Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

MEZUNİYET SONRASI TIP EĞİTİMİ UZMANLIK ÖĞRENCİLERİNİN BİLİMSEL ÇALIŞMA PLANLAMA VE UYGULAMA DENEYİMLERİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2024, Cilt: 23 Sayı: 71, 71 - 80
https://doi.org/10.25282/ted.1474184

Öz

Amaç: Uzmanlık öğrencisi olan her hekimin bilimsel araştırmalara katılarak bilimsel kanıtların üretilmesine katkı sağlaması istenilen bir özelliktir. Bilimsel araştırma yapmak için gerekli bilgi, beceri ve tutumun edinilmesi çok önemlidir. Bu araştırma ile bir üniversite hastanesinde çalışan uzmanlık öğrencilerinin dahil oldukları bilimsel çalışmaları, aldıkları araştırma eğitimleri, araştırma yapmanın ve geliştirmenin önündeki engelleri ve eğitim ortamları hakkında görüşlerinin alınması amaçlanmıştır.
Yöntem: 2021-2022 tarihleri arasında Manisa Celal Bayar Üniversitesi Tıp Fakültesinde uzmanlık eğitimi alan hekimler ile yürütülen tanımlayıcı nitelikte bir çalışmadır. Etik onayın ardından bir tıp fakültesinde çalışan 312 uzmanlık öğrencisi hekime 24 soruluk anket uygulandı. Sonuçlar tanımlayıcı tablolarda yüzde olarak verildi.
Bulgular: Uzmanlık öğrencisi hekimlerin katılım oranı % 76.1’dir. Katılımcıların %15.4’ü bir ayda araştırmaya hiç zaman ayırmamıştır. Uzmanlık öğrencisi hekimlerin % 66’sı uzmanlık eğitimi süresince araştırma için ayrılan bir süre olmadığını belirtti. Uzmanlık öğrencilerinin % 25.3’ünün planlanan /mevcut araştırma projesi bulunmamaktadır. Araştırma yapamama için engellerin başında zaman olmaması, araştırma deneyimi eksikliği ve araştırma eğitimi eksikliği yer almaktadır. Uzmanlık öğrencilerinin %48.1’i araştırma eğitimi almamıştır ve %77.6’sı araştırma projesi sunmamıştır. Uzmanlık öğrencisi hekimlerin %76’sı yayını olmadığını belirtti.
Tartışma: Uzmanlık öğrencileri bilimsel araştırmaları, eğitim faaliyetinin önemli bir bileşeni olarak görür. Bilimsel araştırmalara ilgileri yüksektir, ancak araştırmaya katılım oranı düşüktür. Yapılan bilimsel araştırmalara uzmanlık öğrencilerinin katılımını arttırmak için uzmanlık eğitim programlarına yeni stratejiler eklenebilir.

