Amaç: Uzmanlık öğrencisi olan her hekimin bilimsel araştırmalara katılarak bilimsel kanıtların üretilmesine katkı sağlaması istenilen bir özelliktir. Bilimsel araştırma yapmak için gerekli bilgi, beceri ve tutumun edinilmesi çok önemlidir. Bu araştırma ile bir üniversite hastanesinde çalışan uzmanlık öğrencilerinin dahil oldukları bilimsel çalışmaları, aldıkları araştırma eğitimleri, araştırma yapmanın ve geliştirmenin önündeki engelleri ve eğitim ortamları hakkında görüşlerinin alınması amaçlanmıştır.
Yöntem: 2021-2022 tarihleri arasında Manisa Celal Bayar Üniversitesi Tıp Fakültesinde uzmanlık eğitimi alan hekimler ile yürütülen tanımlayıcı nitelikte bir çalışmadır. Etik onayın ardından bir tıp fakültesinde çalışan 312 uzmanlık öğrencisi hekime 24 soruluk anket uygulandı. Sonuçlar tanımlayıcı tablolarda yüzde olarak verildi.
Bulgular: Uzmanlık öğrencisi hekimlerin katılım oranı % 76.1’dir. Katılımcıların %15.4’ü bir ayda araştırmaya hiç zaman ayırmamıştır. Uzmanlık öğrencisi hekimlerin % 66’sı uzmanlık eğitimi süresince araştırma için ayrılan bir süre olmadığını belirtti. Uzmanlık öğrencilerinin % 25.3’ünün planlanan /mevcut araştırma projesi bulunmamaktadır. Araştırma yapamama için engellerin başında zaman olmaması, araştırma deneyimi eksikliği ve araştırma eğitimi eksikliği yer almaktadır. Uzmanlık öğrencilerinin %48.1’i araştırma eğitimi almamıştır ve %77.6’sı araştırma projesi sunmamıştır. Uzmanlık öğrencisi hekimlerin %76’sı yayını olmadığını belirtti.
Tartışma: Uzmanlık öğrencileri bilimsel araştırmaları, eğitim faaliyetinin önemli bir bileşeni olarak görür. Bilimsel araştırmalara ilgileri yüksektir, ancak araştırmaya katılım oranı düşüktür. Yapılan bilimsel araştırmalara uzmanlık öğrencilerinin katılımını arttırmak için uzmanlık eğitim programlarına yeni stratejiler eklenebilir.
Objective: It is a desired feature of every resident to contribute to the production
of scientific evidence by participating in scientific research. It is very important to
acquire the necessary knowledge, skills and attitudes to conduct scientific research. With
this research, it is aimed to get the opinions of the residents working in a
university hospital about the scientific studies they are involved in, the research training
they receive, the obstacles to research and development, and the educational
environment.
Method: It is a descriptive study conducted with residents receiving specialty training at Manisa Celal Bayar University Faculty of Medicine between 2021-2022.After ethical approval, a 24-question survey was conducted with 312 residents working in a medical school.
Results: Participation rate of residents is 76.1%. 15.4% of the participants did not
spare any time for research in a month. 66% of residents stated that there was no
time allocated for research during residency training. 25.3% of residents do not
have any planned/current research projects. Time constraints, lack of research
experience, and lack of research training were followed by the most frequent barriers to
inability to do research. 48.1% of residents did not receive research training and
77.6% did not submit a research project. The rate of residents without publications is 76% publications.
Conclusion: Residents see scientific research as an important component of
educational activity. Their interest in scientific research is high, but their participation in
research is low. New strategies can be added to residency training programs to increase
the participation of residencys in scientific research.
Çalışmanın yürütülebilmesi için Akdeniz Üniversitesi Tıp Fakültesi Klinik Araştırmalar Etik Kurul’u ve Sağlık Bakanlığı Bilimsel Araştırma Kurulu’ndan çalışma için onay alındı. (09.06.2021 – 70904504/ 417)
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Tıp Eğitimi |
Bölüm | Orjinal Araştırma |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 24 Aralık 2024 |
Yayımlanma Tarihi | |
Gönderilme Tarihi | 26 Nisan 2024 |
Kabul Tarihi | 4 Eylül 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 23 Sayı: 71 |