Amaç: “Anlama”nın anlamlarından biri, hata yapan insanları yargılamamak, insanların hatalar yapabileceklerini kabul etmektir. Özanlayış da benzer şekilde kişinin kendini hatalarıyla kabuludür. Anlayış ve Özanlayış yalnızlık, kaygı ve umutsuzluk durumlarından etkilenebilmektedir. Hekimlerin ironisi şifacı olmak iddiası ile ölümü durdurmanın mümkün olmadığını bilmenin arasındaki noktadır. Bu ana çatışma tıp eğitiminin başlangıcından itibaren hekimleri strese sokar ve özanlayış bu noktada hekimin duygusal bütünlüğünü koruyabilmesi için çok önemlidir. Bu çalışmanın amacı, klinik öncesi tıp öğrencilerinin yalnızlık, durumluk ve sürekli kaygı ve umutsuzluk düzeylerini tanımlamak ve bunları özanlayış ile ilişkisini analiz etmektir.
Yöntem: Bu korelasyon araştırmasında, sosyo-demografik bilgi soruları, UCLA Yalnızlık Ölçeği, Durumluk-Sürekli Kaygı Envanteri, Beck Umutsuzluk Ölçeği ve Öz Anlayış Ölçeğini içeren anket preklinik dönemdeki toplam 582 öğrenciden en az üçte birine ulaşılması hedeflenerek tüm öğrencilere gönüllülüğe dayalı olarak uygulanmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin yaş ortalaması (range: 17-25 yaş) 19.80 ± 1.24 yıldı ve yaklaşık yarısı yurtta (n = 94 , %49,0 ) yaşıyordu. Çalışmadaki öğrencilerin sadece % 15,3’ü (n=29) şehirden ve %3,1’i (n=6) seçtikleri kariyerden memnun değildi. Çalışma grubunun UCLA, STAI - I, STAI - II, Beck Umutsuzluk ve Öz Anlayış puanları sırasıyla, 33,19±9,47, 38,77±9,31, 43,35±8,27, 4,32±3,94 ve 75,47±12,38 olarak belirlendi. Kariyer seçiminden memnun olmayan öğrencilerin yalnızlık, durumluk ve sürekli kaygı ile umutsuzluk ölçekleri puanları anlamlı olarak daha yüksek bulundu (p< 0.05). Yalnızlık, durumluk ve sürekli kaygı ile umutsuzluk pozitif korelasyon içinde iken, öz-anlayış ile diğer hepsi arasında negatif korelasyon vardı.
Sonuç: Öz anlayış tıp mesleğinin çeşitli aşamalarındaki stres faktörlerine karşı başa çıkma aracı olabilir ve başkalarına özellikle de hastalara anlayıştan önce gelir. Kendine yardım etmeden başkalarına yardım iddiası çok gerçekçi değildir.
Bölüm | Orjinal Araştırma |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Mart 2017 |
Gönderilme Tarihi | 14 Mart 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 16 Sayı: 48 |