Dijital zekâ ve dijital zekâyı oluşturan beceriler teknolojinin her yaştan bireyin hayatına dâhil olmasıyla önem kazanmıştır. Eğitimden alışverişe günlük birçok faaliyetin yürütüldüğü dijital ortamlar ve bu imkânı sağlayan dijital araçların bireylerin hayatına olumlu ve olumsuz birçok etkisi bulunmaktadır. Başta çocukların etkilendiği dijital araç gereçler çocukların hayatına çok erken yaşlarda girmektedir. Çocukların bu etkilerin olumsuz yönlerinden korunması ve geleceğin dijital dünyasında olumlu davranışlar kazanması açısından dijital zekâ becerileri göstermesi gerekmektedir. Son yıllarda giderek önemi artan dijital zekâ kavramı ile ilgili erken çocukluk döneminde kısıtlı sayıda çalışma bulunmaktadır. Bu çalışmada, 2010-2023 yılları arasında ulusal ve uluslararası alanyazında erken çocuklukta dijital zekâ konusunda yayımlanmış çalışmalar belirli değişkenler açısından incelenmiştir. Çalışma kapsamında yürütülen sistematik tarama ile elde edilen verilerin analizinde betimsel analiz yöntemi kullanılmıştır. Yapılan sistematik taramada Google Akademik, Ulusal Tez Merkezi, ERIC, Scopus ve Springer Link veri tabanları kullanılarak 23 farklı çalışmaya ulaşılmıştır. Çalışmalar amaç, yöntem, katılımcı grubu, konu ve yayın yılı başlıkları altında detaylı incelenmiştir. Yapılan incelemeler sonucunda elde edilen bilgilerle alanyazına ilişkin durum ortaya konmuştur. Son olarak erken çocuklukta dijital zekâ konusuna ilişkin mevcut durum ortaya konarak gelecek araştırmalara yönelik önerilerde bulunulmuştur.
Dijital zekâ Dijital beceriler Dijital yeterlilik Erken çocukluk
Digital intelligence and the skills that make up digital intelligence have gained importance with the inclusion of technology in the lives of individuals of all ages. Digital environments where many daily activities from education to shopping are carried out and digital tools that provide this opportunity have many positive and negative effects on the lives of individuals. Digital tools, which primarily affect children, enter children's lives at a very early age. Children need to show digital intelligence skills in order to protect them from the negative aspects of these effects and to gain positive behaviors in the digital world of the future. There are a limited number of studies on the concept of digital intelligence, which has become increasingly important in recent years, in early childhood. In this study, the studies published in the national and international literature on digital intelligence in early childhood between 2010 and 2023 were analyzed in terms of certain variables. Descriptive analysis method was used to analyze the data obtained from the systematic review conducted within the scope of the study. In the systematic review, 23 different studies were reached by using Google Scholar, National Thesis Center, ERIC, Scopus and Springer Link databases. The studies were examined in detail under the titles of purpose, method, participant group, subject and publication year. With the information obtained as a result of the examinations, information about the literature was revealed. Finally, the current situation regarding digital intelligence in early childhood was presented and suggestions were made for future research.
Digital intelligence Digital skills Digital competence Early childhood
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Okul Öncesi Eğitim |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 6 Mart 2025 |
Yayımlanma Tarihi | |
Gönderilme Tarihi | 22 Ocak 2024 |
Kabul Tarihi | 27 Mayıs 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 23 Sayı: 1 |