Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Special Art Education for Children: Parents' Expectations and Motivations

Yıl 2025, Cilt: 23 Sayı: 2, 1326 - 1352, 31.08.2025
https://doi.org/10.37217/tebd.1602886

Öz

The main purpose of this study is to identify and analyze the expectations and motivations of parents who have their children receive special art education to support their artistic development. This study was designed in line with the qualitative research method and a case study design was used. The study group of the research consisted of the parents of children receiving education in special painting workshops. In this context, a total of 39 parents participated in the study. Data were collected through a semi-structured interview form and demographic information questions. Content analysis method was used to analyze the data, and the analysis was carried out using MAXQDA software. The findings obtained from the interviews showed that the private painting education process provided artistic, emotional and physical development in children and that these developments affected the motivation of parents. In addition, the fact that the facilities, course content, length of the course, and the painting course given by the branch teacher are all in favor of private painting workshops rather than the painting education given in public (state/college) schools has changed the parents' perspective on painting education. According to the statements of the parents, special drawing education improved children's observation skills, contributed to the processes of drawing attention to details, patience, self-confidence, color use and learning technical concepts. These processes have a positive impact on children's cognitive, emotional and artistic development.

Kaynakça

  • Acer, D. (2015). The arts in Turkish preschool education. Arts Education Policy Review, 116(1), 43-50.
  • Adar-Cömert, S. (2019). Görsel sanatlar öğretmenlerinin karşılaştıkları problemler ve çözüm önerileri. Ekev Akademi Dergisi, 23(78), 497-510.
  • Ateş, A. & Yılmaz, M. (2024). Sanat eğitiminde görsel algının geliştirilmesine yönelik bir yöntem önerisi. TEBD, 22(2), 1577-1600. https://doi.org/10.37217/tebd.1486038
  • Aytaçlı, B. (2012). Durum çalışmasına ayrıntılı bir bakış. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(1), 1-9.
  • Bastaban, Ü. (2023). Visual art teachers’ perceptions about visual arts lesson: a case study. Journal of Gifted Education and Creativity, 10(3), 221-234.
  • Bilirdönmez, K. & Karabulut, N. (2016). Sanat eğitimi süreç ve kuramları. Ekev Akademi Dergisi, 20(65), 343-355.
  • Buyurgan, S. & Buyurgan, U. (2012). Sanat eğitimi ve öğretimi (3. b.). Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, E. Ö., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri (19. b.). Pegem Akademi.
  • Creswell, J. W. (2013). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches. Sage.
  • Demirci-Katırancı, M. (2020). Görsel sanatlar öğretimi. Nobel.
  • Erdoğan, G. (2025). Türkiye’de sanat eğitiminin işleyişi ve gelişimi için öneriler. Asya Studies, 9(31), 203-222. https://doi.org/10.31455/asya.1635687
  • Fischer, E. (2020). Sanatın gerekliliği (C. Çapan, Çev., 8. b.). Sözcükler.
  • Kar, M. (2022). Çocukların zihinsel gelişiminde sanat eğitiminin etkisi. Ulakbilge, 10(73), 697-704.
