Öz
Tıp fakültelerinde eğitim programı modellerinde değişime gidilirken, değişim süreci pek çok soruyu beraberinde getirir. Özellikle değişim sürecinin etkin biçimde yönetilip yönetilmediği bu sorulardan birisidir. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Tıp Fakültesi’nde entegre eğitim modelinden probleme dayalı öğrenim modeline geçişin gerçekleştiği bir değişim süreci yaşanmıştır.
Amaç: Ondokuz Mayıs Üniversitesi Tıp Fakültesi’nde eğitim modelindeki değişim sürecinin yönetilmesine ilişkin öğretim üyeleri beklenti ve algılarının belirlenmesidir
Yöntem: Genel tarama tasarımındaki bu araştırmanın örneklemini 106 öğretim üyesi oluşturmaktadır. Araştırmada ölçme aracı olarak ‘Öğreti̇m üyeleri̇ni̇n beklenti̇ ve algıları üzeri̇nden tıp eği̇ti̇mi̇nde deği̇şi̇m yöneti̇mi̇’ ölçeği̇ kullanılmıştır. Ölçek, değişim süreci ile ilgili “beklenti” ve “algıya” ilişkin iki taraflı puanlar verebilmekte ve 70 maddeden oluşmakta ve dörtlü Likert tipi (1: hiç - 4: çok) ile puanlanmaktadır. Araştırma verilerinin analizinde tanımlayıcı istatistikler, t-testi ve Tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır.
Bulgular: Araştırmaya katılan öğretim üyelerinin % 64, 2’si erkektir. Öğretim üyelerinin % 43,4’ü profesör, % 35,8’i doçent, % 20’si yardımcı doçent unvanına sahiptir. Öğretim üyelerinin % 9,4’ü Temel Bilimler, % 49,1’i Dahili Bilimler, % 41,5’i Cerrahi Bilimlerde görev yapmaktadır. Öğretim üyelerinin değişim sürecinin yönetilmesine ilişkin algı puan ortalamaları beklenti puan ortalamalarına göre daha yüksek bulunmuştur (t= 22,01; p=0,00). Değişim sürecinin yönetilmesine ilişkin öğretim üyelerinin beklenti puan ortalamaları arasında cinsiyet, ünvan, çalışılan bölüm, yönetim görevi olma, değişimde rol alma, eğitim kurullarında görev yapma değişkenlerine göre anlamlı fark bulunmamıştır. Değişim sürecinde rol alan öğretim üyelerinin almayanlara (t=2,17; p=0,03), eğitim kurullarında görev yapmayan (t=2,04; p=0,04) öğretim üyelerinin yapanlara göre değişim sürecinin yönetilmesine ilişkin algı puan ortalamaları daha yüksek bulunmuştur.
Sonuç: Ondokuz Mayıs Üniversitesi Tıp Fakültesi’nde probleme dayalı öğrenim modeline geçişte öğretim üyelerinin beklentilerini karşılayan bir değişim süreci yaşanmıştır. Başka bir ifade ile, fakültede eğitim programının değişim sürecinin etkin bir biçimde yönetildiği söylenebilir.
Tıp fakültelerinde eğitim programı modellerinde değişime gidilirken, değişim süreci pek çok soruyu beraberinde getirir. Özellikle değişim sürecinin etkin biçimde yönetilip yönetilmediği bu sorulardan birisidir. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Tıp Fakültesi’nde entegre eğitim modelinden probleme dayalı öğrenim modeline geçişin gerçekleştiği bir değişim süreci yaşanmıştır.Amaç: Ondokuz Mayıs Üniversitesi Tıp Fakültesi’nde eğitim modelindeki değişim sürecinin yönetilmesine ilişkin öğretim üyeleri beklenti ve algılarının belirlenmesidirYöntem: Genel tarama tasarımındaki bu araştırmanın örneklemini 106 öğretim üyesi oluşturmaktadır. Araştırmada ölçme aracı olarak ‘Öğreti̇m üyeleri̇ni̇n beklenti̇ ve algıları üzeri̇nden tıp eği̇ti̇mi̇nde deği̇şi̇m yöneti̇mi̇’ ölçeği̇ kullanılmıştır. Ölçek, değişim süreci ile ilgili “beklenti” ve “algıya” ilişkin iki taraflı puanlar verebilmekte ve 70 maddeden oluşmakta ve dörtlü Likert tipi (1: hiç - 4: çok) ile puanlanmaktadır. Araştırma verilerinin analizinde tanımlayıcı istatistikler, t-testi ve Tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır.Bulgular: Araştırmaya katılan öğretim üyelerinin % 64, 2’si erkektir. Öğretim üyelerinin % 43,4’ü profesör, % 35,8’i doçent, % 20’si yardımcı doçent unvanına sahiptir. Öğretim üyelerinin % 9,4’ü Temel Bilimler, % 49,1’i Dahili Bilimler, % 41,5’i Cerrahi Bilimlerde görev yapmaktadır. Öğretim üyelerinin değişim sürecinin yönetilmesine ilişkin algı puan ortalamaları beklenti puan ortalamalarına göre daha yüksek bulunmuştur (t= 22,01; p=0,00). Değişim sürecinin yönetilmesine ilişkin öğretim üyelerinin beklenti puan ortalamaları arasında cinsiyet, ünvan, çalışılan bölüm, yönetim görevi olma, değişimde rol alma, eğitim kurullarında görev yapma değişkenlerine göre anlamlı fark bulunmamıştır. Değişim sürecinde rol alan öğretim üyelerinin almayanlara (t=2,17; p=0,03), eğitim kurullarında görev yapmayan (t=2,04; p=0,04) öğretim üyelerinin yapanlara göre değişim sürecinin yönetilmesine ilişkin algı puan ortalamaları daha yüksek bulunmuştur.Sonuç: Ondokuz Mayıs Üniversitesi Tıp Fakültesi’nde probleme dayalı öğrenim modeline geçişte öğretim üyelerinin beklentilerini karşılayan bir değişim süreci yaşanmıştır. Başka bir ifade ile, fakültede eğitim programının değişim sürecinin etkin bir biçimde yönetildiği söylenebilir.