Aim:
This study aims to evaluate the adequacy of radiation oncology (RO) education in the undergraduate medical curriculum and its impact on the knowledge, perceptions, and clinical readiness of senior medical students. Given the increasing global cancer burden and the central role of radiotherapy in cancer treatment, the inclusion of RO education in medical training is vital for effective patient care.
Methods:
A quantitative cross-sectional study was conducted between December 2019 and February 2020 with 60 senior medical students (aged 23–28 years; median age: 23.95) to assess their knowledge of RO. Of the participants, 31 (51.7%) were female and 29 (48.3%) were male. The remaining time until graduation ranged from 1 to 11 months (median: 7 months). Data were collected using a 25-item survey designed by the Radiation Oncology Core Working Group. The survey aimed to evaluate students’ understanding of radiotherapy indications, perceptions of the RO curriculum, and competence in managing oncological patients. Statistical analysis was performed using chi-square tests.
Results:
The findings revealed a considerable knowledge gap in RO. A total of 55% of students had not attended any RO course during their education, and only one participant had engaged in RO-related academic events. More than half (55%) believed that patients emit radiation after external beam radiotherapy, and 71.7% were unaware of emergency indications for radiotherapy. Additionally, misconceptions about the treatment of benign conditions with radiotherapy and the role of radiation oncologists were evident. Students who had attended RO training demonstrated significantly better knowledge in areas such as neoadjuvant treatment for rectal and testicular cancers (p < 0.05).
Conclusion:
The study highlights an urgent need to enhance RO education within the medical curriculum. Inadequate knowledge about radiotherapy indications and side effects may impair appropriate patient management and lead to potential legal and clinical consequences. Implementing a structured and comprehensive RO curriculum—supplemented by e-learning, seminars, symposiums, and summer schools—can improve student competence and awareness. These strategies are essential for preparing future physicians to contribute effectively to multidisciplinary cancer care.
Amaç:
Bu çalışmanın amacı, lisans düzeyindeki tıp müfredatında radyasyon onkolojisi (RO) eğitiminin yeterliliğini değerlendirmek ve bu eğitimin son sınıf tıp öğrencilerinin bilgi düzeyi, algısı ve klinik hazırlıkları üzerindeki etkisini incelemektir. Artan kanser yükü ve radyoterapinin kanser tedavisindeki rolü dikkate alındığında, RO eğitiminin tıp eğitimine dahil edilmesi kanserli hastaların bakımı için hayati önem taşımaktadır.
Gereç ve yöntem:
Aralık 2019 ile Şubat 2020 arasında 60 son sınıf tıp öğrencisi (yaşları 23-28 yıl; ortanca yaş: 23,95) ile RO hakkındaki bilgilerini değerlendirmek için niceliksel bir kesitsel çalışma yürütülmüştür. Katılımcıların 31'i (%51,7) kadın ve 29'u (%48,3) erkekti. Mezuniyete kadar kalan süre 1 ila 11 ay arasında değişiyordu (ortanca: 7 ay). Veriler Radyasyon Onkolojisi Çekirdek Çalışma Grubu tarafından tasarlanan 25 soruluk bir anket kullanılarak toplandı. Anket, öğrencilerin radyoterapi endikasyonları hakkındaki farkındalığını, RO müfredatına ilişkin algılarını ve onkolojik hastaları yönetme yeterliliğini değerlendirmeyi amaçlamıştır. İstatistiksel analiz ki-kare testleri kullanılarak gerçekleştirilmiştir.
Bulgular:
Bulgular RO konusunda önemli bir bilgi eksikliği olduğunu ortaya koymuştur. Öğrencilerin %55'i eğitimleri sırasında herhangi bir RO dersine katılmamış ve yalnızca bir katılımcı RO ile ilgili akademik etkinliklere katılmıştır. Yarısından fazlası (%55), hastaların radyoterapiden sonra radyasyon yaydığına inanıyordu ve %71,7'si radyoterapinin acil endikasyonların farkında değildi. Ek olarak, katılımcıların, radyoterapi ile iyi huylu hastalıkların tedavisi ve radyasyon onkologlarının rolü hakkında yanlış bilgileri olduğu görüldü. RO eğitimine katılan öğrencilerin, rektal ve testis kanserleri için neoadjuvan tedavi uygulanması konusunda önemli ölçüde daha iyi bilgisi olduğu gösterilmiştir (p <0,05).
Sonuç:
Çalışmamız, tıp müfredatı içerisinde radyasyon onkolojisi (RO) eğitiminin güçlendirilmesi gerektiğini ortaya koymaktadır. Radyoterapiye ilişkin endikasyonlar ve yan etkiler konusundaki bilgi eksikliği, uygun hasta yönetimini olumsuz etkileyerek klinik ve hukuki açıdan istenmeyen sonuçlara yol açabilir. E-öğrenme, seminerler, sempozyumlar ve yaz okulları ile desteklenen yapılandırılmış ve kapsamlı bir RO müfredatının hayata geçirilmesi, öğrencilerin bilgi düzeyini ve farkındalığını artırabilir. Bu stratejiler, geleceğin hekimlerini multidisipliner kanser bakımına etkin bir biçimde katkı sağlamaya hazırlamak açısından büyük önem taşımaktadır.
| Birincil Dil | İngilizce |
|---|---|
| Konular | Tıp Eğitimi |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Gönderilme Tarihi | 30 Mayıs 2025 |
| Kabul Tarihi | 12 Ağustos 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 22 Aralık 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 24 Sayı: 74 |