  • Kitzinger, J. & Farquhar, C. (1999). The analytical potential of ‘sensitive moments’ in focus group discussion. R. Barbour & J. Kitzinger (Ed.), Developing focus group research: Politics, theory and practice içinde (s. 156–172). Sage.
  • Küçüköner, H. (2024). Resim kursu öğrencilerinin resimlerinde uzay temasına ilişkin görsel yorumlamalar. Necmettin Erbakan Üniversitesi Ereğli Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 385-402. https://doi.org/10.51119/ereegf.2024.88
  • MEB. (2018). Görsel Sanatlar Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar). https://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/2018121111026326-GORSEL%20SANATLAR.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Mercin, L. & Alakuş, O. (2007). Birey ve toplum için sanat eğitiminin gerekliliği. D. Ü. Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 9, 14-20.
  • Mert, A., Gürbüz, A. A., Köse, M., & Göktepe, K. (2025). Görsel-işitsel ağırlıklı derslerde atölyelerin sahip olduğu fiziksel özelliklerin öğrenme üzerindeki etkileri. D-Sanat, 1(9), 40-55. https://doi.org/10.5281/zenodo.15031043
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (2. b.). Sage.
  • Özeke-Kocabaş, E. (2006). Parent involment in education: Studies in Turkey and in the World. Turkish Psychological Counseling and Guidance Journal, 3(26), 143-153. https://doi.org/10.17066/pdrd.25963
  • Patton, Q. M. (2018). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (M. Bütün & S. B. Demir, Çev. Ed., 3. b). Pegem.
  • San, İ. (2010). Sanat eğitimi kuramları (3. b.). Ütopya.
  • San, İ. (2019). Sanat ve eğitim: Yaratıcılık, temel sanat kuramları, sanat eleştirisi yaklaşımları (5. b.). Ütopya.
  • Samsun, M. & Güven, İ. M. V. N. (2022). Sanat eğitiminin çocuk gelişimi üzerindeki etkileri üzerine. İdil, 99, 1597–1608. https://doi.org/10.7816/idil-11-99-06
  • Tanrıverdi, İ. & Güneş-Aytaç, N. (2023). Görsel sanatlar öğretmenlerinin okul idarecilerinden kaynaklı yaşadıkları sorunlar ve çözüm önerileri. Cumhuriyet International Journal of Education, 12(4), 984-997.
  • Türkan-Taş, S. (2013). A rewiev for increasing the efficiency of visual arts course in primary education first stage. Educational Research Association the International Journal of Research in Teacher Education, 4(1), 14-22.
  • Uysal, N. & Ceylan-Dadakoğlu, S. (2024). Türkiye’de Görsel Sanatlar Dersi Öğretim Programı’nın uygulanabilirliğinin alan öğretmenleri tarafından değerlendirilmesi. TEBD, 22(2), 1349-1383. https://doi.org/10.37217/tebd.1421709
  • Yavuzer, H. (2017). Resimleriyle çocuk (21. b.). Remzi.
  • Yazar, T., Aslan, T., & Şener, S. (2014). Sanat eğitimi sorunu olarak ülkemizde ilk ve orta öğretim kurumlarında sanat eğitimine olan ilgisizlik sebepleri. Ondokuz Mayıs University Journal of Education Faculty, 33(2), 593-605. https://doi.org/10.7822/omuefd.33.2.18
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (12. b.). Seçkin.
  • Yılmaz, M. (2010). Görsel sanatlarda teknik ve yöntemler. K. Artut (Ed.), Görsel sanatlar eğitiminde özel öğretim yöntemleri içinde (s. 251-298). Anı.
  • Yige, M. M. (2019). Visual arts education provisions for primary schools in Turkey. Arts Education Policy Review, 120(1), 11-18.
  • Yolcu, E. (2022). Sanat eğitimi kuramları ve yöntemleri (5. b.). Pegem Akademi.

Çocuklar için Özel Resim Eğitimi: Ebeveynlerin Beklentileri ve Motivasyonları

Yıl 2025, Cilt: 23 Sayı: 2, 1326 - 1352, 31.08.2025
https://doi.org/10.37217/tebd.1602886

