Is Career Planning Necessary for Medical Students?
Medical students' career planning for their future affects their specialty choices and professional career options. The aim of this study was to evaluate the awareness of fourth-year medical students about career planning and their educational needs in this context.
Method : It was planned as a cross-sectional study with 333 fourth year medical students. The participants were asked to answer a questionnaire prepared after a detailed literature review and expert opinions. The content of the questionnaire included demographic characteristics, reasons for choosing medical school, career and specialty preferences, factors affecting the choice of specialty, the status of receiving support for career planning and the need for support. In addition, career structuring inventory was administered to the students.
Results: The female to male ratio of the participants was 1.22 (183/150). 94.2% (312/331) of the students planned to choose a specialty. Choices were influenced by factors such as working conditions, personal interest, financial concerns and required specialty exam score. While 75.3% of the students stated that they needed career planning support, 85.8% thought that they did not receive adequate guidance. Female students need career counseling more than male students. Moreover, it was observed that there is a low interest in surgical specialties, especially among female students, indicating a potential gap in these fields in the future. The low averages (2.59-2.87) in the preparation phase of the career structuring questionnaire indicate that it should be evaluated in terms of those who may need support on the subject.
Conclusion: As a result of our study, we observed the necessity of career structuring education and services and mentoring programs in medical education. Students can be supported to make correct and informed decisions with these approaches. It is considered important to take this situation into consideration in policy planning that will ensure a balanced and continuous health education.
Tıp öğrencilerinin gelecekleri için kariyer planlaması, uzmanlık seçimlerini ve mesleki kariyer seçeneklerini etkilemektedir. Bu çalışmada tıp fakültesi dördüncü sınıf öğrencilerinin kariyer planlama konusundaki farkındalık durumlarını ve bu bağlamda eğitim ihtiyaçlarını değerlendirmektir.
Metod : 333 adet dördüncü sınıf tıp öğrencisi ile kesitsel bir çalışma olarak planlanmıştır. Katılımcılardan ayrıntılı bir literatür taraması ve uzman görüşleri alınarak hazırlanan bir anketi cevaplamaları istenmiştir. Anket içeriği açısından demografik özellikleri, tıp fakültesini seçme nedenlerini, kariyer ve uzmanlık alan tercihlerini, uzmanlık alan seçimini etkileyen faktörleri, kariyer planlama ile ilgili destek alma durumu ve desteğe duyulan ihtiyacı kapsamaktadır. Ayrıca öğrencilere kariyer yapılandırma envanteri uygulanmıştır.
Bulgular: Katılımcıların kadın / erkek oranı 1.22’di (183/150). Öğrencilerin %94,2'si (312/331) bir uzmanlık alanı seçmeyi planlamıştır. Seçimler çalışma koşulları, kişisel ilgi, mali kaygılar ve gerekli uzmanlık sınavı puanı gibi faktörlerden etkilenmiştir. Öğrencilerin %75,3'ü kariyer planlama desteğine ihtiyaç duyduklarını ifade ederken, %85,8'i yeterli rehberlik almadıklarını düşünmektedir. Kız öğrenciler, erkek öğrencilere kıyasla kariyer danışmanlığına daha fazla ihtiyaç duymaktadır. Ayrıca, özellikle kız öğrenciler arasında cerrahi uzmanlık alanlarına olan ilginin az olduğu gözlemlenmiş ve bu da gelecekte bu alanlarda olası potansiyel bir boşluğa işaret etmiştir. Kariyer yapılandırma anketinin hazırlık aşamasındaki düşük ortalamalar (2.59–2.87), konu hakkında desteğe ihtiyaç duyabilecekleri açısından değerlendirilmesi gerekliliğini göstermektedir.
Sonuç: Çalışmamızın sonucunda tıp eğitiminde kariyer yapılandırma eğitimi ve hizmetleri ile mentorluk programlarının gerekliliğini gözlenmiştir. Öğrencilere bu yaklaşımlar ile doğru ve bilinçli karar vermeleri desteklenebilir. Sağlık eğitiminde dengeli ve süreklilik sağlayacak politika planlamalarında bu durumunda göz önünde bulundurulması önemli olduğu değerlendirilmektedir.
Etik Onay: Bu çalışma Helsinki Bildirgesi ilkeleri doğrultusunda gerçekleştirilmiştir. Gazi Üniversitesi Tıp Fakültesi etik kurul onayı (30/12/2022 tarihli kurul kararı ile Araştırma Kod No: 2022 - 1450) verilmiştir.
Yok
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Sağlık Hizmetleri ve Sistemleri (Diğer) |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Gönderilme Tarihi | 4 Temmuz 2025 |
| Kabul Tarihi | 15 Ekim 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 22 Aralık 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 24 Sayı: 74 |