The main purpose of this study is to identify and analyze the expectations and motivations of parents who have their children receive special art education to support their artistic development. This study was designed in line with the qualitative research method and a case study design was used. The study group of the research consisted of the parents of children receiving education in special painting workshops. In this context, a total of 39 parents participated in the study. Data were collected through a semi-structured interview form and demographic information questions. Content analysis method was used to analyze the data, and the analysis was carried out using MAXQDA software. The findings obtained from the interviews showed that the private painting education process provided artistic, emotional and physical development in children and that these developments affected the motivation of parents. In addition, the fact that the facilities, course content, length of the course, and the painting course given by the branch teacher are all in favor of private painting workshops rather than the painting education given in public (state/college) schools has changed the parents' perspective on painting education. According to the statements of the parents, special drawing education improved children's observation skills, contributed to the processes of drawing attention to details, patience, self-confidence, color use and learning technical concepts. These processes have a positive impact on children's cognitive, emotional and artistic development.
Painting education Private art workshops Children and art education Parental expectations and motivations
Bu araştırmanın temel amacı, çocuklarının sanatsal gelişimini desteklemek adına özel resim eğitimi aldıran ebeveynlerin, özel resim eğitimine yönelik beklenti ve motivasyonlarını belirlemek ve analiz etmektir. Bu çalışma nitel araştırma yöntemi doğrultusunda tasarlanmış olup, durum çalışması deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, özel resim atölyelerinde eğitim alan çocukların ebeveynleri oluşturmaktadır. Bu kapsamda, toplam 39 ebeveyn araştırmaya katılmıştır. Veriler, yarı yapılandırılmış görüşme formu ve demografik bilgi soruları aracılığıyla toplanmıştır. Verilerin analizinde içerik analizi yöntemi kullanılmış ve analizler MAXQDA programı aracılığıyla gerçekleştirilmiştir. Görüşmelerden elde edilen bulgular, özel resim eğitimi sürecinin çocuklarda sanatsal, duygusal ve fiziksel gelişim sağladığını ve bu gelişimlerin ebeveynlerin motivasyonlarını etkilediğini göstermektedir. Ayrıca özel resim atölyeleriyle resmî (devlet/kolej) okullarda verilen resim eğitimi arasında imkânlar, ders içerikleri, ders süresinin uzunluğu, resim dersinin branş öğretmeni tarafından verilmesi gibi durumların özel resim atölyeleri lehine olması resim eğitimine yönelik ebeveynlerin bakış açısını değiştirmiştir. Ebeveynlerin ifadelerine göre özel resim eğitimi çocukların gözlem becerilerini geliştirmekte, detaylara dikkat çekme, sabır, özgüven, renk kullanımı ve teknik kavramları öğrenme süreçlerine katkı sağlamaktadır. Bu süreçlerin çocukların bilişsel, duygusal ve sanatsal gelişimine olumlu yönde etkide bulunduğu belirtilmiştir.
Resim eğitimi Özel resim atölyeleri Çocuk ve resim eğitimi Ebeveyn beklenti ve motivasyonları
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Güzel Sanatlar Eğitimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 31 Temmuz 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2025 |
Gönderilme Tarihi | 17 Aralık 2024 |
Kabul Tarihi | 21 Mayıs 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 23 Sayı: 2 |