, E. (2003). Fen Bilgisi derslerinde bilgisayar destekli öğretimin dersin hedeflerine ulaşma düzeyine etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 152-158.
- Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
- Yıldız, S. & Zengin, R. (2023). Türkiye’de okul öncesi fen eğitimine yönelik yapılan araştırmaların analizi: Meta-sentez çalışması. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 33(3), 1183-1197.
Computer-Supported Problem-Based Learning Approach in Science Education for 5-Year-Olds Attending Preschool Institutions
Yıl 2024,
Cilt: 22 Sayı: 2, 1243 - 1265, 30.08.2024
Kübra Aslan
,
Esra Benli Özdemir
Öz
This research aims to investigate the impact of computer-supported problem-based learning (PBL) methods on the academic achievements of 5-year-old children in early childhood science education. A convergent mixed method design was used in the study. The study group consisted of 25 students (13 males and 12 females) enrolled in the kindergarten class of an independent preschool education institution in the central district of Manisa province during the 2023-2024 academic year. The preschool students in the study group participated in computer-supported problem-based learning activities focused on "Simple Machines" for a total of 10 hours, designed by the researchers. Data for the study were collected using "Drawing Simple Machine Diagrams" and "Designing and Building Simple Machines" forms prepared by the researchers. The collected data were analyzed through content analysis. Based on the results obtained, it was observed that the computer-supported problem-based learning method in science education for 5-year-old children attending preschool institutions improved students' academic achievement in understanding simple machines. It was also noted that this approach provided enjoyable learning experiences for students, helping them to solve problems they might encounter in their daily lives.
Kaynakça
- Aktaş-Arnas, Y., Aslan, D. & Günay-Bilaloğlu, R. (2012). Okul öncesi dönemde fen eğitimi (3. b.) Ankara: Vize.
- Creswell, J. W. (2017). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches (4. b.). Sage.
- Creswell, J. W. & Plano-Clark, V. L. (2018). Designing and conducting mixed methods research (3. b.). Sage.
- Çeliköz, N. & Kol, S. (2016). Bilgisayar Destekli Öğretimin (BDÖ) altı yaş çocuklarına zaman ve mekân kavramlarını kazandırmaya etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(4), 1803-1820.
- Demir, N. & Kabadayı, A. (2008). Erken yaşta renk kavramının kazandırılmasında bilgisayar destekli ve geleneksel öğretim yöntemlerinin karşılaştırılması. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 5(1), 1-18.
- Kacar, A. Ö. & Doğan, N. (2007). Okul öncesi eğitimde bilgisayar destekli eğitimin rolü. Akademik Bilişim, 31, 1-11.
- Karabulutlu, L. (2018). Okul öncesi fen eğitiminde analojilerin ve bilgisayar destekli eğitimin akademik başarı açısından değerlendirilmesi. (Yüksek Lisans Tezi). https://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
- Karasar, N. (2006). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel.
- Kadıoğlu-Ateş, H. & Aslan, D. (2023). İlkokulda bilgisayar destekli öğretim modelinin kullanılması. International Social Sciences Studies Journal, 9(109), 5983-5995.
- MEB. (2024). Okul Öncesi Öğretim Programı. https://tegm.meb.gov.tr/dosya/okuloncesi/guncellenen okuloncesiegitimprogrami.pdf sayfasından erişilmiştir.
- Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (2. b.). Thousand Oaks, CA: Sage.
- Okur-Akçay, N., Halmatov, M., & Macun, B. (2017). Okul öncesi dönemde fen öğretiminde teknolojinin rolü. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi(35), 106-116.
- Pilli, O. (2008). The effects of computer-assisted instruction on the achievement, attitudes and retention of fourth grade mathematics course. (Doktora Tezi). https://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
- Tanyeri, T. (2008). Temel bilgisayar becerileri. Ankara: Pegem.
- Yenice, N., Sümer, Ş., Oktaylar, H. C., & Erbil, E. (2003). Fen Bilgisi derslerinde bilgisayar destekli öğretimin dersin hedeflerine ulaşma düzeyine etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 152-158.
- Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
- Yıldız, S. & Zengin, R. (2023). Türkiye’de okul öncesi fen eğitimine yönelik yapılan araştırmaların analizi: Meta-sentez çalışması. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 33(3), 1183-1197.