Yaşamın erken yıllarından itibaren nitelikli kitaplarla etkileşime girmenin çocuklar üzerinde birçok yararı bulunmaktadır. Nitelikli kitaplar sayesinde çocukların gelişim alanları, kitap sevgisi ve okuma alışkanlığı edinmeleri desteklenmektedir. Doküman incelemesinin kullanıldığı bu araştırmada, okuma ve dinleme merkezlerindeki resimli kitapların, çocuk edebiyatı ilkelerine göre incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın inceleme nesnesini, bu merkezlerde yer alan 327 resimli çocuk kitabı oluşturmuştur. Bu kitaplar, Resimli Çocuk Kitabı Değerlendirme Formu ile incelenmiştir. Elde edilen veriler betimsel analiz yöntemiyle analiz edilmiştir. Araştırmanın sonucunda okuma ve dinleme merkezlerinin yarısının çocuklar tarafından erişilebilir olduğu ve yalnızca bir merkezde isim etiketinin bulunduğu belirlenmiştir. Çoğu merkezin sesli öğrenme merkezlerinin yanında yer aldığı, yeterli alana sahip olmadığı ve merkezlerde farklı türde kitapların bulunmadığı görülmüştür. Araştırma bulguları, bazı kitapların çocuk edebiyatı ilkeleriyle uyumlu olmadığını göstermektedir. Özellikle kapak tasarımı, içerik, dil ve anlatım gibi unsurlar açısından eksiklikler tespit edilmiştir. Araştırmada, merkezlerin ilgili kurum ve kuruluşlar tarafından desteklenmesi ve çocuk kitaplarının alan uzmanlarının görüşü alınarak yayımlanması önerilmiştir.
Okul öncesi eğitim Okuma ve dinleme merkezi Resimli çocuk kitapları Çocuğa görelik Çocuk gerçekliği
1919B012314569
Interacting with quality books from the early years of life has many benefits for children. Quality books support children's developmental areas, their love of books and their acquisition of reading habits. In this study using document analysis, it was aimed to examine the picture books in reading and listening centres based on the principles of children's literature. The object of the study consisted of 327 children's picture books in these centres. These books were analysed using the Picture Book Evaluation Form. The data obtained were analysed by descriptive analysis method. In the study, it was determined that half of the reading and listening centres were accessible to children and only one centre had a name tag. Most of the centres were located next to voice learning centres, they did not have enough space and did not have different types of books. The research findings showed that some books were not compatible with the principles of children's literature. Deficiencies were identified especially in terms of cover design, content, language and expression. It was suggested that the centres should be supported by relevant institutions and organizations, and that children's books should be published with the opinion of experts in the field.
Preschool education Reading and listening centre Children’s picture books Child-appropriateness Child reality
1919B012314569
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Okul Öncesi Eğitim |
| Bölüm | Makaleler |
| Yazarlar | |
| Proje Numarası | 1919B012314569 |
| Erken Görünüm Tarihi | 30 Ağustos 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 11 Şubat 2025 |
| Kabul Tarihi | 21 Mayıs 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 23 Sayı: 2 |