Introduction and aim: Among tasks of providing health care, teaching and making researches, teaching is the one the faculty are least prepared. Faculty development is an important tool to help faculty to maintain professional development and to support medical schools to fulfill their functions. In this article, definition and historical evolution of faculty development, and influence of educational theories on it are examined through a thematic literature search; innovative approaches and methods are illustrated; common problems are listed; and some suggestions on faculty development in our country are derived. Findings and discussion: Faculty development is defined as programs supporting faculty to develop their competencies to fulfill their roles and aim to maintain vitality of institutions by improving curriculum and organizational climate, and it is recommended to organize faculty development programs to cover issues such as research skills, leadership skills, etc.; with a format that facilitate implementation of innovative teaching strategies, and enhance deep learning. In our country, existing faculty development programs are generally structured on the basis of behavioral theory with the aim of improving only the teaching skills. When the basic educational theories are studied meticulously, it can be easily seen that especially cognitive and constructive theories bring new perspectives and sound contribution to faculty development. Conclusion: In medicine not only the effective and competent teaching skills are needed, but also there is a need for teachers competent to undertake leadership; facilitate acceptability and implementation of innovations; adopted institutional values; know ethical and scientific principles of academic life; and aware of social resposibilities. With this aim, faculty development initiatives, supporting interaction and sharing; and become parts of faculties’ daily lives, are going to provide a sound contribution to the aim of graduating doctors with the competence to meet the health needs of the community.
faculty development teachers’ training leadership and management skills professional development organizational development behavioral theory cognitive theory constructive theory teaching methods program evaluation in faculty development
Giriş ve Amaç: Öğretim üyelerinin araştırma, hizmet ve eğitim görevleri arasında en az hazırlıklı oldukları görev eğiticiliktir. Hem öğretim üyelerinin mesleksel gelişmelerini sürdürmeleri, hem de kurumun işlevlerini yerine getirebilmesinde önemli araçlardan birisi, eğitici gelişimidir. Bu yazıda tıpta eğitici gelişimi konusu; tanımı, tarihsel gelişimi, eğitim kuramlarına göre değişimi çerçevesinde tematik bir literatür taraması ile incelenmiş; yenilikçi yaklaşım ve yöntemler örneklenmiş ve ortak sorunlar sıralanarak ülkemizdeki eğitici gelişim programları için öneriler çıkarılması hedeflenmiştir. Bulgular ve tartışma: Öğretim üyelerinin çeşitli rolleriyle ilgili yetkinliklerinin gelişmesine ve üretkenliklerini korumalarına destek olan, eğitim programını ve örgütsel iklimi iyileştirerek kurumun canlılığını korumayı amaçlayan programlar olarak tanımlanan eğitici gelişiminin, yenilikçi eğitim stratejilerinin uygulanmasını destekleyecek ve derinlemesine öğrenmeyi sağlayacak içerikte, öğrenmeyle ilgili konuların yanı sıra araştırma, liderlik gibi konuları kapsayacak şekilde kurgulanması önerilmektedir. Ülkemizdeki eğitici gelişim programları, genel olarak davranışçı kuram temelinde yapılandırılmış ve sadece eğitsel yetkinlikleri geliştirmeye yönelik etkinlikler şeklinde düzenlenmektedir. Temel eğitim kuramları incelendiğinde, özellikle bilişsel ve oluşturmacı kuramların eğitici gelişimine yeni bakış açıları kazandırabileceği ve önemli katkılarının olabileceği görülmektedir. Sonuç: Tıpta etkili, becerikli eğiticilik niteliklerinin yanısıra, liderlik yapabilecek, yeniliklerin kabullenilmesini ve uygulanmasını kolaylaştırabilecek, kurumun değer yargılarını benimsemiş, akademik yaşamın etik ve bilimsel ilkelerini bilen ve toplumsal sorumluluklarının farkında olan eğiticilere gereksinim vardır. Bu amaçla, etkileşimi ve paylaşımı destekleyen, öğretim üyesinin işinin parçası haline gelmiş eğitici gelişimi süreçleri, fakültelerin toplumun sağlık gereksinimlerini karşılayabilecek yeterlikte hekim yetiştirme amacının gerçekleşmesine önemli katkı sağlayacaktır.
eğitici gelişimi eğitici eğitimi liderlik ve yönetim becerileri mesleksel gelişim örgütsel gelişim davranışçı kuram bilişsel kuram oluşturmacı kuram eğitim yöntemleri eğitici gelişiminde program değerlendirme
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Orjinal Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Temmuz 2007 |
Gönderilme Tarihi | 5 Eylül 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2007 Cilt: 24 Sayı: 24 |