Bu çalışmada görmeyen çocuklarla çalışan öğretmenlerin Braille yazıya ilişkin tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Betimsel araştırma olarak yürütülen bu çalışmada veriler toplanırken Aslan vd. (2019) tarafından geliştirilmiş olan Braille Yazıya Yönelik Tutum Ölçeği’nden yararlanılmıştır. Demografik bilgiler için ise araştırmacılar tarafından geliştirilen bilgi formu kullanmıştır. Araştırmanın katılımcılarını çeşitli kamu okullarında ve özel rehabilitasyon merkezlerinde görmeyen çocuklarla çalışan toplam 94 öğretmen oluşturmaktadır. Bu çalışmada elde edilen veriler cinsiyet, yaş, hizmet yılı (kıdem) ve Braille yazıya yönelik eğitim alma değişkenleri bakımından değerlendirilerek incelenmiştir. Araştırmadan elde edilen veriler SPSS paket programından yararlanılarak analiz edilmiştir. Verilerin analizinde t-testi ve tek yönlü varyans analizi istatistiksel yöntemleri kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçları incelendiğinde görmeyen çocuklarla çalışan öğretmenlerin Braille yazıya ilişkin tutumlarının cinsiyet değişkeni açısından değişmediği bulunmuştur. Braille yazıya ilişkin herhangi bir eğitim alan katılımcıların eğitim almayan katılımcılardan daha olumlu tutumları olduğu görülmüştür. Katılımcıların yaş ve hizmet yılı arttıkça Braille yazıya ilişkin olumlu tutumların da arttığı tespit edilmiştir.
In this study, it was aimed to determine the attitudes of teachers working with blind children towards Braille writing in terms of various variables. In this study, which was conducted as descriptive research, the Attitude Scale Towards Braille Writing developed by Aslan et al. (2019) was used to collect data. For demographic information, the information form developed by the researchers was used. The participants of the study consisted of 94 teachers working with blind children in various public schools and private rehabilitation centers. The data obtained in this study were evaluated and analyzed in terms of gender, age, years of service (seniority) and receiving training on Braille writing. The data obtained at the end of this study were analyzed through SPSS software. In the analysis of the data, t-test and one-way analysis of variance statistical methods were used. When the results of the study were examined, it was found that the attitudes of teachers working with blind children towards Braille writing did not change in terms of gender. It was seen that the participants who received any training on Braille writing had more positive attitudes than the participants who did not receive any training. It was found that as the age and working years of the participant teachers working with blind children increased, positive attitudes towards Braille writing also increased.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Görme Engelli Eğitimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 6 Mart 2025 |
Yayımlanma Tarihi | |
Gönderilme Tarihi | 27 Ekim 2023 |
Kabul Tarihi | 5 Mayıs 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 23 Sayı: 1 |