Aim: The aim of this study is to examine the relationship between medical students' levels of professional anxiety and their career expectations.
Methods: The study included 5th and 6th-year students from the medical faculties of Istanbul University Cerrahpasa and Istanbul Medical, Hacettepe University, Kafkas University in Kars, Van Yuzuncu Yil University, and Harran University, which ranked among the top three and bottom three public universities in the 2017 national university placement results. The "Career Expectations Scale," developed by Selçuk TANÇ (1999), consisting of the dimensions of self-actualization, social expectations, use of power, financial expectations, and emotional expectations, and the "Professional Anxiety Questionnaire" with 18 items used by Yeniçeri and colleagues (2007) were utilized in the study.
Results: In the study, which was answered by 492 students, a significant difference was found in the level of professional anxiety based on gender, while no significant difference was found in terms of professional anxiety and career expectations between 5th and 6th-year students. Among the universities, the difference in professional anxiety was not significant, but a significant difference was found in terms of career expectations. According to the correlation analysis, the relationship between professional anxiety and the subdimensions of career expectations — self-actualization, social expectation, use of power, financial expectation, and emotional expectation — was positive and significant. According to the regression analysis, a positive relationship was found between professional anxiety and the dimensions of self-actualization, use of power, financial expectation, and emotional expectation, while a negative relationship was observed with the social expectation dimension.
Cocnlusions: While no difference was found in career expectations based on gender, it was observed that females had higher levels of professional anxiety compared to males. It was concluded that medical students attending universities with lower entrance scores had higher career expectations and lower professional anxiety averages compared to those attending universities with higher entrance scores. Additionally, it was found that an increase in students' professional anxiety statistically elevated their career expectations.
Amaç: Bu çalışmanın amacı tıp fakültesi öğrencilerinin mesleki kaygı düzeyleri ile kariyer beklentileri arasındaki ilişkiyi incelemektir.
Yöntem: Çalışmaya 2017 yılı üniversite yerleştirme sonuçlarına göre kamu üniversiteleri arasında ilk üç ve son üç sırada bulunan üniversiteler olan İstanbul Üniversitesi Cerrahpaşa Tıp ve İstanbul Tıp, Hacettepe Üniversitesi, Kafkas Kars Üniversitesi, Van Yüzüncü̈ Yıl Üniversitesi ve Harran Üniversitesi Tıp Fakültelerinde öğrenim gören 5. ve 6. sınıf öğrencileri dahil edilmiştir. Çalışmada Selçuk TANÇ (1999) tarafından geliştirilen; kendini gerçekleştirme, sosyal beklenti, güç̧ kullanımı, maddi beklenti ve duygusal beklenti boyutlarından oluşan “Kariyer Beklentileri Ölçeği” ile Yeniçeri ve arkadaşlarının (2007) kullandıkları 18 maddeden oluşan “Mesleki Kaygı Anket Formu” kullanılmıştır.
Bulgular: 492 öğrenci tarafından cevaplanan çalışmada cinsiyete göre mesleki kaygı düzeyinde anlamlı fark bulunmuş, 5. ve 6. sınıflar arasında ise mesleki kaygı ve kariyer beklentileri açısından anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Üniversiteler arasında mesleki kaygı açısından aralarındaki fark anlamlı olmayıp kariyer beklentileri açısından ise aralarında anlamlı fark bulunmuştur. Korelasyon analizine göre mesleki kaygı ile kariyer beklentilerinin alt boyutları olan kendini gerçekleştirme, sosyal beklenti, güç kullanımı, maddi beklenti ve duygusal beklenti faktörleri arasındaki ilişki pozitif yönlü ve anlamlıdır. Regresyon analizine göre ise mesleki kaygı ile kendini gerçekleştirme, güç kullanımı, maddi beklenti ve duygusal beklenti boyutları arasında pozitif bir ilişki bulunurken, sosyal beklenti boyutu ile arasında negatif bir ilişki görülmüştür.
Sonuç: Cinsiyete göre kariyer beklentileri arasında fark bulunmazken kadınların erkeklere göre mesleki kaygı düzeylerinin daha yüksek olduğu, düşük puanlı üniversitelerde öğrenim gören tıp fakültesi öğrencilerinin yüksek puanlı üniversitelerde öğrenim gören öğrencilere göre kariyer beklentilerinin yüksek, mesleki kaygı ortalamalarının ise düşük olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca öğrencilerin mesleki kaygılarının yükselmesinin kariyer beklentilerini istatistiksel olarak arttırdığı sonucuna da ulaşılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Orjinal Araştırma |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 1 Ağustos 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 10 Ağustos 2025 |
Gönderilme Tarihi | 4 Kasım 2024 |
Kabul Tarihi | 24 Haziran 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 24 Sayı: 73 |