Kaynakça

  • 1) Hayward RA, Taweel F. Data and the internal medicine house officer: alumni’s views of the educational value of a residency program’s research requirement. J Gen Intern Med. 1993; 8:140–142.
  • 2) Rothberg MB. Overcoming the obstacles to research during residency: what does it take. JAMA 2012;308(21):2191–2192.
  • 3) Smith GN, McNamara H, Bessette P, Allen VM, Ross S, Schulz J, Pierson R, Nadeau B; APOG Research Committee. Resident research training objectives and requirements of the association of academic professionals in obstetrics and gynaecology. J Obstet Gynaecol Can. 2011 Oct;33(10):1044-1046.
  • 4) Kohlwes RJ, Shunk RL, Avins A, Garber J, Bent S, Shlipak MG. The PRIME curriculum. Clinical research training during residency. J Gen Intern Med. 2006 May;21(5):506-9.
  • 5) Seaburg LA, Wang AT, West CP, Reed DA, Halvorsen AJ, Engstler G, Oxentenko AS, Beckman TJ. Associations between resident physicians' publications and clinical performance during residency training. BMC Med Educ. 2016 Jan 19;16:22.
  • 6) Accreditation Council for Graduate Medical Education. Program Requirements for Graduate Medical Education in Internal Medicine: https://www.acgme.org/globalassets/pfassets/programrequirements/140_internalmedicine_2023.pdf
  • 7) TUKMOS, Tıpta Uzmanlık Kurulu Müfredat Oluşturma ve Standart Belirleme Sistemi. 2024 https://tuk.saglik.gov.tr/TR-30340/mufredat-hazirlama-kilavuzu-ve-model-mufredat-formati.html
  • 8) Dırvar F, Cengiz Ö, Uzun Dırvar S, Tunç OD, Yıldırım T. Thesis and scientific studies of orthopedics and traumatology residents: a questionnaire study in ıstanbul. TED. 2019;18(56):45-5.
  • 9) Cebi IT, Bayram Ö. Türk Kulak-Burun-Boğaz asistan hekimlerinin bilimsel araştırma projelerine katılımı: teorik bilgi düzeyleri ve tutumlar hakkında bir anket çalışması. Kulak Burun Boğaz ve Baş Boyun Cerrahisi Dergisi. 2022;30(4):192-201.
  • 10) Dahn HM, Best L, Bowes D. Attitudes towards research during residency training: a survey of Canadian radiation oncology residents and program directors. J Cancer Educ. 2020 Dec;35(6):1111-1118.
  • 11) Rivera JA, Levine RB, Wright SM. Completing a scholarly project dang residency training. Perspectives of residents who have been successful. J Gen Intern Med. 2005;20:366-9.
  • 12) Gill S, Levin A, Djurdjev O, Yoshida EM. Obstacles to residents’ conducting research and predictors of publication. Acad Med. 2001;76:477.
  • 13) Takahashi, O., Ohde, S., Jacobs, J.L. et al. Residents’ Experience of Scholarly Activities is Associated with Higher Satisfaction with Residency Training. J Gen Intern MED 2009;24: 716–720.
  • 14) Silcox LC, Ashbury TL, VanDenKerkhof EG, Milne B. Residents’ and program directors’ attitudes toward research during anesthesiology training: a Canadian perspective. Anesth Analg. 2006;102(3):859-64.
  • 15) Thomas JB, Cofer JB, Lewis PL, Burns RP. Clinical research during surgery residency: the Chattanooga approach. Curr Surg. 2000;57:135–9.
  • 16) Chan RK, Lockyer J, Hutchison C. Block to succeed: The Canadian orthopedic resident research experience. Can J Surg. 2009; 52:187–195.
  • 17) Ahmad S, De Oliveira GS Jr, McCarthy RJ. Status of anesthesiology resident research education in the United States: structured education programs increase resident research productivity. Anesth Analg. 2013 Jan;116(1):205. 18) MacMaster, F.P., Cohen, J., Waheed, W. et al. The psychiatry resident research experience. BMC Res Notes 9, 486 (2016).
  • 19) Zahtz G, Vambutas A, Hussey HM, Rosen L. Resident research experience and career path association: a national survey of recent otolaryngology graduates. Otolaryngol Head Neck Surg. 2014;151(1):46-51.
  • 20) Sayek İ, Aktan AÖ, Demir T, Özyurt A. Tıpta Uzmanlık Eğitimi Raporu. Birinci Baskı: Ankara, Türk Tabipleri Birliği Yayınları, 2015
  • 21) Emre N, Edirne T, Özşahin A, Arıkan B. Tıp fakültesi uzmanlık öğrencileri arasında bilimsel araştırmaya yönelik kaygının değerlendirilmesi. Türk Aile Hekimliği Dergisi 2021;25(1):9-14.
  • 22) Mendonça VR, Alcântara T, Andrade N, Andrade BB, Barral-Netto M, Boaventura V. Analysis of theoretical knowledge and the practice of science among Brazilian otorhinolaryngologists. Braz J Otorhinolaryngol. 2013;79(4):487-93.
  • 23) Çiçek C, Terzi C. Tıpta uzmanlık eğitimi (İzmir Ölçekli İki Araştırma ve Karşılaştırmalı Sonuçları). Ankara: Türk Tabipleri Birliği Yayınları, 2006. 11.

