Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Examination of Medical Students’ Learning Climate Perceptions Regarding the Academical Self-Efficacy, Attitude towards Medicine Occupation and Academical Success

Yıl 2018, , 13 - 23, 31.12.2018
https://doi.org/10.25282/ted.453698

Öz

Aim: The aim of this study is to investigate the relationship between the clinical learning climate, academic self-efficacy, attitudes towards the medical profession and academic achievement of the clinical training students in medical schools.

Material and Method: This study, which is a relational descriptive model, collected data from 748 students who were in the clinical training period of Ege University School of Medicine. In the study, data were collected with three scales; 1. Academic self-efficacy scale, 2. Attitude scale towards the medical profession, 3. Clinical learning climate scale. Structural equation modeling and Path analysis were used for statistical analysis. Statistical package program (SPSS 18.0) and LISREL 8.54 programs were used to analyze the data in the study.

Result: The structural equations determined in this study: Academic Success=0.51*Clinical Learning Climate Perception + 0.59*Academic Self- Efficacy (R2 = 0.27). Clinical learning climate perception and academic self-efficacy perception predict academic success significantly. These two variables explain 27 % of academic success. Attitude towards Profession of Medicine=0.42*Academic Achievement + 0.51*Clinical Learning Climate Perception (R2 = 0.14). Clinical learning climate perception and academic achievement predict attitudes towards profession of medicine significantly. These two variables explain 14% of the attitudes towards the profession of medicine.

Conclusion: Students’ clinical learning climate perceptions, attitudes towards medical profession, academic self-efficacy perceptions and academic achievements during clinical training are important in qualified physicians’ training.

Kaynakça

  • 1. Spencer J. ABC of Learning and Teaching in Medicine: Learning and Teaching in the Clinical Environment. BMJ 2003; 326: 591-594.
  • 2. Chan D.S.K. Validation of the Clinical Learning Enviroment Inventory. West Journal Nurse Research 2003; 25: 519-532.
  • 3. Cross V, Hicks C, Parle J, Field S. Perceptions of the Learning Enviroment in Higher Specialist Training of Doctors: Implications for Recruitment and Retention. Medical Education 2006; 40: 121-128.
  • 4. Boor K, Scheele F, Van der Vleuten C.P, Scherpbier A.J.J.A, Teunissen P.W, Sijtsma K. Psychometric Properties of an Instrument to Measure the Clinical Learning Enviroment. Medical Education 2007; 41: 92-99.
  • 5. Roff S, Mc Aleer S. What is Educational Climate? Medical Teacher 2001; 23 (4): 333-334.
  • 6. Genn JM. AMEE Medical Education Guide no.23 (part 2): Curriculum, environment, climate, quality and change in medical education – a unifying perspective. Medical Teacher 2001b; 23(5): 445 - 454.
  • 7. Saito A, Sunell S, Rucker L, Wilson M, Sato Y, Cathcart G. Learning climate in dental hygiene education: a longitudinal case study of a Japanese and Canadian programme. Int J Dent Hygiene 2010; 8: 134–142.
  • 8. Genn JM. AMEE Medical Education Guide No. 23 (Part 1): Curriculum, environment, climate, quality and change in medical education- a unifying perspective. Medical Teacher 2001a; 23(4): 337-344.
  • 9. Cohen J. Social, emotional, ethical and academic education: Creating a climate for learning, participation in democracy and well-being. Harvard Educational Review 2006; 76 (2): 201-237.

Tıp Öğrencilerinin Öğrenme İklimi Algılarının; Akademik Özyeterlik, Hekimlik Mesleğine Yönelik Tutum ve Akademik Başarı Açısından İncelenmesi

Yıl 2018, , 13 - 23, 31.12.2018
https://doi.org/10.25282/ted.453698

Öz

Amaç: Bu çalışmanın amacı, tıp
öğrencilerinin klinik öğrenme iklimi algıları, akademik özyeterlik, hekimlik
mesleğine yönelik tutum ve akademik başarı değişkenleri arasındaki ilişkiyi
bütünleşik bir modelde test etmektir.