Öz

Bu araştırmanın temel amacı, çocuklarının sanatsal gelişimini desteklemek adına özel resim eğitimi aldıran ebeveynlerin, özel resim eğitimine yönelik beklenti ve motivasyonlarını belirlemek ve analiz etmektir. Bu çalışma nitel araştırma yöntemi doğrultusunda tasarlanmış olup, durum çalışması deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, özel resim atölyelerinde eğitim alan çocukların ebeveynleri oluşturmaktadır. Bu kapsamda, toplam 39 ebeveyn araştırmaya katılmıştır. Veriler, yarı yapılandırılmış görüşme formu ve demografik bilgi soruları aracılığıyla toplanmıştır. Verilerin analizinde içerik analizi yöntemi kullanılmış ve analizler MAXQDA programı aracılığıyla gerçekleştirilmiştir. Görüşmelerden elde edilen bulgular, özel resim eğitimi sürecinin çocuklarda sanatsal, duygusal ve fiziksel gelişim sağladığını ve bu gelişimlerin ebeveynlerin motivasyonlarını etkilediğini göstermektedir. Ayrıca özel resim atölyeleriyle resmî (devlet/kolej) okullarda verilen resim eğitimi arasında imkânlar, ders içerikleri, ders süresinin uzunluğu, resim dersinin branş öğretmeni tarafından verilmesi gibi durumların özel resim atölyeleri lehine olması resim eğitimine yönelik ebeveynlerin bakış açısını değiştirmiştir. Ebeveynlerin ifadelerine göre özel resim eğitimi çocukların gözlem becerilerini geliştirmekte, detaylara dikkat çekme, sabır, özgüven, renk kullanımı ve teknik kavramları öğrenme süreçlerine katkı sağlamaktadır. Bu süreçlerin çocukların bilişsel, duygusal ve sanatsal gelişimine olumlu yönde etkide bulunduğu belirtilmiştir.