INVESTIGATION OF THE SCIENTIFIC STUDY PLANNING AND IMPLEMENTATION EXPERIENCES OF RESIDENTS’

Yıl 2024, Cilt: 23 Sayı: 71, 71 - 80
https://doi.org/10.25282/ted.1474184

Öz

Objective: It is a desired feature of every resident to contribute to the production
of scientific evidence by participating in scientific research. It is very important to
acquire the necessary knowledge, skills and attitudes to conduct scientific research. With
this research, it is aimed to get the opinions of the residents working in a
university hospital about the scientific studies they are involved in, the research training
they receive, the obstacles to research and development, and the educational
environment.
Method: It is a descriptive study conducted with residents receiving specialty training at Manisa Celal Bayar University Faculty of Medicine between 2021-2022.After ethical approval, a 24-question survey was conducted with 312 residents working in a medical school.
Results: Participation rate of residents is 76.1%. 15.4% of the participants did not
spare any time for research in a month. 66% of residents stated that there was no
time allocated for research during residency training. 25.3% of residents do not
have any planned/current research projects. Time constraints, lack of research
experience, and lack of research training were followed by the most frequent barriers to
inability to do research. 48.1% of residents did not receive research training and
77.6% did not submit a research project. The rate of residents without publications is 76% publications.
Conclusion: Residents see scientific research as an important component of
educational activity. Their interest in scientific research is high, but their participation in
research is low. New strategies can be added to residency training programs to increase
the participation of residencys in scientific research.

Etik Beyan

Çalışmanın yürütülebilmesi için Akdeniz Üniversitesi Tıp Fakültesi Klinik Araştırmalar Etik Kurul’u ve Sağlık Bakanlığı Bilimsel Araştırma Kurulu’ndan çalışma için onay alındı. (09.06.2021 – 70904504/ 417)