Gereç
ve Yöntem:
Araştırma ilişkisel tarama modelindedir.
Araştırmanın çalışma grubunu Ege Üniversitesi Tıp Fakültesi klinik eğitim
döneminde bulunan 842 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada veriler üç farklı
ölçme aracı ile toplanmıştır. Bu ölçme araçlarından birincisi araştırmacı
tarafından geliştirilen ‘Klinik Öğrenme İklimi’ adı verilen ölçektir.
Araştırmada kullanılan diğer ölçme aracı, Batı ve Bümen (2006) tarafından
geliştirilen ‘Hekimlik Mesleğine Yönelik Tutum Ölçeği’dir. Araştırmada
kullanılan son ölçme aracı ise ‘Akademik Özyeterlik Ölçeği’dir. Bu ölçek Jerusalem ve Schwarzer (1981) tarafından
geliştirilmiş, Yılmaz ve ark. (2007) tarafından Almanca’dan Türkçe’ye uyarlama
çalışması yapılmıştır. Ayrıca öğrencilerin akademik başarıları doldurdukları
ölçeklerle eşleştirilmiştir.
Çalışmada temel olarak üç istatistiksel analiz yöntemi
kullanılmıştır. Bunlardan birincisi, Açımlayıcı
Faktör Analizidir. İkinci yöntem, Yapısal Eşitlik Modelidir ve Yapısal
Eşitlik Modeli ile regresyon modelindeki değişkenler arasındaki yordayıcı
yapısal ilişkiyle, faktör analizindeki gizil faktör yapılarını kapsamlı bir
analizde birleştirmek amaçlanmaktadır. Araştırmada kullanılan diğer bir analiz yöntemi ise ilişkisel yöntem
çözümlemesi olan Path Analizidir. Bu analizle klinik öğrenme iklimi, akademik
özyeterlik, hekimlik mesleğine yönelik tutum ve akademik başarı arasındaki
ilişkileri belirleyen bir model oluşturulmuştur.
Araştırmada verileri
çözümlemek için; SPSS 18.0 ve LİSREL 8.54 programları kullanılmıştır.

Bulgular: Klinik
dönemde bulunan tıp öğrencileri için elde edilen yapısal eşitlik denklemi şu
biçimdedir: Akademik Başarı=0.51*Klinik Öğrenme İklimi Algısı + 0,59*Akademik
Özyeterlik R2=0.27

Klinik Öğrenme İklimi Algısı ve Akademik Özyeterlik
Algısı, Akademik Başarıyı istatistiksel olarak anlamlı bir şekilde
yordamaktadır. Bu iki değişken birlikte Akademik Başarının % 27’sini
açıklamaktadır. Hekimlik Mesleğine Yönelik Tutum=0.42*Akademik Başarı + 0,51*
Klinik Öğrenme İklimi Algısı R2=0.14 Klinik Öğrenme İklimi Algısı ve
Akademik Başarı, Hekimlik Mesleğine Yönelik Tutumu istatistiksel olarak anlamlı
bir şekilde yordamaktadır. Bu iki değişken birlikte Hekimlik Mesleğine Yönelik
Tutumun % 14’ünü açıklamaktadır.









Sonuç:
Klinik eğitim döneminin karmaşık bir yapıdan oluştuğu ve bu yapıyı etkileyen
farklı bileşenlerin olduğu görülmektedir. Klinikte eğitimde, öğrencilerin
klinik öğrenme iklimi algıları, hekimlik mesleğine yönelik tutumları, akademik
özyeterlik algıları ve akademik başarılarının birbiriyle olan ilişkisi eğitimin
etkililiğinde dolayısıyla nitelikli hekimlerin yetişmesinde anahtar rol
oynamaktadır.

Kaynakça

  • 1. Spencer J. ABC of Learning and Teaching in Medicine: Learning and Teaching in the Clinical Environment. BMJ 2003; 326: 591-594.
  • 2. Chan D.S.K. Validation of the Clinical Learning Enviroment Inventory. West Journal Nurse Research 2003; 25: 519-532.
  • 3. Cross V, Hicks C, Parle J, Field S. Perceptions of the Learning Enviroment in Higher Specialist Training of Doctors: Implications for Recruitment and Retention. Medical Education 2006; 40: 121-128.
  • 4. Boor K, Scheele F, Van der Vleuten C.P, Scherpbier A.J.J.A, Teunissen P.W, Sijtsma K. Psychometric Properties of an Instrument to Measure the Clinical Learning Enviroment. Medical Education 2007; 41: 92-99.
  • 5. Roff S, Mc Aleer S. What is Educational Climate? Medical Teacher 2001; 23 (4): 333-334.
  • 6. Genn JM. AMEE Medical Education Guide no.23 (part 2): Curriculum, environment, climate, quality and change in medical education – a unifying perspective. Medical Teacher 2001b; 23(5): 445 - 454.
  • 7. Saito A, Sunell S, Rucker L, Wilson M, Sato Y, Cathcart G. Learning climate in dental hygiene education: a longitudinal case study of a Japanese and Canadian programme. Int J Dent Hygiene 2010; 8: 134–142.
  • 8. Genn JM. AMEE Medical Education Guide No. 23 (Part 1): Curriculum, environment, climate, quality and change in medical education- a unifying perspective. Medical Teacher 2001a; 23(4): 337-344.
  • 9. Cohen J. Social, emotional, ethical and academic education: Creating a climate for learning, participation in democracy and well-being. Harvard Educational Review 2006; 76 (2): 201-237.
Toplam 9 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Orjinal Araştırma
Yazarlar

Nilüfer Demiral Yilmaz

Münevver Yalçınkaya

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2018
Gönderilme Tarihi 15 Ağustos 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018

Kaynak Göster

Vancouver Demiral Yilmaz N, Yalçınkaya M. Tıp Öğrencilerinin Öğrenme İklimi Algılarının; Akademik Özyeterlik, Hekimlik Mesleğine Yönelik Tutum ve Akademik Başarı Açısından İncelenmesi. TED. 2018;17(53):13-2.