Kaynakça

  • Acer, D. (2015). The arts in Turkish preschool education. Arts Education Policy Review, 116(1), 43-50.
  • Adar-Cömert, S. (2019). Görsel sanatlar öğretmenlerinin karşılaştıkları problemler ve çözüm önerileri. Ekev Akademi Dergisi, 23(78), 497-510.
  • Ateş, A. & Yılmaz, M. (2024). Sanat eğitiminde görsel algının geliştirilmesine yönelik bir yöntem önerisi. TEBD, 22(2), 1577-1600. https://doi.org/10.37217/tebd.1486038
  • Aytaçlı, B. (2012). Durum çalışmasına ayrıntılı bir bakış. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(1), 1-9.
  • Bastaban, Ü. (2023). Visual art teachers’ perceptions about visual arts lesson: a case study. Journal of Gifted Education and Creativity, 10(3), 221-234.
  • Bilirdönmez, K. & Karabulut, N. (2016). Sanat eğitimi süreç ve kuramları. Ekev Akademi Dergisi, 20(65), 343-355.
  • Buyurgan, S. & Buyurgan, U. (2012). Sanat eğitimi ve öğretimi (3. b.). Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, E. Ö., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri (19. b.). Pegem Akademi.
  • Creswell, J. W. (2013). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches. Sage.
  • Demirci-Katırancı, M. (2020). Görsel sanatlar öğretimi. Nobel.
  • Erdoğan, G. (2025). Türkiye’de sanat eğitiminin işleyişi ve gelişimi için öneriler. Asya Studies, 9(31), 203-222. https://doi.org/10.31455/asya.1635687
  • Fischer, E. (2020). Sanatın gerekliliği (C. Çapan, Çev., 8. b.). Sözcükler.
  • Kar, M. (2022). Çocukların zihinsel gelişiminde sanat eğitiminin etkisi. Ulakbilge, 10(73), 697-704.
  • Kitzinger, J. & Farquhar, C. (1999). The analytical potential of ‘sensitive moments’ in focus group discussion. R. Barbour & J. Kitzinger (Ed.), Developing focus group research: Politics, theory and practice içinde (s. 156–172). Sage.
  • Küçüköner, H. (2024). Resim kursu öğrencilerinin resimlerinde uzay temasına ilişkin görsel yorumlamalar. Necmettin Erbakan Üniversitesi Ereğli Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 385-402. https://doi.org/10.51119/ereegf.2024.88
  • MEB. (2018). Görsel Sanatlar Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar). https://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/2018121111026326-GORSEL%20SANATLAR.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Mercin, L. & Alakuş, O. (2007). Birey ve toplum için sanat eğitiminin gerekliliği. D. Ü. Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 9, 14-20.
  • Mert, A., Gürbüz, A. A., Köse, M., & Göktepe, K. (2025). Görsel-işitsel ağırlıklı derslerde atölyelerin sahip olduğu fiziksel özelliklerin öğrenme üzerindeki etkileri. D-Sanat, 1(9), 40-55. https://doi.org/10.5281/zenodo.15031043
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (2. b.). Sage.
  • Özeke-Kocabaş, E. (2006). Parent involment in education: Studies in Turkey and in the World. Turkish Psychological Counseling and Guidance Journal, 3(26), 143-153. https://doi.org/10.17066/pdrd.25963
  • Patton, Q. M. (2018). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (M. Bütün & S. B. Demir, Çev. Ed., 3. b). Pegem.
  • San, İ. (2010). Sanat eğitimi kuramları (3. b.). Ütopya.
  • San, İ. (2019). Sanat ve eğitim: Yaratıcılık, temel sanat kuramları, sanat eleştirisi yaklaşımları (5. b.). Ütopya.
  • Samsun, M. & Güven, İ. M. V. N. (2022). Sanat eğitiminin çocuk gelişimi üzerindeki etkileri üzerine. İdil, 99, 1597–1608. https://doi.org/10.7816/idil-11-99-06
  • Tanrıverdi, İ. & Güneş-Aytaç, N. (2023). Görsel sanatlar öğretmenlerinin okul idarecilerinden kaynaklı yaşadıkları sorunlar ve çözüm önerileri. Cumhuriyet International Journal of Education, 12(4), 984-997.
  • Türkan-Taş, S. (2013). A rewiev for increasing the efficiency of visual arts course in primary education first stage. Educational Research Association the International Journal of Research in Teacher Education, 4(1), 14-22.
  • Uysal, N. & Ceylan-Dadakoğlu, S. (2024). Türkiye’de Görsel Sanatlar Dersi Öğretim Programı’nın uygulanabilirliğinin alan öğretmenleri tarafından değerlendirilmesi. TEBD, 22(2), 1349-1383. https://doi.org/10.37217/tebd.1421709
  • Yavuzer, H. (2017). Resimleriyle çocuk (21. b.). Remzi.
  • Yazar, T., Aslan, T., & Şener, S. (2014). Sanat eğitimi sorunu olarak ülkemizde ilk ve orta öğretim kurumlarında sanat eğitimine olan ilgisizlik sebepleri. Ondokuz Mayıs University Journal of Education Faculty, 33(2), 593-605. https://doi.org/10.7822/omuefd.33.2.18
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (12. b.). Seçkin.
  • Yılmaz, M. (2010). Görsel sanatlarda teknik ve yöntemler. K. Artut (Ed.), Görsel sanatlar eğitiminde özel öğretim yöntemleri içinde (s. 251-298). Anı.
  • Yige, M. M. (2019). Visual arts education provisions for primary schools in Turkey. Arts Education Policy Review, 120(1), 11-18.
  • Yolcu, E. (2022). Sanat eğitimi kuramları ve yöntemleri (5. b.). Pegem Akademi.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Güzel Sanatlar Eğitimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ruhi Çay 0000-0003-4587-0918

Erken Görünüm Tarihi 31 Temmuz 2025
Yayımlanma Tarihi 31 Ağustos 2025
Gönderilme Tarihi 17 Aralık 2024
Kabul Tarihi 21 Mayıs 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 23 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Çay, R. (2025). Çocuklar için Özel Resim Eğitimi: Ebeveynlerin Beklentileri ve Motivasyonları. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 23(2), 1326-1352. https://doi.org/10.37217/tebd.1602886

                                                                                                    Türk Eğitim Bilimleri Dergisi Gazi Üniversitesi Rektörlüğü tarafından yayınlanmaktadır.

                                                                                                                                      Creative Commons Lisansı