Kaynakça

  • 1) Hayward RA, Taweel F. Data and the internal medicine house officer: alumni’s views of the educational value of a residency program’s research requirement. J Gen Intern Med. 1993; 8:140–142.
  • 2) Rothberg MB. Overcoming the obstacles to research during residency: what does it take. JAMA 2012;308(21):2191–2192.
  • 3) Smith GN, McNamara H, Bessette P, Allen VM, Ross S, Schulz J, Pierson R, Nadeau B; APOG Research Committee. Resident research training objectives and requirements of the association of academic professionals in obstetrics and gynaecology. J Obstet Gynaecol Can. 2011 Oct;33(10):1044-1046.
  • 4) Kohlwes RJ, Shunk RL, Avins A, Garber J, Bent S, Shlipak MG. The PRIME curriculum. Clinical research training during residency. J Gen Intern Med. 2006 May;21(5):506-9.
  • 5) Seaburg LA, Wang AT, West CP, Reed DA, Halvorsen AJ, Engstler G, Oxentenko AS, Beckman TJ. Associations between resident physicians' publications and clinical performance during residency training. BMC Med Educ. 2016 Jan 19;16:22.
  • 6) Accreditation Council for Graduate Medical Education. Program Requirements for Graduate Medical Education in Internal Medicine: https://www.acgme.org/globalassets/pfassets/programrequirements/140_internalmedicine_2023.pdf
  • 7) TUKMOS, Tıpta Uzmanlık Kurulu Müfredat Oluşturma ve Standart Belirleme Sistemi. 2024 https://tuk.saglik.gov.tr/TR-30340/mufredat-hazirlama-kilavuzu-ve-model-mufredat-formati.html
  • 8) Dırvar F, Cengiz Ö, Uzun Dırvar S, Tunç OD, Yıldırım T. Thesis and scientific studies of orthopedics and traumatology residents: a questionnaire study in ıstanbul. TED. 2019;18(56):45-5.
  • 9) Cebi IT, Bayram Ö. Türk Kulak-Burun-Boğaz asistan hekimlerinin bilimsel araştırma projelerine katılımı: teorik bilgi düzeyleri ve tutumlar hakkında bir anket çalışması. Kulak Burun Boğaz ve Baş Boyun Cerrahisi Dergisi. 2022;30(4):192-201.
  • 10) Dahn HM, Best L, Bowes D. Attitudes towards research during residency training: a survey of Canadian radiation oncology residents and program directors. J Cancer Educ. 2020 Dec;35(6):1111-1118.
  • 11) Rivera JA, Levine RB, Wright SM. Completing a scholarly project dang residency training. Perspectives of residents who have been successful. J Gen Intern Med. 2005;20:366-9.
  • 12) Gill S, Levin A, Djurdjev O, Yoshida EM. Obstacles to residents’ conducting research and predictors of publication. Acad Med. 2001;76:477.
  • 13) Takahashi, O., Ohde, S., Jacobs, J.L. et al. Residents’ Experience of Scholarly Activities is Associated with Higher Satisfaction with Residency Training. J Gen Intern MED 2009;24: 716–720.
  • 14) Silcox LC, Ashbury TL, VanDenKerkhof EG, Milne B. Residents’ and program directors’ attitudes toward research during anesthesiology training: a Canadian perspective. Anesth Analg. 2006;102(3):859-64.
  • 15) Thomas JB, Cofer JB, Lewis PL, Burns RP. Clinical research during surgery residency: the Chattanooga approach. Curr Surg. 2000;57:135–9.
  • 16) Chan RK, Lockyer J, Hutchison C. Block to succeed: The Canadian orthopedic resident research experience. Can J Surg. 2009; 52:187–195.
  • 17) Ahmad S, De Oliveira GS Jr, McCarthy RJ. Status of anesthesiology resident research education in the United States: structured education programs increase resident research productivity. Anesth Analg. 2013 Jan;116(1):205. 18) MacMaster, F.P., Cohen, J., Waheed, W. et al. The psychiatry resident research experience. BMC Res Notes 9, 486 (2016).
  • 19) Zahtz G, Vambutas A, Hussey HM, Rosen L. Resident research experience and career path association: a national survey of recent otolaryngology graduates. Otolaryngol Head Neck Surg. 2014;151(1):46-51.
  • 20) Sayek İ, Aktan AÖ, Demir T, Özyurt A. Tıpta Uzmanlık Eğitimi Raporu. Birinci Baskı: Ankara, Türk Tabipleri Birliği Yayınları, 2015
  • 21) Emre N, Edirne T, Özşahin A, Arıkan B. Tıp fakültesi uzmanlık öğrencileri arasında bilimsel araştırmaya yönelik kaygının değerlendirilmesi. Türk Aile Hekimliği Dergisi 2021;25(1):9-14.
  • 22) Mendonça VR, Alcântara T, Andrade N, Andrade BB, Barral-Netto M, Boaventura V. Analysis of theoretical knowledge and the practice of science among Brazilian otorhinolaryngologists. Braz J Otorhinolaryngol. 2013;79(4):487-93.
  • 23) Çiçek C, Terzi C. Tıpta uzmanlık eğitimi (İzmir Ölçekli İki Araştırma ve Karşılaştırmalı Sonuçları). Ankara: Türk Tabipleri Birliği Yayınları, 2006. 11.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Tıp Eğitimi
Bölüm Orjinal Araştırma
Yazarlar

Dilek Gülce Tatlı 0000-0002-1489-8419

Yeşim Şenol 0000-0002-7842-3041

Erken Görünüm Tarihi 24 Aralık 2024
Yayımlanma Tarihi
Gönderilme Tarihi 26 Nisan 2024
Kabul Tarihi 4 Eylül 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 23 Sayı: 71

Kaynak Göster

Vancouver Tatlı DG, Şenol Y. MEZUNİYET SONRASI TIP EĞİTİMİ UZMANLIK ÖĞRENCİLERİNİN BİLİMSEL ÇALIŞMA PLANLAMA VE UYGULAMA DENEYİMLERİNİN İNCELENMESİ. TED. 2024;23(71):71-80.